مقاله | هدف | جامعه آماری | یافتههای اصلی |
(جوادینیا، و همکاران، ۱۳۹۱) | تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند | ۲۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند | دانشجویان با معدل و عملکرد تحصیلی پایین تر نسبت به دانشجویان با عملکرد و معدل بالاتر، بیشتر از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. |
(حمیدی و همکاران، ۱۳۸۸) | کاربرد فناوری اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی | کلیه کارکنان شاغل در کتابخانه اعم از مدیران، کارشناسان و کارمندان | کاربرد فناوری اطلاعات موجب افزایش سرعت ارائه خدمات توسط پرسنل کتابخانه گردیده و موجب جذابیت شغلی یا دستیابی به شغل دلخواه شده و موجب هدفمند شدن کارها و وظایف، مسئولیت پذیری و کنترل فردی کار توسط کتابداران گردیده است. همچنین فناوریهای اطلاعات و ارتباطات منجر به رضایت مندی شغلی و تغییرات و تنوع شغلی و در نهایت خلاقیت حرفهای کتابداران مورد مطالعه میشود. |
(موسویمدنی و نوروزی، ۱۳۸۵) | بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر ارتباطات سازمانی | ۴۰ نفر از کارکنان یک شرکت که با اتوماسیون کارمیکردند. | وجود سیستم اتوماسیون اداری بر برخی از ابعاد ارتباطات سازمانی تأثیرگذار است. این تأثیر بیشتر در حوزههای ارتباطات و مراودات رسمی سازمانی و مکاتبات دفتری مشاهده میشود. |
(کاشانی و زارع، ۱۳۹۱) | مطالعه جمعیتشناختی کاربران مجازی با تاکید بر کاربران فیسبوک در ایران | گروههای اجتماعی در سه سطح کلان (جهانی)، میانی (ایران) و خرد (شهر تهران) | در مجموع درصد رشد کاربران اینترنت چه در ایران و چه در کشورهای دیگر در حال افزایش است. همچنین ترکیب سنی کاربران فیس بوک بیشتر شامل جوانان میباشند و گروههای سنی بالاتر درصد کمتری را به خود اختصاص دادهاند. بیشتر کاربران فیس بوک دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند که و از نظر جنسیت بیشتر کاربران فیسبوک زن هستند، اما در تهران بیشتر کاربران این شبکه مردان میباشند. |
(کمالیان و همکاران، ۱۳۹۲) | بررسی تأثیر فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان اداره کل فنی وحرفهای استان سیستان و بلوچستان | کارکنان اداره کل فنی وحرفهای استان سیستان و بلوچستان | کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر مستقیم و معنیداری بر کلیه ابعاد توانمندسازی کارکنان این سازمان دارد. |
۲-۸-۲ پیشینه پژوهش در خارج از کشور
ژنگ[۸۱] و ونکاتش[۸۲] (۲۰۱۳) در پژوهش خود به بررسی تاثیر شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین بر عملکرد شغلی کارکنان پرداختند. با تمایز بین شبکههای ارتباطی آنلاین و آفلاین کارکنان، آنها تکنولوژی را در نظریه شبکه اجتماعی جای دادند تا عملکرد شغلی کارکنان را درک کنند. آنها در پژوهش خود روابط شبکهای همچون ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم را در هر دو شبکه ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین در نظر گرفتند که به ارتباطات مستقیم وغیرمستقیم در محیط آنلاین وآفلاین منتهی میشد و استدلال کردند که ارتباطات کارکنان در شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین منابع مکملی هستند که تعامل آنها بر عملکرد شغلی تاثیر میگذارد. آنها مطالعه زمینهای با بهره گرفتن از پرسشنامه در میان ۱۰۴ نفر از کارکنان دانشی یک سازمان بزرگ مخابراتی انجام دادند و نتیجه بررسی آنها نشان داد که روابط مستقیم و غیر مستقیم آنلاین و روابط مستقیم آفلاین به طور قابل توجهی با عملکرد شغلی مرتبط هستند. و تمایز بین شبکههای ارتباطی در مقایسه با عدم تمایز بین آنها تغییرات بیشتری را در عملکرد شغلی نشان داد.
اسکایز[۸۳] و همکاران (۲۰۱۴) در پژوهش خود به بررسی نقش شبکههای مشورتی در پیاده سازی سیستم سازمانی و عملکرد شغلی پرداختند. هدف پژوهش آنها درک بهتر نقش شبکههای مشورتی کارکنان در برابر تغییرات سازمانی مانند پیادهسازی سیستم خبره و ارتباط این شبکهها با عملکرد شغلی پس از پیادهسازی سیستم بود و شبکههای مشورتی را از نظر توصیهها و مشورتهای جریانکاری و نرمافزاری مورد بررسی قرار دادند. آنها از نظریه شبکه اجتماعی مخصوصا شبکههای مشورتی به منظور درک نتایج شغلی پس از پیادهسازی سیستم استفاده کردند و شبکههای مشورتی را به شبکههای ارسال و دریافت مشورت تقسیم کردند تا درک بهتری از چگونگی ارتباط انواع مختلف مشورتها با عملکرد شغلی پس از پیادهسازی سیستم دست یابند. آنها مطالعهای در میان ۸۷ کارمند انجام داده و دادهها را قبل و بعد از پیاده سازی ماژولهای سیستم ERP در یک واحد کسبوکاری یک سازمان بزرگ مخابراتی جمع آوری کردند. نتایج بررسی آنها نشان داد که انواع مختلف شبکههای مشورتی و تعاملات آنها پس از پیاده سازی سیستم سازمانی بر عملکرد شغلی تاثیر میگذارند و از این ایده که انواع متفاوت مشورتها و توصیهها و تعاملات آنها بر عملکرد شغلی پس از پیادهسازی سیستم موثر هستند پشتیبانی شد.
آهوجا[۸۴] (۲۰۰۰)، در پژوهش خود به بررسی تاثیر شبکه ارتباطی شرکت بر نوآوری پرداخت. پژوهش او چارچوب نظریای را شرح میداد که سه جنبه از شبکه اگو شرکت یعنی روابط مستقیم، روابط غیرمستقیم و حفرههای ساختاری (عدم ارتباط کارکنان شرکت) را به نتایج نوآورانه شرکت مرتبط میکرد. وی فرض کرد که روابط مستقیم و غیرمستقیم هر دو تاثیر مستقیم بر نوآوری دارند، اما تاثیر روابط غیرمستقیم از طریق تعداد روابط مستقیم شرکت تعدیل میشود و حفرههای ساختاری هر دو تاثیر مثبت و منفی را بر نوآوری دارند. نتایج مطالعه توصیفی او در شرکتهای صنایع بینالمللی شیمیایی، از پیشبینیهای او در مورد روابط آنلاین و آفلاین پشتیبانی کرد، اما در شبکههای مشارکتی بین سازمانی، افزایش حفرههای ساختاری تاثیر منفی بر نوآوری را نشان داد.
انجی و چو[۸۵] (۲۰۰۵) در پژوهش خود به بررسی ارتباط بین ویژگیهای شبکه و عملکرد شغلی پرداختند. آنها با نمونهای از ۱۲۱ نفر از مدیران میانی در چین به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه ویژگیهای فردی و شغلی، تاثیرات شبکهها را بر خودارزیابی عملکرد تعدیل میکنند. نتایج بررسی آنها نشان داد که تنوع اطلاعات تاثیر منفی بر عملکرد شغلی مدیران زن داشت و زنان کمتر از اندازه شبکه و روابط سطوح بالاتر سود میبرند. همچنین نتایج نشان دادند که وجود همکاران بیشتر در یک شبکه به عملکرد مدیران مرد کمک میکند اما برای مدیران زن زیانآور است. همچنین مدیران سطوح بالاتر با شبکههای داخلی، عملکرد ضعیفتری دارند. همچنین نتایج پژوهش آنها نشان داد که دسترسی گسترده به اطلاعات هیچ مزیتی را برای مدیران سطوح بالای سازمان نسبت به زیردستان آنها به وجود نمیآورد.