چهارتا آدم نقاشی کن. آدم اول، درد را توی صورتش نشان می دهد. آدم دوم، درد را توی حالت بدنش نشان می دهد. آدم سوم، توی سرش راجع به درد فکر می کند و آدم چهارم، وقتی که درد دارد یک کاری را انجام می دهد.
تکلیف سوم :
ادامه ی این داستان را کامل کن:
یک روز صبح یک دختر نازنینی از خواب بیدار می شه و می بینه که خیلی درد داره. اون به خاطر دردش، شروع به داد و فریاد زدن می کنه و به مدرسه نمی ره. بعد از ظهر که دوستاش از مدرسه میام براش تعریف می کنند که تو مدرسه خانم معلم به اونها جایزه داده. خوب حالا فکر می کنی که خانم معلم به خاطر چی به اونها جایزه داده؟
خلاصه ی جلسه دوم :
در این جلسه ما یاد گرفتیم که ممکن است راه های حل مشکلمان (یا نحوه ی واکنش به درد) مفید نباشد یا پیامد مثبتی به دنبال نداشته باشد و برای این کار هم از مثال قاطر استفاده کردیم. موضوع مهم دیگری که در این جلسه یاد گرفتیم این بود که ارزش مندی های ما ، همان کارهای مهمی هستند که ما خیلی به آنها توجه می کنیم. این ارزش مندی ها را قبلا با مثال جادوگر یاد گرفتیم. در این جلسه یاد گرفتیم که ارزش مندی هایمان در داخل جعبه ی قلبی شکل قرار می گیرند و نحوه ی واکنش به درد در داخل جعبه ی سمی شکل قرار می گیرند. در پایان ما برخی از ارزش مندی های شما را مشخص کردیم.
جلسه دوم
تکلیف جلسه دوم (کودک) :
در شکل زیر موضوعات مربوط به ارزشمندی مشخص شده است. به عنوان مثال ارزشمندی های مربوط به خانه و خانواده، ارزشمندی های مربوط به رابطه صمیمی با دیگران و غیره. از تو می خواهم که تا جلسه ی آینده، مطابق با جدول صفحه ی بعد، در هر یک از این موارد ارزش مندی ات رابه طور دقیق بنویسی و بعد از اینکه آن ارزشمندی ها را نوشتی، بر اساس اهمیتی که برایت دارد آنها را از ۱ تا ۱۰ نمره گذاری کنی، مثلا نمره ی ۱۰ را به ارزشی بده که خیلی خیلی برایت مهم است، نمره ی ۹ را به ارزشی بده که از قبلی یک کم کمتر برایت مهم است، نمره ی ۸ را به ارزشی بده که باز هم نسبت به قبلی یک کم کمتر برایت مهم است و همین طور پیش برو. بعد از اینکه اهمیت ارزشمندی هایت را مشخص کردی، میزان موفقیتی که قبلا تو هر یک از این ارزشمندی ها به دست آوردی، از ۱ تا ۱۰ نمره گذاری کن به عنوان مثال نمره ی ۱۰ را به ارزشی بده که قبلا کاملا تونستی آن را انجام بدی، نمره ی ۹ را به ارزشی بده که نسبت به ارزش قبلی ( که نمره ۱۰ می گیرد )، یک مقدار کمتر موفق بودی و همین طور پیش برو. بعد از آن ارزش هایت را رتبه گذاری کن یعنی رتبه ی یک را به ارزشی بده که بیش از همه مهم است رتبه ی ۲ را به ارزشی بده که نسبت به قبلی یک مقدار کمتر مهم است و همین طور پیش برو.
فرم ارزشیابی ارزش ها | ||||
موضوعات | نوع ارزش | میزان اهمیت (از ۱ تا ۱۰) |
موفقیت در انجامش (از ۱ تا ۱۰) |
رتبه بندی |