(۱)
خصوصیات شخصی
معیارهای مقایسه
اجزاء کیفیت زندگی
کیفیت زندگی
فاکتورهای روزانه یرحوزه
حوزه
کارهایی که برای بیشرفت و تغییر انجام میدهم
کارهایی که برای لذت بردن انجام می دهم
کارهایی که روزانه انجام می دهم
دسترسی من به چیزها
مردم اطراف من
جایی که من زندگی میکنم
اعتقادات و ارزشهایم
اندیشه ها و احساساتم
سلامت و بدنم
رشد
فراغت
سودمندی
اجتماع
اجتماعی
مادی
معنوی
مادی
روانی
شدن
دارایی
رفتار
سازشی
و
از عهده برآمدن
قلمرو(۱)
قلمرو(۲)
قلمرو(۳)
مأخذ: Combell & et al, 1976 به نقل از ستاری، ۱۳۸۹، ۳۵-۳۴
۲-۵-۷-۳- مدل کیفیت زندگی لندزمن
مدل کیفیت زندگی سه عاملی لندزمن، ارزش های شخصی، همراه با شرایط زندگی و رضایتمندی از زندگی را در تعامل با هم تعیین کننده کیفیت زندگی می داند. در این مدل سنجش کیفیت زندگی هم بر اساس شاخص های ذهنی و هم شاخص های عینی می باشد و میزان اهمیتی که شاخص های عینی و ذهنی داده می شود و چگونگی ترکیب آنها بر هم مبنای ارزشهای افراد می باشد. تصمیم گیری در مورد اهمیت و چگونگی وزن دهی به معیارها بر اساس ارزش های شخصی، به این صورت است که معیارهایی که فاقد مبنایی برای رتبه بندی و تعیین اهمیتی هستند که افراد مختلف به ابعاد مختلف زندگی می دهند، معمولاً با ارزش دهی مساوی با هم ترکیب می شوند. در غیر این صورت، برای تولید یک ساختار وزن دهی از پیش فرض های مربوط به اهمیت نسبی ابعاد مختلف استفاده می گردد. مدل کیفیت زندگی لندزمن به این دلیل که چارچوبی سلیقه ای را برای ترکیب معیارها به کار می برد، مورد استفاده قرار گرفته است.
شکل ۲-۸- مدل کیفیت زندگی لندزمن
ارزش های شخصی
مأخذ: Landesman, 1986 به نقل از Flace & Perry, 1995: 55
۲-۵-۷-۴- مدل کیفیت زندگی فلیس و پری
کیفیت زندگی در مدل فلیس و پری مترادف با ارزیابی کلی بهزیستی تعریف می شود. بهزیستی کلی در این تعریف، فراتر از بهزیستی ذهنی می باشد. در مدل فلیس و پری، سنجش کیفیت زندگی، به وسیله شاخص های عینی و همچنین ارزیابی ذهنی از بهزیستی کالبدی، مادی، اجتماعی، احساس و میزان توسعه و فعالیت های هدفمند می باشد که با توجه به مجموعه ارزش های شخصی، وزن دهی و اهمیت گذاری می گردد.
شکل ۲-۹- مدل کیفیت زندگی فلیس و پری
شرایط عینی زندگی:
- بهزیستی کالبدی
- بهزیستی مادی
- بهزیستی اجتماعی
- توسعه و فعالیت
- بهزیستی احساسی
بهزیستی ذهنی رضایت از:
پژوهش های انجام شده در مورد ارزیابی تأثیر فضاهای فرهنگی، ورزشی و هنری در ارتقاء ...