۱-۴-۵: پیشنهادات برای مدیران و سازمانها:
*ازآنجا که بعد قابلیت اطمینان ، یکی از مهمترین ابعاد کیفیت ارائه خدمات در شعب بانک اقتصاد نوین شهر بندرعباس می باشد پیشنهاد می شود مسئولین و تصمیم گیرندگان شعب بر روی این بعد توجه مستمر مبذول فرمایند. در این راستا بهتر است مدیران بانک ، آموزش کارکنان را در خصوص مهارتهای ارتباطی کارکنان با مشتریان ، حل مشکلاتشان ، تعهد به وعده ها را به انجام مشاوره های روانشناسی و کارگاههای توجیهی مورد توجه قرار دهند .همچنین آموزشهای بانکداری جهت افزایش اطلاعات تخصصی کارکنان به منظور ارائه خدمات درست و سریع را در اولویت ویژه قرار دهند و این حرکت را به طور مستمر انجام دهند. همچنین حمایت کامل از کارکنان و توانمندسازی آنان از طریق روش های اجرایی مناسب جهت درک و پذیرش هر چه بهتر سیاست ها و کارکردهای مدون سازمان در راستای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان امری ضروری به نظر می رسد.
*بر اساس پژوهش حاضر بعد پاسخگویی بر رضایتمندی مشتریان از کیفیت ارائه خدمات تاثیر دارد .از عوامل موثر در پاسخگویی کاستن از شکاف زمانی تصمیم گیری تا اجرا و ارائه خدمات دهی سریع به مشتریان ، کاهش بوروکراسی و فرایند گسترده ی اداری و کاهش اتلاف زمان مشتریان می باشد.مورد دیگر این است که در حال حاضر در برخی از شعب بانک ، باجه های صندوق و سایر باجه ها به صورت جدا فعالیت نموده و مشتری برای انجام کار خود مجبور است که به چند باجه مراجعه و وقت بیشتری را صرف نماید ولی در صورت تبدیل تمام متصدیان امور بانکی (تحویلدار) به کاربر و آگاهی آنان از تمامی عملیات بانکی و انجام این عملیات در اسرع وقت این مشکل مرتفع خواهد شد.
*بانک می تواند مشتریان را در خطاهای ناشی از استفاده از کارت های بانکی و بانکداری اینترنتی و موبایل و یا معاملات تجاریشان بیمه کند.زیرا این عامل نوعی اطمینان خاطر و افزایش امنیت را به آنها هدیه می دهد. همچنین گسترش صندوق امانات در شعب اصلی و پرجمعیت می تواند نمودی از مشتری مداری و امنیت را برای مشتری تداعی کند که در جلب نظر مشتری برای فعالیتهای مالی موثر خواهد بود.یکی دیگر از اعمالی که می تواند موجب اطمینان خاطر مشتریان گردد ، استفاده از کارکنان مودب و آموزش دیده در انجام عملیات بانکی در شعب می باشد به نحوی که احساس اعتماد و امنیت در مشتریان القا گردد. به نظر محقق مدیران بانک ها همواره باید به این نکته توجه کنند که مشتریان بانکها هیچ گاه خدمات بانکی را از ارائه کننده آن جدا نمی بینند وقتی گاهی این دو را مترادف با هم می بینند این رو خدمات داخلی به کارکنان مانند شایسته سالاری ، رفع نیازهای مادی کارکنان ، تشویق کارکنان از طریق اعطاء تسهیلات، مرخصی، پاداش، امتیاز شغلی، توجه به امور شخصی آنان منر به افزایش کیفیت رفتاری و عملکردی کارکنان نسبت به مشتریان می گردد.
۲-۴- ۵ ) پیشنهادات برای تحقیقات آینده :
- به نظر می رسد در کشورمان هنوز راه زیادی برای رسیدن به سطح استانداری از کیفیت ارائه خدمات بانکداری باقی است. از آنجا که بانک ها از سازمانهای بسیار مهمی در اداره ی کشور می باشند و با توجه به اینکه لزوم حفظ سرمایه در داخل کشور امری اجتناب پذیر است بستری آماده جهت تحقیقات بیشتر در این زمینه فراهم می باشد. از جمله موضوعاتی که در ادامه این پایان نامه می توان به آن پرداخت عبارتنداز : *بررسی رضایتمندی مشتریان و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات با بهره گرفتن از مدل سروکوال تغییر یافته، مقایسه در بانک خصوصی و دولتی.
*اندازه گیری شکاف موجود بین انتظارات و ادراکات مشتری از کیفیت ارائه خدمات بانک اقتصاد نوین.
*بررسی رضایتمندی مشتریان بانک اقتصاد نوین و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات با بهره گرفتن از مدل سروکوال تغییر یافته، به تفکیک شعب تجاری و غیرتجاری.
*بررسی رضایتمندی مشتریان بانک اقتصاد نوین و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات با بهره گرفتن از مدل سروکوال تغییر یافته به تفکیک نوع شغل مشتریان(مستمری بگیران،کارمندان،تجار، پزشکان، وکلا و …)
*مقایسه رضایتمندی مشتریان بانک های داخل ایران از کیفیت خدمات ارائه شده با رضایتمندی مشتریان بانک های خارج از ایران از کیفیت ارائه خدمات. *بررسی رضایتمندی مشتریان بانک اقتصاد نوین و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات بانک با بهره گرفتن از مدل فورنل.
*بررسی رضایتمندی مشتریان بانک اقتصاد نوین و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات بانک با بهره گرفتن از مدل درختی.
*بررسی رضایتمندی مشتریان بانک اقتصاد نوین و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات بانک با بهره گرفتن از مدل سروپوف. *بررسی رضایتمندی مشتریان بانک اقتصاد نوین و ارتباط آن با کیفیت ارائه خدمات بانک با بهره گرفتن از مدل کانو.
- یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود کیفیت ارائه خدمات بانکی و افزایش رضایتمندی مشتریان استفاده از اتوماسیون (مانند MAT ، خدمات اینترنتی و غیره )در ارائه خدمت بانکی می باشد.پیشنهاد می گردد که در تحقیقات آتی به بررسی اتوماسیون بر کیفیت ارائه خدمات بانکی پرداخته شود.
- رضایت مشتریان منجر به وفاداری آنها می شود. از آنجا که در پژوهش حاضر تنها رابطه میان کیفیت ارائه خدمات و رضایتمندی مشتریان بررسی قرار گرفته است ، پیشنهاد می شود که رابطه میان کیفیت ارائه خدمات و وفاداری مشتریان به عنوان یک موضوع پژوهشی مورد مطالعه قرار گیرد.
پیوست ها:
٭پرسشنامه
بسمه تعالی
مشتری گرامی؛
پرسشنامه حاضر به منظور بررسی رابطه کیفیت خدمات و رضایت و وفاداری مشتریان در بانک اقتصاد نوین شهرستان بندر عباس، تنظیم شده است. همکاری شما در تکمیل دقیق این پرسشنامه پژوهشگران طرح را به نتایج دقیقتر و مفیدتری در این زمینه رهنمون خواهد ساخت.
با سپاس فراوان از صرف زمان و توجه شما
۱٫ جنسیت: مرد زن
۲٫تاهل: مجرد متاهل
۳٫ سن : زیر ۲۰ و ۲۰ سال ۲۱ تا ۳۰ سال ۳۱ تا ۴۰سال بالای ۴۰ سال
۴٫ میزان تحصیلات: زیر دیپلم و دیپلم کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد و بالاتر
۵٫ مدت زمانی که مشتری این بانک بوده اید:
کمتر از ۳ ماه بین ۳ تا ۶ ماه بین ۶ تا ۹ ماه بین ۹ تا ۱۲ ماه
به نظر شما هر یک از مولفههای موثر بر کیفیت خدمات که در زیر مطرح شده، چه مقدار بر روی رضایتمندی مشتریان از بانک اقتصاد نوین تأثیر گذار میباشد.
(در ستون سمت راست پرسشنامه به ترتیب ۱٫ کاملا مخالف، ۲٫ مخالف، ۳٫ بیتفاوت، ۴٫ موافق،۵٫ کاملأ موافق و در ستون سمت چپ ۱٫ کاملا بیاهمیت، ۲٫ بیاهمیت ۳٫ با اهمیت متوسط ۴٫ با اهمیت ۵٫ کاملأ با اهمیت. )
درجه اهمیت | درجه توافق | مولفههای موثر بر کیفیت ارائه خدمات | ||||||||
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ | ۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ | |