تامین کنندگان محتوا:
در خدمات بانکداری موبایلی، بانک ها نهاد هایی هستند که محتوا را تهیه می کنند. به همین دلیل صرف نظر از اینکه سایت مبتی بر وب است یا بی سیم، یکی از مهمترین انتظارات به حساب می آید. کیفیت کم محتوا به عنوان یک مانع برای تجارت است. به همین دلیل کاربران اپراتورهای خود را بر اساس محتوایی که تهیه می کنند انتخاب می کنند و بیشتر مشترکین خدمات شبکه های ارتباط سیار مایل به استفاده از اپراتور های تلفن همراهی هستند که محتوای درست و پایدار، فونت و رنگ مناسب صفحه نمایش دستگاه های تلفن همراه نیز یک عامل مهم برای جذب کاربران به سمت بانکداری موبایلی است ( جنیدی، ۱۳۸۷، ص ۱۲-۹ ). به طور کلی خدمات بانکداری موبایلی را از لحاظ نوع ارتباط می توان به چهار دسته تقسیم نمود که در ذیل مشاهده می شود:
جدول ۷٫۲ : انواع خدمات بانکداری موبایلی از لحاظ نوع ارتباط
نوع | توضیحات | مثال |
اطلاعیه ها و هشدار ها | برای آگاه نمودن مشتری از تراکنش هایی که در مورد حساب وی انجام شده یا باید انجام شود | واریز شدن وجوه به حساب فرارسیدن سررسید قسط وام |
اطلاعات | اطلاعات مربوط به تراکنش ها و موجودی حساب در مقاطعی خاص | موجودی حساب، چند تراکنش آخر آخرین وضعیت وام دریافتی |
درخواست ها | ارسال یک درخواست توسط مشتری در مورد حساب یا تراکنش خاص | درخواست صدور دسته چک یا سند بانکی |
انتقال وجوه | انتقال وجه بین حسابهای مشتری یا پرداخت به شخص ثالث | پرداخت یک صورتحساب مانند قبض اب ها |
منبع: کهزادی و همکاران، ۱۳۸۴
تمام خدماتیکه از طریق بانکداری موبایلی ارائه می شود در کانال های بانکداری الکترونیکی و از طریق شبکه های ارتباط ثابت نیز ارائه می شوند ولی وجود چند ویژگی خاص منجر شده است تا ارائه همین خدمات از طریق شبکه تلفن همراه مطلوبیت بیشتری را برای کاربران ایجاد کند ( کهزادی و همکاران، ۱۳۸۴، ص ۹).
خدمات بانکداری موبایلی بوسیله ارتباط بین دستگاه های کاربران و سرور بانک انجام می گیرد. وقتی کاربری تقاضای سرویسی می دهد این تقاضا به سمت اپراتور تلفن همراه و سپس دروازه سرور فرستاده می شود. سرور مذکور درخواست را ترجمه کرده و ان را به سمت سرور بانک می فرستد، سپس سرور بانک مشتری را برای شماره تلفن همراه و اطلاعات دیگر بر اساس بانک اطلاعاتی اش تایید و درخواست معتبر را پردازش می کند. نتیجه به سرور اپراتور ارتباط سیار فرستاده می شود که فرمت آن را تبدیل و برای نمایش به دستگاه تلفن همراه کاربر منتقل می کند ( جنیدی، ۱۳۸۷، ص ۳ ).
۳٫۹٫۱٫۲- فناوری های بانکداری موبایلی:
بانکداری از طریق پیامک ( SMS):
خدمات ارسال پیام کوتاه به ویژه با شبکه های نسل دوم سازگار است زیرا آنها نیاز به قابلیت های اندک برای مبادله داده ها دارند. سرویس پیام کوتاه عبارتست از یک سرویس GSM [۴۸]برای مبادله پیام های متنی تا ۱۴۰ بایت ( یا ۱۶۰ کاراکتر ۷ بیتی). انتقال پیام کوتاه از تلفن همراه بوسیله اپراتور مرکز خدمات پیام کوتاه شبکه خاص به انجام می رسد. مرکز خدمات پیام کوتاه، پیام را از دستگاه موبایل دریافت می کند و آن را تا دستگاه مقصد مسیر یابی می کند. برای تولید پیام های کوتاه بوسیله تلفن همراه این امکان وجود دارد که یک شرکت یا سرویس دهنده خاص یک مرکز پیام کوتاه را اداره کند. بنابراین یک بانک می تواند داده هایی نطیر مانده حساب یا نقل و انتقال موجودی حساب را به صورت پیام کوتاه تولید نماید و آن را به دستگاه موبایل مشتری و بنا بر تقاضای او ارسال نماید. این تکنیک ئر بانکداری از طریق پیامک ( SMS) مورد استفاده قرار می گیرد. مشتری یک پیام کوتاه شامل تقاضا به بانک را ارسال می نماید و داده های دلخواه را به صورت جواب دریافت می نماید. مشتری مجبور است برای دریافت اجازه ورود یک شماره شناسایی در هر پیام کوتاه که به بانک ارسال می کند وارد نماید. مساله اصلی در این مورد عدم رمز گذاری داده ها در طول نقل و انتقال از طریق آنتن بین مرکز خدمات ( اپراتور) و تلفن همراه ( موبایل) است. بنابراین امنیت بالایی ندارد و بانک ها فقط سرویس های اطلاعاتی مانند تقاضا برای مانده حساب را از طریق پیام کوتاه ارائه می کنند. (افضلی، ۱۳۸۷).
بانکداری از طریق WAP
رایج ترین راه حل برای بانکداری موبایلی بر اساس میکروسایت های اینترنتی است که از استاندارد WAP ( پروتکل برنامه های بی سیم) تبعیت می کنند. قابلیت های بانکداری WAP از بسیاری جهات مشابه بانکداری الکترونیک و استفاده از صفحات وب است. امنیت نقل و انتقالات و انجام معاملات بانکداری WAP بوسیله سیستم های رمزنگاری اینترنت تضمین می شوند و صدور مجوز ورود مشتری از طریق PIN صورت می گیرد. در مرحله بعد مشتری با یک شماره مبادله اختصاصی، مجوز انجام مبادله را تایید و صادر می کند. با تمامی ویژگی هایی که بانکداری WAP دارد نقاط ضعفی نیز برای آن قابل تصور است. از جمله اینکه در بانکداری WAP نیاز به ۳۰ یا ۴۰ ثانیه ارتباط اینترنتی دارد که تعداد قابل توجهی کلید زنی قبل از دست یابی به اطلاعات مفید یا انجام یک معامله کامل نیاز است ( فکور، ۱۳۸۸).
بانکداری موبایلی با PDA
در کنار برنامه های کاربردی بانکداری موبایلی که برای استفاده در تلفن همراه طراحی شده اند، چند برنامه کاربردی وجود دارند که بانکداری موبایلی را با استفاد ه از یک PDA امکان پذیر می سازند. PDA ها به آسانی امکان ذخیره سازی داده ها و اجرای نرم افزار ها را فراهم می سازند. بر خلاف یک تلفن همراه داده ها را می توان بر روی یک PDA ذخیره کرد و به علت قدرت پردازش بالا این امکان وجود دارد که محاسبات بسیار پیچیده تر را انجام هد.به علاوه آنها دارای یک صفحه نمایش بزرگتر و اغلب رنگی هستند. ورودی داده ها بوسیله یک قلم، موس یا صفحه کلید امکان پذیر است. برای مقاصد ارتباطی، PDA باید دارای یک حالت انتقال ( مثلا GSM) باشد یا نیاز به یک تلفن همراه دارد که از طریق یک رابط مادون قرمز یا بلوتوث ارتباط برقرار می شود. ارتباط بین بانک و دستگاه موبایل معمولا از طریق پیام کوتاه دودویی انجام می شود. پیام کوتاه دودویی بر خلاف پیام کوتاه متنی دارای فرمت ۸ بیتی است. استفاده از پیام کوتاه دودویی امکان ایمن کردن داده ها را در مقابل دستیابی غیر مجاز فراهم می کند ( فکور، ۱۳۸۸).
بانکداری موبایلی با استفاده نصب نرم افزار بانکداری موبایلی