- ماتریس میرایی
فرض کلاسیک یا متناسب بودن ماتریس میرایی سیستمهای دینامیکی که توسط آقای ریلی برای تحلیل سیستمهای دینامیکی در نظر گرفته شده است، در مواردی مانند سازههای پیچشی، سیستمهای مبتنی بر اندرکنش سازه- خاک، سازه- مایعات و سیستمهای دینامیکی ثانویه که در آنها نمی توان ماتریس میرایی را به صورت ترکیب خطی از ماتریسهای جرم و سختی در نظر داشت، عمومیت ندارد. برای غلبه بر این نقص، آقای فاوس در سال ۱۹۵۸ با تعریف بردار حالت[۲۹] که از سرهم بندی بردارهای سرعت و تغییر مکان تعریف می شود، توانست از طریق تشکیل ماتریسهایی با ابعاد دو برابر درجات آزادی سیستم، دستگاه معادلات مرتبه دوم ارتعاش بر حسب تغییرمکان را به دستگاه معادلات مرتبه اول بر حسب بردار حالت تبدیل نموده و مقادیر و بردارهای ویژه را به دست آورد که بر خلاف سیستمهای کلاسیک، مختلط میباشند. فاوس به کمک این مقادیر و بردارهای ویژه، موفق شد فرکانسهای طبیعی، ضرایب میرایی و شکلهای مودی سیستم را بدست آورد و از آن پس، این روش به عنوان تنها روش مورد قبول تحلیل سیستمهای غیرکلاسیک محسوب شد. مهمترین اشکالی که میتوان به این روش وارد دانست پیچیدگیها و دشواریهای محاسباتی این روش اشاره کرد ]۴۱[.
در این پایان نامه، ماتریس میرایی بصورت میرایی ویسکوز نامتناسب مدلسازی شده است. بنابراین برای محاسبه خصوصیات دینامیکی از روش بردار حالت استفاده شده است. با تعریف بردار حالت (رابطه (۲ -۲۲) )، معادله حاکم بر حرکت به صورت معادله (۲ -۲۳) قابل باز نویسی است:
اضافه نمودن معادله به معادله (۲ -۲۳) ، منجر به ایجاد مسئله مقدار ویژه عمومی می شود:
بنابراین در فضای حالت براحتی مینوان فرکانسها و شکلهای مودی سیستم را محاسبه نمود]۴۲[. روند کلی شناسایی مستقیم ماتریسهای مشخصه سیستم با بهره گرفتن از حل مستقیم معادلات حرکت در حوزه فرکانس با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی، در شکل (۲-۱) نشان داده شده است.
- جمع بندی
در این روش شناسایی هیچگونه محدودیتی در مورد نوع سیستم سازهای و برشی یا غیر برشی بودن سازه و همچنین متناسب یا نامتناسب بودن ماتریس میرایی وجود ندارد. بنابراین این روش شناسایی قابلیت استفاده برای طیف گستردهای از سازهها را دارا است. محدودیتهای این روش به فرضیات مورد استفاده در معادله حاکم بر حرکت (معادله ۲-۱) مربوط می شود. فرضیاتی مانند ثابت بودن ماتریس سختی، حوزه استفاده از این روش را به حالت خطی محدود کرده است، همچنین فرض ویسکوز بودن ماتریس میرایی نیز میتوان دیگر محدودیت این روش دانست. نکته دیگری که در مورد این روش شناسایی میتوان اشاره کرد، وابستگی نتایج به مهارت اپراتور است که به نظر میرسد دستیابی به بهترین نتایج را با عدم اطمینان همراه کرده است. پارامترهایی مانند نوع بارگذاری، طول زمان تحریک اجباری سازه، گامهای زمانی ثبت داده ها، بازه فرکانسی و بازه بارگذاری روی نتایج این روش شناسایی تأثیرگذار هستند و میبایست در روندی اتوماتیک بهترین مقادیر برای این پارامترها جهت حصول به بهترین نتایج شناسایی در نظر گرفته شود.
تخمین شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
محاسبه تبدیل فوریه شتاب () و نیروی ورودی ()
تکرار فرایند شناسایی به وسیله بازه فرکانسی دیگر
خیر
بله
آیا پاسخ و شکل های مودی محاسبه شده با پاسخ های اندازه گیری شده منطبق است ؟
بررسی ماتریسهای مشخصه سیستم شناسایی شده برای ارزیابی شرایط سازه
محاسبه پاسخ و مشخصات مودال توسط مشخصات شناسایی شده سیستم