توسعه مهارت های برنامه ریزان
ناتوانی در کسب اهداف
استشهار اقتصادی مردم محلی به منظور راضی نگه داشتن رجال سیاسی
ج) آثارمحیطی فیزیکی / محیطی
توسعه تسهیلات جدید
آسیب های محیطی
احداث و بهبود زیر ساخت های منطقه
تغییرات در فرآیندهای طبیعی
محافظت از میراث باستانی
تخریب آثار باستانی
راهبردهای مدیریت گردش گران
شلوغی و ترافیک
تغییر در محیط و حیات وحش
منبع : p 121 , 2001 , Hall
همان طور که در جدول شماره ی ۱ مشاهده می شود ، تفکیک آثار گردش گری در سه دسته اقتصادی ، اجتماعی – فرهنگی و زیست محیطی ، درک پیامدهای ممکن را آسان تر می کند .
با توجه به گستردگی و تنوع آثار توسعه این صنعت ، بسیاری از محققان مطالعه و بررسی این آثار را بر اساس طبقه بندی اخیر توصیه کرده اند ؛ در عین حال خاطر نشان شده است که برخی از موارد مشخص شده برای هر طبقه ، با سایر طبقات هم پوشی دارند . (Mathieson , 1982 , p15)
۱-۱۱- آثار اقتصادی توسعه گردش گری
با توجه به جذابیت پیامدهای اقتصادی توسعه گردش گری ، مطالعات اولیه طی دهه ۱۹۶۰ ، بیشتر بر آثار مثبت اقتصادی این پدیده متمرکز بوده است ؛ اما در دهه ۱۹۷۰ پیامدهای اقتصادی گردش گری با دید گسترده تری مورد ارزیابی محققان قرار گرفت .
در این دوره ، بیشتر ، رویکرد منفی به توسعه گردش گری حاکم بود ، به طوری که محققان غالباً بر آثار منفی توسعه این صنعت تأکید می ورزیدند . در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بر اساس انتقادات صـاحب نظـرانـی مانند چیـن[۴] ، تـأثیرات مثبت و منفـی بـه طـور مـوازن مـد نظـر قـرار گـرفت . (Ap , 1998 , p 130) اشتغال زایی ، ایجاد درآمد برای ساکنان محلی ، کاهش فقر ، افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیربناهای اقتصادی ، از جمله مهم ترین آثار اقتصادی توسعه گردش گری به شمار می رود که در بسیاری از نوشته های اخیر از آن یاد شده است .
اما نتایج برخی مطالعات راجع به نگرش ساکنان محلی ، حاکی از وجود پاره ای ادراکات منفی در مورد آثار اقتصادی توسعه گردش گری است ؛ برای مثال بررسی دیدگاه ساکنان یک مقصد گردش گری در ترکیه نشان دهنده نگرانی و اعتراض آن ها در مورد میزان اشتغال زایی و درآمدزایی این صنعت برای مردم محلی است ؛ زیرا به نظر ساکنان ، نیروی کار مورد نیاز فعالیت های گردش گری از مناطق دیگر تأمین می گردد و هم چنین درآمدهای تولید شده از منطقه خارج و در جایی دیگر مصرف می شود . (Taye , 2002 , p p 669-671)
فصلی بودن اغلب مشاغل صنعت گردش گری از دیگر معایب آن از دیدگاه ساکنان محسوب می شود؛ (ابراهیمی ، ۱۳۷۶ ، ص ۴۹۳) زیرا بسیاری از جاذبه های گردش گری ماهیتاً به گونه ای هستند که در فصول و ایام خاص امکان بازدید یا استفاده از آن ها وجود دارد ؛ مثلاً بازدید از منازل پوشیده از برف ، مشاهده مراسم سنتی مناطق مختلف ، که در ایام خاصی از سال برگزار می شـوند ، در تمام فصـول امکان پذیـر نیسـت . هم چنین محدودیت های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی گردش گران نیز در تعیین ایام مسافرت آن ها مؤثر است ؛ برای مثال بخش اعظم سفرهای تفریحی ، سیاحتی و زیارتی ایرانیان در ایام تابستان یا نوروز انجام می شود . بنابراین ، ظرفیت های موجود از جمله نیـروی انسانی در تمام فصول به کار گرفته نمی شوند .
نتیجه مطالعات دیگر بیان گر این واقعیت است که به دلیل ضعف بنیه مالی ساکنان محلی برای سرمایه گذاری در ساخت هتل ها ، فروشگاه های بزرگ و سایر زیربناهای مورد نیاز گردش گری ، ساکنان غیربومی یا خارجی ها وارد صحنه می شوند و سرمایه گذاری می کنند و حتی اجناس مورد نیاز گردش گران را از سایر مناطق به آنجا وارد می کنند . (Tosum , 2001 , p 239) یکی از تأثیرات این نوع سرمایه گذاری ، به کار نگرفتن ساکنان در مشاغل مهم یا سمت های بالای سازمانی همچنین مشارکت نداشتن ساکنان در سیاست گذاری و تصمیم گیری های مربوط به توسعه گردش گری در منطقه است . (p 46 , 1999 , Hall) این عوامل آثار مثبت اقتصادی توسعه گردش گری را برای ساکنان کم رنگ و آنان را بدبین می کنند .
در نتایج برخی مطالعات ، رابطه ای مثبت بین کیفیت پذیرایی ساکنان از گردش گران و وابستگی اقتصادی آن ها به این صنعت یافت شده است . (Taye, 2002 , 675)
در بررسی آثار اقتصادی گردش گری ، مباحثات زیادی درمورد ضریب تکاثری ، تجزیه و تحلیل هزینه – منفعت[۵] ، (Archer , 1984 , p 517) ارزیابی هزینه های فرصتی[۶] و رابطه بین گردش گری با توسعه منطقه ای و اشتغال به چشم می خورد. ( Doring , 1976 , p13)
۲-۱۱- آثار اجتماعی – فرهنگی توسعه گردش گری
آثار اجتماعی – فرهنگی گردش گری به این موضـوع اشـاره دارد کـه گـردش گری و مسافرت در نظام ارزش های افراد و جامعه ، الگوی رفتاری ، ساختارهای اجتماعی ، سبک و کیفیت زندگی جامعه میزبـان و گـردش گـران تأثیرگذار است ؛ اگـرچه تمرکز عمده مطالعات در این زمینه ، بـر مقاصد گردش گری است و به نواحی اعزام کننده گردش گر و خود گردش گـران ، کمتـر توجـه شـده است . (p 126 , 2001 , Hall)
در بررسی آثار منفی توسعه گردش گری بر فرهنگ جوامع ، برخی نویسندگان به تجاری شدن[۷] یا کالایی شدن[۸] فرهنگ جامعه میزبان اشاره کرده اند ؛ به این معنا که ساکنان ، محصولات فرهنگی خود را آنگونه که مورد پسند گردش گران باشد عرضه می کنند . اثر القایی[۹] نیز از جمله همین آثار منفی عنوان شده است و به فرآیندی گفته می شود که فرهنگ گردش گران و هرچه مربوط به آن هاست برای جامعه میزبان الگو می شود (ضرغام ، ۱۳۷۶ ، ص ۳۹۲) . گاهی ساکنان محلی محصولاتی را به گردش گران عرضه می کنند که از نمونه اصیل آن کیفیت نازل تری دارد و با آن چه برای خودشان تولید می کنند متفاوت است . (Allen , 1993 , p 30)
یکی دیگر از زمینه های تأثیر اجتماعی گردش گری که در سال های اخیر توجه بیشتری به آن شده است ، موضوع سلامت است . اخیراً مطالعات در مورد رابطه بین مسافرت و شیوع بیماری های مسری در حال افزایش است . (Clift , 1996 , p 3)