جدول ۸-۲- ابعاد و معیارهای پایداری SAFA
- حکمرانی خوب
حکمرانی، فرایند تصمیم گیری و اجرای تصمیمات می باشد. در یک کشور این از طریق اجرای تصمیمات بدست می آید . برای SAFA حکمرانی شامل جنبه های ساختار حکمرانی، پاسخگویی، مشارکت، حاکمیت قانون و مدیریت جامع می باشد.
در حالیکه حکمرانی همیشه به عنوان یک بعد جدا از توسعه پایدار در نظر گرفته نمی شود، دو نسخه نخست چارچوب شاخص های مرکزی کمسیون توسعه پایدار، معیارهای پایداری را بر اساس ابعاد اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و موسسه ای[۱۸۵] ارائه کرده اند.
بعد حکمرانی SAFA حول درک حکمرانی خوب شرکت [۱۸۶] (GCG) می چرخد که صراحتاً همه ذینفعان متأثر را به حساب می آورد. عملکرد پایداری نه تنها مربوط به ذینفعان است، بلکه هم تراز با همه ی ذینفعان متأثر از فعالیت های سازمان می باشد. این درک گسترده از GCG با ایده ی شهروند سازمانی مرتبط است.
عملکرد پایداری شرکت، مبتنی بر استراتژی و مدیریت آگاهانه شرکت است، که به طور ایده آل در بیانیه مأموریت شرکت و کد رفتاری[۱۸۷] (CoC)بیان شده است. هدف تجاری که در تضاد با اصول پایداری است و یا آن را نادیده بگیرد، منجر به یک شرکتِ پایدار در سطح عملیاتی نخواهد شد. به همان اندازه، جایی که شرکت لنگرگاه فقدان پایداری در سطح بالاست، بخش هایی از شرکت ممکن است عملکرد پایداری خوبی داشته باشند، اما در کل کنترل هدفمند و پشتیبانی بلندمدت وجود ندارد، بنابراین پایداری انجام نخواهد شد. بیانیه مأموریت باید به استقرارعملیات در بستر پاسخگویی مشترک اجتماعی و زیست محیطی، برای ایجاد آگاهی در همه سطوح مدیریت و در میان کارکنان، و برای هم تراز نمودن فعالیت های فردی با سیاست پایداری شرکت کمک نماید. این امر باید فرهنگ سازمانی را شکل دهد، که انعکاس دهنده تعهد شرکت به همکاری و مشارکت در توسعه پایدار می باشد.
شرکتی که متعهد به انجام توسعه پایدار می باشد نیازمند یک ساختار حکمرانی پایدارگراست، که در محتوا، ارزش ها و مسئولیت های شرکت به وضوح اعلام می شود و از طریق آن شفافیت و پاسخگویی تضمین می شود. این فرآیندهای سازمانی است که مشارکتِ همه ذینفعان را تسهیل و فعال می نماید. عناصر دیگر شامل جهت گیری دقیق نسبت به مشروعیت و حاکمیت قانون و مدیریت پایداری دقیق می باشد.
- ساختار حکمرانی(G1):
ساختار حکمرانی در SAFA به این معناست که چگونه اصولِ پایداری در بافت کل سازمان تعبیه شده است. این معیار، اصول اخلاقی شرکت و سعی و کوشش مقتضی را پوشش می دهد.
حکمرانی خوب شامل تدوین یک بیانیه ای است که برای دربرگرفتن اصول اخلاقی و پایداری، از کسب سود فراتر می رود و بر اساس چشم اندازی از آینده ی پایدار که برای تمامی ذینفعان جذاب است، می باشد. بیانیه مأموریت باید به صورت واژگان روشن، معتبر و صحیح باشد، و اظهار شود که چطور شرکت قصد، همکاری و کمک به توسعه پایدار را دارد. برای سطح ِ عملیاتی، اصول از طریق یک کد رفتاری(CoC)تعریف می شود. CoC راهنمای واضحی را در شرایط واقعی ارائه می دهد.
شرکت های بزرگ، باید بر بهبودِ ساختار بازار و بر پایداریِ تولیدِ تأمین کنندگانشان، به جای سرمایه گذاری بر ضعف هایشان، مشارکت نمایند.
روش های سعی و کوشش مقتضی می تواند به پیش بینی و پیش گیری از اثرات منفی بر محیط زیست و مردم ، و در نتیجه حفظ تصویر سازمانی کمک نماید.
- پاسخگویی (G2):
در SAFA، پاسخگویی افشای اطلاعات ِ معتبر در مورد استراتژی، اهداف، استانداردها و عملکرد برای آن هایی است که پایه اقدامات و تصمیماتشان بر روی این اطلاعات است. زیر معیار های SAFA شامل ممیزی های جامع و مسئولیت پذیری می باشد.
سهامداران، پیمانکاران، مصرف کنندگان، جوامع و سایر ذینفعان ممکن است مجبور به تصمیم گیری بر اساس اطلاعات انتشار یافته توسط شرکت باشند. پاسخگویی شامل جنبه های اطمینان از چنین اطلاعات کامل، صحیح و قابل دسترس است. مفهوم پاسخگویی در SAFA، برای پوشش افشای اطلاعات مربوط به عملکرد مالی، زیست محیطی و اجتماعی ، توسعه یافته است. این معیار پیاده سازی، روش های های سعی و کوشش مقتضی را بیش تر یکپارچه می کند، چراکه فراتر از گزارش فعالیت ها و عملکرد می رود.
با توجه به حساسیت بالای عموم برای اقدامات و پیشرفت ها در بخش کشاورزی و مواد غذایی که بر مردم و محیط زیست تأثیر می گذارد، شفافیت و اعتبار، عوامل موفقیت آمیز مهم در بخش مواد غذایی و کشاورزی اند.
مشارکت (G3):
مشارکت یعنی تمامی ذینفعان که بطور قابل ملاحظه ای بوسیله فعالیت های شرکت تحت تأثیر قرار گرفتند، شناسایی و تقویت شده و برای سهیم شدن بر روی فعالیت های ِ اثرگذار بر زندگیشان و فعالیت هایی که تأثیراتِ زیست محیطی عمده دارند، دعوت شوند. این شامل توانایی برای شرکت ِ فعال در تصمیم گیری می باشد. این معیار شامل زیرمعیارهای گفت و گو با ذینفعان، روش های شکایت و حل تعارض است.
در چارچوب SAFA، مشارکت بیانگر مشارکت ذینفعان در وسیع ترین مفهوم است. همراه با مباحث توسعه پایدار، بسیاری از ذینفعان مختلف که ممکن است بوسیله فعالیت های تجاری تحت تأثیر قرار گیرند، در کانون توجه و تمرکز قرار خواهند گرفت.
ذینفعان، هرگروه یا فردی که می تواند فعالیت های شرکت را تحت تأثیر قرار دهند یا از آن تأثیر پذیرند، می باشند (فریمن[۱۸۸]،۱۹۸۴). یک نیاز برای تمایز ذینفعان قدرتمند که ((می توانند تأثیر گذارند)) از ذینفعان با تأثیر کم یا هیچ که بوسیله تصمیمات ((تحت تأثیر قرار می گیرد)) وجود دارد. به خصوص در مورد گروه دوم، تفسیر گسترده ای از اصطلاح ((ذینفعان)) باید برای پوشش جوامع محلی، مصرف کنندگان، کشاورزان و صیادان و نسل های آینده و محیط زیست دنبال شود. اگر یک سوء استفاده از قدرت اتفاق افتد یا ذینفعان بوسیله اقدامات یک شرکت آسیب ببینند، باید روش های شکایت کافی برای اطمینان از اینکه درمان و احیاء فراهم می شود، وجود داشته باشد. بخش کشاورزی و مواد غذایی یکی از بزرگترین بخش ها از نظر تعداد افراد شاغل، وابسته و تحت تأثیر می باشند.
- حاکمیت قانون (G4):