۳-۳- جامعه آماری
در این تحقیق نخستین گام برای شناسایی منبع گردآوری دادهها تعریف جامعهای است که باید زیر پوشش تحقیق قرار گیرد. جامعه آماری عبارتست از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صنعت مشترک باشند. (حجازی و همکاران،۱۳۷۹)
در این تحقیق جامعه آماری عبارتست از کلیه مراجعه کنندگان به گمرک تجاری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) که به نوعی با موضوع صادرات و واردات کالا سروکار داشتهاند. در طول روز بطور متوسط ۴۰۰ نفر جهت انجام امور واردات و صادرات به گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) مراجعه میکنند که به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدهاند.
۳-۴-روش نمونهگیری
روشهای متعددی برای انتخاب نمونه وجود دارد ولی مسأله مهم در نمونهگیری انتخاب نمونهای است که اولاً واقعی باشد، ثانیاً تصادفی باشد. در این پژوهش از روش نمونهگیری به صورت تصادفی و نمونه در دسترس استفاده شده است.
۳-۵- حجم نمونه
سؤالی که محقق دیر یا زود باید به آن پاسخ میداد این بود که حجم نمونه چقدر باشد؟ پاسخ به این سؤال حائز اهمیت فراوانی است زیرا اگر حجم نمونه خیلی بزرگ باشد، امکانات تلف میشود و از سویی دیگر اگر نمونه خیلی کوچک باشد، دقت نتایج پایین میآید و ممکن است نتایج بیانگر حقایق و واقعیتهای جامعه نباشد.
در صورتی که نمونه به صورت تصادفی انتخاب شود و اندازه آن نیز کافی باشد اختلاف بین نمونه و جامعه کاهش خواهد یافت. به منظور انتخاب حجم نمونه مناسب با توجه به نوع و هدف تحقیق، فرمولهای متفاوتی وجود دارد. (حجازی و همکاران،۱۳۷۹)
حجم نمونه را میتوان از روی محدود بودن و یا نامحدود بودن جامعه آماری به دست آورد. از آنجا که بررسی تمام اعضای جامعه آماری به علت توزیع مکانی و فراوانی آن، عملی نبوده و از سویی دیگر تعداد مراجعه کنندگان به گمرک مذکور بدون تکرار در هر روز به طور متوسط ۴۰۰ نفر میباشد، اندازه نمونه با توجه به جدول مورگان ۱۹۶ نفر در نظر گرفته شده است و پرسشنامه در روز مراجعه محقق جهت توزیع بین اعضای نمونه به صورت اعضای در دسترس توزیع شده است.
۳-۶- روش و ابزار گردآوری دادهها
روش جمعآوری دادههای تحقیق به منظور آزمون فرضیات آمارگیری نمونهای است و ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه، کتابخانه، اسناد و مدارک و مصاحبه با برخی کارشناسان و صاحبنظران بوده است که هرکدام از این ابزار برای قسمتی از کار و جمعآوری دادههای خاصی به کار رفتهاند که در ادامه به طور خلاصه به بررسی بعضی ازآنها میپردازیم.
۳-۶-۱- پرسشنامه
پرسشنامه رایجترین ابزار تحقیق است که پاسخ به سوالات آن، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. در این تحقیق پرسشنامه شامل دو بخش است.
بخش الف) مربوط به مشخصات کلی مراجعهکنندگان به گمرک میشود از قبیل: سن، سطح تحصیلات، نوع ارتباط با گمرک و میزان ارتباط مراجعه کنندگان با گمرک.
بخش ب) مربوط میشود به پرسشهای تحقیق و شامل سه گروه سوالات میشود.
گروه اول سوالاتی که به بررسی رضایت از طریق رویههای انجام کار در گمرک میپردازد و فرضیه اول تحقیق میباشد. گروه دوم سوالاتی که بررسی رضایت از طریق مراودات صورت گرفته بین کارکنان گمرک و مراجعه کنندگان میپردازد و فرضیه دوم تحقیق میباشد. گروه سوم سوالاتی که به بررسی رضایت از طریق نتیجه بدست آمده از فعالیتها و سیاستهای کنونی گمرک میپردازد و فرضیه سوم تحقیق میباشد.
در ادامه سوالهای مربوط به آزمون هریک از فرضیات تحقیق آمده است.
جدول (۳-۱) سوال های مربوط به آزمون فرضیات تحقیق
فرضیه ها | سوالات |
فرضیه اصلی ۱ | ۱ و۲ و۳ و۴ و۵ و۸ و۱۱ و۱۳ و۲۲ و۲۳ |
فرضیه فرعی ۱-۱ | ۱ و۳ |
فرضیه فرعی ۱-۲ | ۴ و۱۸ |
فرضیه فرعی ۱-۳ | ۸ و۱۱ |
فرضیه اصلی ۲ | ۱۴ و۱۵ و۱۶ و۱۷ و۱۹ و۲۰ و۲۱ |