۲۱-۲۵
۲
۶۶/۱
۲۶ نفر به بالا
-
۰
جدول ۶-۴تعداد کارکنان مشغول درهر واحد تولیدی نمونه آماری تحقیق
نمودار۱۳-۴ تعداد کارکنان مشغول درهر واحد تولیدی نمونه آماری تحقیق
اکثر شرکت هایی که در صنعت چرم سازی مشغول به کار هستند تعداد کارکنانشان کمتر از ۲۰ نفر می باشد که این نشانگر کوچک بودن واحد های تولیدی است. با توجه به مطالعات پیشینی که انجام گرفته در کشورهای پیشرو در این صنعت به طور متوسط تعداد کارکنان بالای ۵۰ نفر می باشد(سازمان تجارت جهانی، ۲۰۱۰).
پس از بررسی ها و مصاحبه و بررسی پیشینه تحقیق مدل پیشنهادی محقق برای این تحقیق به شرح زیر می باشد:
نیروی انسانی درون سازمانی
نیروی انسانی برون سازمانی
حمایت و پشتیبانی
تکنولوژی
توسعه عملکرد
قوانین
مراودات تجاری
نوآوری
شکل ۹-۴ مدل نهایی برای توسعه صنعت چرم
۹۸/۰=R² نشان می دهد که مدل پیشنهادی از اعتبار بالایی برخوردار است و به جزء متغیرهای قوانین و مراودات تجاری که تاثیر اندکی دارند بقیه متغیرها دارای تاثیر زیادی می باشند.
۳-۴ تحلیل داده ها
آیا زیر ساخت های صنعت چرم با عملکرد صنعت چرم ارتباط دارد؟
کدامیک از اجزای شاخص های زیرساخت صنعت چرم بیشترین تأثیر را در عملکرد سازمان دارد؟
این تحقیق بر اساس شناسایی متغیرهای زیرساخت صنعت چرم کشور می باشد که بر اساس واحد آنالیز و تجزیه و تحلیل سازمان در نظر گرفته شده است.
متغیرهای تحقیق
متغیرهای این تحقیق شامل ۷ متغیر مستقل و یک متغیر وابسته می باشد که این متغیرها با بهره گرفتن از مصاحبه و پیشینه تحقیق بدست آمده است. متغیرهای مستقل این تحقیق عبارت اند از:
۱- منابع انسانی درون سازمانی
۲- منابع انسانی برون سازمانی
۳- حمایت و پشتیبانی
۴- قوانین
۵- تکنولوژی
۶- نوآوری
۷- مراودات تجاری
و متغیر وابسته این تحقیق عبارت است از عملکرد سازمانی.
سئوال ۱- مولفه های مدل توسعه زیر ساختهای مطلوب صنعت چرم کدام ها هستند؟
با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از طریق مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با مجربان صنعت چرم شاخص هایی به عنوان عوامل تاثیرگذار در صنعت چرم شناسایی شد و با توجه به اینکه پس از جمع آوری اطلاعات از طریق آزمون اولیه مولفه ها در سطح مطلوبی قرار داشتند، آنالیز عاملی انجام گردید. پس از تغییرات در سئوالات تحقیق نتایج مطلوب به دست آمد.
۱-۳-۴ آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی پرسشنامه
تحلیل عاملی بر دو نوع است که شامل: تحلیل عامل اکتشافی[۷۹] و تحلیل عامل تأییدی[۸۰] میباشد. در تحلیل عاملی اکتشافی محقق در صدد کشف ساختار زیر بنایی مجموعهی نسبتاً بزرگی از متغیرها است. پیش فرض اولیهی محقق، آن است که هر متغیری ممکن است با هر عاملی ارتباط داشته باشد. (مؤمنی و قیومی، ۱۳۸۹، ۱۹۲). در انجام تحلیل عاملی، ابتدا باید از این مسئله اطمینان حاصل شود که آیا تعداد داده های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا خیر؟ بدین منظور از شاخص [۸۱]KMO و آزمون بارتلت[۸۲] استفاده میشود. جدول ۷-۴ شاخص KMO ، مقدار آمارهی آزمون بارتلت درجهی آزادی و سطح معنی داری آزمون را نشان میدهد. از آن جایی که مقدار KMO برابر ۸۷۸/۰به دست آمده است بنابراین تعداد سؤالات پرسشنامه با تعداد پاسخدهندگان تطبیق دارد. همچنین مقدار سطح معنی داری آزمون بارتلت، کوچکتر از ۵ درصد است که نشان میدهد تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار مدل عاملی مناسب است و فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی رد میشود.
جدول۷-۴ نتیجه ی آزمون KMO and Bartlett’s Test