منبع: یافتههای تحقیق
همانطورکه درجدول ۴-۸ مشاهده میگردد مقادیر مربوط به اکثر شاخصهای برازندگی حکایت از برازش قابل قبول و مطلوب مدل دارند. بهعنوانمثال مقدار شاخص بسیار مهم RMSEA برابر ۰.۰۷۲ از مقدار قابل قبول ۰.۰۸ کوچکتر است بنابراین برازش مدل مطلوب است. همچنین مقدارکای-دو بهنجار نیز در رنج قابل قبول بهدست آمده است(۲.۲۷).
۴-۴-۴-آزمون فرضیههای تحقیق
برای بررسی روابط علی بین متغیرهابهصورت منسجم تلاش بسیاری در دهه های اخیر صورت گرفته است. یکی از این روشهای نوید بخش در این زمینه استفاده از نرمافزار LISREL است. این نرمافزار از یک سری مدلهای عمومی استفاده می کند که شامل تحلیل عاملی تأییدی, تحلیل مسیر, رگرسیون چندگانه و سایر روشهای آماری است. علت اصلی استفاده از این نرمافزار وجود شاخصهای چندگانه است.تحلیل مسیر رویکرد آماری جامع برای بررسی روابط بین متغیرهای مکنون و مشاهده شده است. از طریق این رویکرد میتوان قابل قبول بودن مدل نظری را با توجه به دادههای جمع آوری شده سنجش نماییم.
یکی از قویترین و مناسب ترین روشهای تجزیهوتحلیل در علوم رفتاری و مدیریتی, تجزیهوتحلیل چند متغیره است زیرا ماهیت این گونه موضوعات چند متغیری بوده و نمیتوان آنها را به شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته میشود) حل نمود.
تجزیهوتحلیل چند متغیره به یک سری روشهای تحلیلی اطلاق میشود که ویژگی اصلی آنها تجزیهوتحلیل همزمان k متغیر مستقل و n متغیر وابسته است.
بنابراین ازآنجاکه در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل و وابسته وجود دارد که میبایستی اثر آنها بر روی همدیگر سنجیده شود استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری اجتناب ناپذیر می نماید.
۴-۴-۴-۱-آزمون فرضیههای مربوط به دادههای آماری
در این بخش فرضیههای تحقیق حاضر که ۵ مورد به شرح زیر میباشند بررسی می گردند.
فرهنگ افراد بر رفتار خریدهای ناگهانی افراد تأثیر مثبت دارد.
محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان تأثیر مثبت دارد.
وضعیت روحی روانی مشتریان بر رفتار خریدهای ناگهانی مشتریان تأثیر مثبت دارد.
محیط فروشگاه بر خریدهای ناگهانی مشتریان تأثیر مثبت دارد.
ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای ناگهانی آنها تأثیر مثبت دارد.
نتیجه فرضیه اول:
فرهنگ افراد بر رفتار خرید ناگهانی آنها تأثیر مثبت دارد.
با توجه به نتیجه آزمون آماری در حالت استاندارد، عوامل فرهنگی ۰.۱۷ درصد تغییرات در خریدهای ناگهانی مشتریان را تبیین می کند. با توجه به نمودار معنیداری و عدد ۳.۳۵ فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مثبت عوامل فرهنگی برخرید ناگهانی مشتریان مورد قبول واقع میشود.
نمودار ۴-۱۷- ضریب برآوردی استاندارد فرهنگ بر خرید نگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نمودار ۴-۱۸- ضریب برآوردی t-value فرهنگ بر خرید نگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نتیجه فرضیه دوم:
محیط فروشگاه بر خریدهای ناگهانی مشتریان تاثیرمثبت دارد.
با توجه به نتیجه آزمون آماری، محیط فروشگاه ۰.۰۴- درصد تغییرات در خریدهای ناگهانی مشتریان را تبیین کرده و با توجه به عدد ۰.۵۹- معناداری فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مثبت محیط فروشگاه برخریدهای ناگهانی مشتریان مورد قبول واقع نمیشود(چراکه بین ۱.۹۶ و ۱.۹۶- قرار دارد).
نمودار ۴-۲۳- ضریب برآوردی استاندارد محیط فروشگاه بر خرید ناگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نمودار ۴-۲۴- ضریب برآوردی t-valueمحیط فروشگاه بر خرید ناگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نتیجه فرضیه فرعی اول از فرضیه اصلی دوم:
محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان تأثیر مثبت دارد.
با توجه به نتیجه آزمون آماری در حالت استاندارد، محیط فروشگاه ۰.۵۷ درصد تغییرات در وضعیت روحی - روانی مشتریان را تبیین می کند. با توجه به نمودار معنیداری و عدد ۱۳.۵۵ فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مثبت محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان مورد قبول واقع میشود.
نمودار ۴-۱۹- ضریب برآوردی استاندارد محیط بر وضعیت روحی – روانی
منبع: یافتههای تحقیق
نمودار ۴-۲۰- ضریب برآوردی t-valueمحیط بر وضعیت روحی – روانی
منبع: یافتههای تحقیق
نتیجه فرضیه فرعی دوم از فرضیه اصلی دوم:
وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای ناگهانی مشتریان تأثیر مثبت دارد.
با توجه به نتیجه آزمون آماری در حالت استاندارد، وضعیت روحی – روانی مشتریان ۰.۶۰ درصد تغییرات در خرید ناگهانی مشتریان را تبیین می کند. با توجه به نمودار معنیداری و عدد ۱۱.۹۹فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مثبت وضعیت روحی - روانی بر خرید ناگهانی مشتریان مورد قبول واقع میشود.
نمودار ۴-۲۱- ضریب برآوردی استاندارد وضعیت روحی – روانی بر خرید ناگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نمودار ۴-۲۲- ضریب برآوردی t-valueوضعیت روحی – روانی بر خرید ناگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نتیجه فرضیه سوم:
ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای ناگهانی مشتریان تأثیر مثبت دارد.
با توجه به نتایج آزمون آماری، و نمودار در حالت معنیداری،اعداد به دست آمده ۲.۳۴- نشان از معنیداری تأثیر ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای ناگهانی مشتریان دارد(چراکه بین ۱.۹۶ و ۱.۹۶- قرار ندارد) ولی با توجه به عدد ۰.۱۳- نمودار استاندارد مشخص است که این تأثیر کاهنده و معکوس است. از اینرو میتوان گفت، فرض صفر قبول و فرض تحقیق یعنی، تأثیر مثبت ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای ناگهانی مشتریان رد میشود.
نمودار ۴-۲۵- ضریب برآوردی استاندارد ویژگیهای فردی بر خرید ناگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
نمودار ۴-۲۶- ضریب برآوردی t-valueویژگیهای فردی بر خرید ناگهانی
منبع: یافتههای تحقیق
جدول۴- ۹- نتایج فرضیهها