شماره گویه های پرسشنامه | متغیر مورد سوال | ضریب آلفا |
۷-۱ | عوامل موثر بر توسعه خدمات دولت الکترونیک | ۰٫۸۴۹ |
۱۱-۸ | اولویت عوامل موثر بر توسعه خدمات دولت الکترونیک | ۰٫۸۱۴ |
۱۵-۱۲ | راهکارهای توسعه خدمات دولت الکترونیک | ۰٫۷۹۸ |
۳-۹٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها
این تحقیق بر حسب روش، جزء تحقیقات همبستگی می باشد. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمّی وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد، اندازه و حد آن چقدر است.هدف از مطالعه همبستگی ممکن است برقراری یک رابطه یا نبود آن و به کارگیری روابط در انجام پیش بینی ها می باشد. مطالعات همبستگی، تعدادی از متغیرهایی را که تصور می رود با مسأله مرتبط هستند ارزیابی می کند، متغیرهایی که معلوم شود وابستگی زیادی ندارند، حذف شده و مورد بررسی بیشتر قرار نمی گیرند. برای تعیین علی بودن روابط بین متغیرهایی که وابستگی زیادی دارند، نیاز به انجام مطالعات علی-تطبیقی یا تجربی وجود دارد (خاکی،۱۳۸۷ ،) با عنایت به این که تحقیق از دیدگاه روش و ماهیت، از نوع تحقیقات همبستگی به حساب می آید و با توجه به موضوع و فرضیه های تحقیق، جهت انجام تحلیل های آماری از مباحث رگرسیون خطی ،رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی کمک گرفته شده است.
.همانگونه که قبلاً اشاره شد، این رساله عمدتاً تحقیق تجربی و پس رویدادی و مبتنی بر اطلاعات تاریخی واقعی است. در این تحقیق پس از استخراج ارزشهای هر یک از متغیرها ، با بهره گرفتن از نرم افزار spss به تجربه و تحلیل یافتهها بر اساس مدلهای رگرسیون تحقیق که در ادامه ارائه شده است پرداخته میشود. سپس با بهره گرفتن از آزمون F معنی دار بودن کل مدل، مورد بررسی قرار گرفته و با بهره گرفتن از آزمون t معنی دار بودن ضرایب مدل مورد آزمون قرار می گیرند. یکی از راه های این که تشخیص دهیم مدل رگرسیون دارای خطای تصحیح میباشد یا خیر استفاده از آزمون F و t می باشد. به عبارت دیگر از طریق توزیع t و یا F می توان تشخیص داد که متغیر های توضیحی حقیقتاً مهم هستند یا خیر
۳-۱۰٫رگرسیون خطی و چندگانه
واژه “رگرسیون” به معنای “بازگشت” می باشد و نشان دهنده آن است که مقدار یک متغیر به متغیر دیگری بر می گردد. آماردانان سعی کردند به توسعه روابطی بپردازند که بتوان با آن میزان متغیری را با توجه به میزان دو یا چند متغیر دیگر پیدا کرد و بدین ترتیب از واژه “رگرسیون۱ چندگانه” استفاده کردند. در رگرسیون خطی، معادله خط برازنده طوری تشکیل می شود که مجموع توانهای دوم انحراف عمودی نمودار از خط برازنده حداقل شود. به چنین خطی، «خط حداقل توانهای دوم یا خط رگرسیون» می گویند (آذر، مومنی،۱۳۸۵ ،۱۹۰-۱۸۳) .
دررگرسیون خطی یک متغیره ، معادله y= α + β x معرف خط رگرسیون جامعه بود ، که ماآن را به وسیله y^= a + bx برآورد می کردیم . دررگرسیون خطی دومتغیره نیز معادله β۲ x2 +1y= α + β۱ x معرف صفحه رگرسیون جامعه است ( درفضای سه بعدی به جای خط صفحه داریم ) که می خواهیم آن را به وسیله b2 x2 +1y^= a + b1 x برآوردکنیم . دراینجا x1 و x2 دومتغیرمستقل ، y^ و a و b1 و b2 به ترتیب برآورد کنندهای α ، β۱ و β۲ هستند . (عادل آذر، ۱۳۸۵، ۱۹)
خط رگرسیون جامعه به صورت y = + β x معرفی گردیده است که اگر فرض ۰= β تایید شود نشان دهنده این مطلب است که بین دو متغیر x و y رابطه وجود ندارد ( آذر و مومنی ،۱۳۸۴،۳۰)
در انتها پس از تهیه و محاسبه کامل متغیر ها در محیطExcel ، تمام متغیر ها به محیط SPSS، جهت پردازش آماری، منتقل گردید و خروجی هایی طبق مفروضات مورد نظر حاصل و تجزیه و تحلیل گردیده است که شرح و تفسیر کامل آن در فصل چهارم تحقیق حاضر گنجانده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
در این فصل به بررسی ویزگیهای توصیفی متغیرها،تجزیه و تحلیل سوالات پزوهش با بهره گرفتن از روش های آماری و نرم افزار spssپرداخته شده است.
۴-۱-مقدمه
داده ها شامل ارقام و مشخصاتی هستند که برای معنی دار کردن باید از ارزش های آماری یا غیر آماری به منظور دست یابی به هدف تحقیقات یا پژوهش ها استفاده شوند.داده های جمع آوری شده اعداد و ارقام بدون معنی می باشند که ازآمار برای معنی دار کردن آنها به منظور تحقیق اهداف پژوهش ها و تحقیقات کمک گرفته می شود، تجزیه و تحلیل اطلاعات بعنوان بخشی ازفرآیند تحقیق علمی ،یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار می رود،که بوسیله آن کلیه فعالیت های تحقیقی تا رسیدن به یک نتیجه ،کنترل و هدایت می شوند.به عبارتی در این بخش ،پژوهشگر برای پاسخ گویی به مسایل تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تایید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است باید تجزیه و تحلیل های لازم را انجام دهد.
تجزیه و تحلیل بعنوان علمی از پایه های اساسی هر تحقیق به شمار می رود که بوسیله آن کلیه فعالیت های تحقیق تا رسیدن به نتیجه ،کنترل و هدایت می شوند،در فصل چهارم نحوه جمع آوری اطلاعات و تجزیه تحلیل هر یک از فرضیه ها بطور کامل مورد بررسی قرار داده شده است.(عدل اذر و مومنی،۱۳۸۵)
۴-۲- بررسی ویژگیهای توصیفی متغیر های کیفی گروه نمونه
در این قسمت به بررسی ویژگیهای توصیفی متغیر های کیفی گروه نمونه بر اساس متغیرهای جنسیت،سابقه خدمت در جدول(۴-۱) تا جدول(۴-۴) پرداخته شده است.
۴-۲-۱- اطلاعات مربوط به جنسیت
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت افرادی که به پرسشنامه پاسخ داده اند.
گروه ها | فراوانی |