نمودار شماره۳۲ -۴: توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک نظرشان درباره تاثیر کاربرد اینترنت بر افزایش آموخته های علمی دانشجویان
از مجموع پاسخگویان ۸۷٫۲ درصد با تاثیر کاربرد اینترنت بر افزایش آموخته های علمی دانشجویان موافق و کاملا موافق می باشند. ۹ درصد پاسخگویان در این باره نظری نداشتند. ۴ درصد نیز با این نظر مخالف و کاملا مخالف می باشند.
۳-۴-استنباط یافته ها
در این بخش جهت آزمون فرضیه های پژوهش با توجه به ماهیت سوال از آزمونهای متفاوتی استفاده نمودهایم. در این راستا، ابتدا سطح سنجش شاخصها را از رتبهای به فاصلهای ارتقاء داده و سپس اقدام به استانداردسازی شاخصها در دامنه (۱۰۰ – ۰) کردهایم. لازم به توضیح است که برای آزمون t یک نمونهای (one sample t test) با توجه به اینکه مقدار میانگین ۵۰ حد واسط مقادیر این شاخصهاست مقادیر میانگین کمتر از ۵۰ را به منزله گزینههای کم و خیلیکم و مقادیر میانگین بیشتر از ۵۰ را به منزله گزینههای زیاد و خیلیزیاد ارزیابی نمودهایم.
با توجه به توضیحات فوق فرضی که مورد آزمون قرار میگیرد به صورت زیر میباشد:
که همان میانگین شاخص مورد نظر میباشد.
در واقع هرگاه فرض صفر تایید شود به منزله گرایش جامعه آماری به گزینه های کم و خیلی کم و رد فرض صفر نیز به منزله گرایش به گزینه های زیاد و خیلی زیاد می باشد.
لازم به توضیح است که میزان خطای نوع اول ( احتمال رد فرض صفر در حالیکه این فرض درست باشد) در این تحقیق ۰٫۰۵ در نظر گرفته شده است۰ بنابراین، آنگونه روابطی قابل قبول هستند که سطح معناداری آنها حداکثر ۰٫۰۵ باشد بنابراین هر چقدر میزان سطح معناداری کمتر باشد ، بیانگر تایید مطمئن تر سوال پژوهش و یا فرضیه مورد بررسی می باشد که در جدول زیر نشان داده شده است.
نشاندهنده سطح معناداری قابل قبول
(احتمال صحت ۹۵%)
نشاندهنده سطح معناداری زیاد
(احتمال صحت ۹۹%)
۱-۳-۴-آزمون فرضیه ها
فرضیه اول: بین میزان کاربرد اینترنت و آموخته های علمی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره۳۳-۴ : آزمون T یک نمونه ای جهت بررسی رابطه بین میزان کاربرد اینترنت و آموخته های علمی دانشجویان
فراوانی
میانگین
انحراف معیار
کران پایین ۹۵ درصد
آمارهی t
سطح معنیداری
۲۷۰
۵۳٫۶
۸٫۰
۵۴٫۴
۷٫۵
۱٫۰۰۰
با توجه به مقادیر حاصله از جدول فوق، مقدار میانگین (M=53.6%) و آمارهی t=7.5)) و سطح معنیداری (Sig=1.000) فرض صفر تایید و فرضیه پژوهش رد می گردد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین میزان کاربرد اینترنت و آموخته های تخصصی دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد.
فرضیه دوم: میان جنسیت دانشجویان ومیزان کاربرد اینترنت رابطه معنا داری وجود دارد.