جدول ۴-۱۸) ضریب همبستگی وفاداری نگرشی ووفاداری رفتاری
متغیرها | نوع آزمون | تعداد نمونه | سطح معنی داری | ضریب همبستگی | نتیجه آزمون |
وفاداری نگرشی بر روی وفاداری رفتاری | پیرسون | ۳۸۴ | ۰۰۰/۰ | ۳۸۶/۰ | تایید فرضیه |
برای بررسی این فرضیه به علت نرمال بودن متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.همانطور که مشاهده می شود در سطح خطای ۰۱/۰ سطح معنی داری کمتر از ۰۱/۰ می باشد بنابراین H0 رد و H1 پذیرفته می شود. بنابراین بین وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری رابطه معنی دار وجود دارد (۰۱/۰ > سطح معنی داری) و شدت این رابطه برابر با ۳۸۶/۰ بوده که بیانگر رابطه مستقیم وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری می باشد.
۴-۵) مدل یابی و تحلیل معادلات ساختاری
هنگامی که متغیرهای تحقیق زیاد بوده برای بررسی تاثیر هرکدام از متغیرها بر روی یکدیگر بصورت همزمان از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده می شود. این تحقیق به بررسی شکل گیری وفاداری مشتری می پردازد. متغیر مستقل تحقیق رضایت مشتری، متغیر میانجی تحقیق تصویر شرکت، تعهد موثر و تعهد مبنی بر محاسبه و متغیر وابسته تحقیق وفاداری مشتری است. نتایج و مدل عمومی این پژوهش با توجه به تاثیر متغیرها بر روی یکدیگر بصورت همزمان پس از پیاده سازی و اجرا در نرم افزار AMOS18به طور خلاصه در زیر آمده است:
شکل ۴-۱ نشان دهنده مدل تحقیق در حالت استاندارد می باشد. منظور از حالت استاندارد،ضرایب مسیر رگرسیونی می باشد که در حالت استاندارد میزان خطاهای متغیر حذف خواهد شد. میزان ضرایب مسیر در حالت استاندارد براساس انحراف از معیار متغیرها خواهد بود. تفسیر اعداد آن به این صورت خواهد بود که به عنوان مثال ضریب مسیر بین رضایت مشتری و اعتماد برابر با ۱۵/۰ می باشد که این عدد نشان دهنده این موضوع است که به ازای افزایش یک واحد انحراف معیار رضایت مشتری ، انحراف از معیار متغیر اعتماد ۱۵/۰ واحد افزایش خواهد یافت.
شکل ۴-۱) مدل تحقیق در حال استاندارد
شکل ۴-۲ نشان دهنده مدل تحقیق در حالت غیر استاندارد می باشد. منظور از حالت استاندارد، ضرایب مسیر به همراه میزان خطاهای متغیر می باشد. تفسیر اعداد آن به این صورت خواهد بود که به عنوان مثال ضریب مسیر بین کیفیت رضایت مشتری برابر با اعتماد ۱۲/۰ می باشد که این عدد نشان دهنده این موضوع است که به ازای افزایش یک واحد رضایت مشتری، متغیر اعتماد ۱۲/۰ واحد افزایش خواهد یافت.
شکل ۴-۲) مدل تحقیق در حال غیر استاندارد
ضرایب مسیر متغیرها در حالت استاندارد و سطح خطای ۰۵/۰ در جدول ۴-۱۹ نشان داده شده است:
ضرایب مسیر | سطح معنی داری | نتیجه | ||||
رضایت مشتری | <— | اعتماد | .۱۴۸ | ۰٫۰۰۳ | تایید فرضیه | |
اعتماد |