۱۳
خود تعیینی (حق انتخاب)
کونزاک (۲۰۰۰ ) راندلف (۱۹۹۵ ) آرمستید و راولند (۱۹۹۶ ) رابینز و کرینو و فردندال(۲۰۰۲)،نیلسن و پدرسن (۲۰۰۳)، فیشر،توماس و ولتهوس(۱۹۹۰)،اسپریتزر(۱۹۹۵)، هیوژینسکی بو کانن (۲۰۰۱)
۱۴
موثر بودن شغل
رابینز و کرینو و فردندال (۲۰۰۲) ،توماس و ولتهوس (۱۹۹۰)، اسپریتزر(۱۹۹۵)
۱۵
کفایت نفس (شایستگی)
رابینز و کرینو و فردندال (۲۰۰۲) ، توماس و ولتهوس (۱۹۹۰)، کانگرو کاننگو(۱۹۸۸)، اسپریتزر(۱۹۹۵)
۱۶
معنی دار بودن شغل
رابینز و کرینو و فردندال (۲۰۰۲) ، توماس و ولتهوس (۱۹۹۰)، اسپریتزر(۱۹۹۵)
۱۷
اعتماد
رابینز و کرینو و فردندال (۲۰۰۲) ،
۱۸
غنی سازی شغل
نیلسن و پدرسن (۲۰۰۳)، کانگرو کاننگو(۱۹۸۸)، هیوژینسکی و بو کانن(۲۰۰۱)،ویلیام(۱۹۹۵)
۱۹
مشارکت
نیلسن و پدرسن (۲۰۰۳)، ویلیام(۱۹۹۵)
جدول۲-۲ عوامل مؤثر بر توانمندسازی بر اساس ادبیات تحقیق
۲-۱۱ ارکان توانمند سازی
بلانچارد،کارلوس و راندرلف[۳۲] معتقدند که سه رکن اساسی توانمند سازی که در واقع مراحل و فرایند توانا سازی را معرفی میکنند عبارتند از :
- مشارکت همگانی در اطلاعات
- ایجاد خود مختار سازی با تعیین مرز و حدود
- جایگزینی تیم های خود گردان به جای سلسه مراتب
۲-۱۱-۱ مشارکت همگانی در اطلاعات
معمولا دو واژه “داده ها ” و ” اطلاعات ” را به جای یکدیگر به کار می برند ؛ ولی این دو واژه تفاوت زیادی با هم دارند، داده ها اعداد و ارقام خام ،تجزیه و تحلیل نشده و واقعیت هاایی درباره رویداد ها هستند . بر عکس ، اطلاعات زمانی به دست میاید که این داده ها تنظیم یا به شیوه ای معنی دار تجزیه و تحلیل شوند . چهار مشخصه ای که باید داشته باشند عبارتند از : کیفیت اطلاعات ، به هنگام بودن اطلاعات ،مقدار اطلاعات و ذیربط بودن اطلاعات (پارسائیان و اعرابی)
چرا مشارکت اطلاعاتی برای توانمند سازی اطلاعات کارکنان اهمیت دارد؟
- اگر قرار باشد کسانی را که در خط مقدم هستند، مامور و مسئول گرفتن تصمیم هایی که بر حیات شرکت اثر می گذارد باید همان اطلاعاتی را که مبنای تصمیم گیری مدیریت است در اختیار انها قرار دهیم.افراد بی اطلاع نه میتوانند بطور اصولی تصمیم بگیرند و نه در نبود و خلا اطلاعات ، انگیزه خطر کردن دارند.ولی از طرف دیگر افراد با اطلاع ،تقریبا همواره ناگریز از این هستند که بر اساس توانایی های خود،خطر کرده و تصمیم بایسته را برای کسب و کار بگیرند.