هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸ : ۱۲). از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب، به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی ، ۱۳۷۹ : ۲۲). در نتیجه، تحقیق را می توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مساله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخهایی برای مساله مورد علاقه ما در محیط کاری بدست آید (سکاران، ۱۳۸۴ : ۴۰).
تحقیق را به دو منظور انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینه خاصی که مورد علاقه محقق است.
در این فصل کلیه مراحل روش شناسی تحقیق شامل: روش تحقیق، قلمرو مکانی، قلمرو مکانی، جامعه آماری مورد مطالعه، نمونه آماری، ابزار جمع آوری اطلاعات، اعتبار یابی ابزار پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمونهای آماری استفاده شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
۳-۲ روش تحقیق
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بهکار میرود. روش تحقیق،مجموعهای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات میباشد(عزتی، ۱۳۹۱).
پژوهش علمی را میتوان بر اساس هدف به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم بندی کرد:
۳-۲-۱) تحقیقات بنیادی
این تحقیقات که گاه تحقیقات مبنایی یا پایهای خوانده می شود، در جستجوی کشف حقایق، واقعیتها و شناخت پدیدهها و اشیاء بوده که مرزهای دانش عمومی را توسعه میدهند و قوانین علمی را کشف نموده و به تبیین ویژگیها و صفات یک واقعیت میپردازد.در این تحقیقات ممکن است نظریه ای انشاء شود یا اصول، فرضیه ها یا قضایای نظریه ای مورد آزمایش قرار گیرد(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
۳-۲-۲) تحقیقات کاربردی
هدف از تحقیق کاربردی به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده برطرف گردد. در این نوع تحقیقات هدف،کشف دانش تازهای است که کاربرد مشخصی را درباره فرآورده یا فرآیندی در واقعیت دنبال میکند. به عبارت دقیقتر، تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد(خاکی، ۱۳۹۰).
۳-۲-۳) تحقیقات عملی
این تحقیقات را باید تحقیقات حل مساله یا حل مشکل نامید و آن ها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد. زیرا نتایج آن مستقیما برای حل مساله ای خاص به کار گرفته میشود. تحقیقات عملی نوعا خصلت محلی و موضعی دارد و معمولا خاصیت تعمیم پذیری زیادی ندارد(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد، و چون داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگی های جامعه آماری انجام می شود این تحقیق از شاخه پیمایشی [۲۳]صورت می پذیرد.
۳-۳) ماهیت و روش پژوهش
تحقیقات علمی را میتوان بر اساس ماهیت و روش، به پنج گروه تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، علی و تحقیقات تجربی تقسیم بندی کرد:
۳-۳-۱) تحقیقات تاریخی
این تحقیقات با بهره گرفتن از اسناد و مدارک معتبر انجام میشود تا بتوان از این طریق ویژگیهای عمومی و مشترک پدیدهها و حوادث تاریخی و دلایل آنها را تبیین کرد(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
۳-۳-۲) تحقیقات توصیفی
در این تحقیقات محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است. و میخواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است، به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی میکند و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن میپردازد و ویژگی ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی میکند. در این تحقیقات نوعا از روش کتابخانهای، بررسی متون محتوای مطالب و نیز روشهای میدانی نظیر پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده میشود. ازویژگی های تحقیق توصیفی این است که محقق دخالتی در موقعیت، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آن ها را دستکاری و کنترل نمیکند و صرفا آنچه را وجود دارد مطالعه کرده و به توصیف و تشریح آن میپردازد. مطالعات توصیفی در مورد زمان حال به بررسی میپردازد.این گونه تحقیقات وضعیت کنونی پدیده یا موضوعی را مورد مطالعه قرار میدهد و یکی از انواع روشهای آن تحقیق پیمایشی است. این روش شامل جمع آوری اطلاعات بطور مستقیم از گروهی از افراد است. تحقیق پیمایشی، با پدیده هایی که در زمان حال اتفاق میافتد سروکار دارد(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
۳-۳-۳) تحقیقات همبستگی
این تحقیقات برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام میپذیرد، ولی درآنها الزاما کشف رابطه علت و معلول موردنظر نیست،بلکه در تحقیق همبستگی بر کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات تاکید میشود، این ها اطلاعاتی است که در خصوص یک متغیر در دو جامعه یا دو موقعیت گردآوری شده، یا اطلاعاتی است که در خصوص دو یا چند متغیر در یک جامعه تهیه شده است(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
۳-۳-۴) تحقیقات علیّ
در اینگونه تحقیقات کشف علتها یا عوامل بروز یک رویداد یا حادثه یا پدیده مورد نظر است. محقق در متغیرها دخل و تصرفی نداشته، اساسا حضور ندارد بلکه تحقیق علیّ را انجام میدهد تا این متغیرها و عواملی را که باعث بروز واقعه شده است ،شناسایی کند(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
۳-۳-۵) تحقیقات تجربی
تحقیقات تجربی بر شناخت رابطه علت و معلولی بین متغیرها تاکید دارد و سخن از مطالعه رابطه یک سویه و تاثیر مستقل (علت) بر متغیر تابع (معلول) است و در پایان محقق به طور قاطع نظر میدهد که چنین رابطه ای وجود دارد یا ندارد(حافظ نیا، ۱۳۹۰).
با توجه به اینکه در این تحقیق از روش های کتابخانهای و میدانی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده میشود و محقق دخالتی در موقعیت، وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آنها را دستکاری و کنترل نمیکند، لذا با توجه به آنچه گفته شد، این تحقیق از نظر روش و ماهیت از نوع توصیفی-پیمایشی و از شاخه میدانی قرار میگیرد.
۳-۴ روش های جمع آوری اطلاعات
جمعآوری داده ها در این تحقیق ترکیبی از روش های کتابخانهای و میدانی است.
- مطالعات کتابخانهای: روش های کتابخانهای در تمامی تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد. در این تحقیق نیز محقق برای جمعآوری ادبیات و سوابق موضوع از منابع فارسی و لاتین کتابخانهای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز پایگاه های معتبر علمی در شبکه جهانی اینترنت استفاده و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش، جدول و فرم، ثبت و نگهداری کرده ودر پایان کار نسبت به طبقهبندی و بهرهبرداری از آنها اقدام نموده است.
- تحقیقات میدانی: روش های میدانی به روشهایی اطلاق میگردد که محقق برای گردآوری داده ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط با واحد تحلیل (یعنی افراد در این پژوهش)، اطلاعات مورد نیاز خود را جمعآوری کند. در این روش محقق می تواند جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده نموده و یا پرسشنامه ای را با توجه به مدل، فرضیات اصلی و زیر فرضیات طراحی نموده و پس از تعیین روایی و پایایی، از آن بهره برداری نماید.
۳-۵ فرضیات تحقیق
تحقیق به روش علمی حول محور یک مسئله یا مشکل صورت میگیرد. قدرت تصور و حدس ذهنی انسان به عنوان یک محقق به او امکان میدهد تا در مورد موضوعات مختلف تفکر کند، حدس بزند، تصویر ذهنی ایجاد کند و راه حلهای مختلف پیشنهاد کند. یک محقق از همین روش برای طرح یک یا چند فرضیه برای نتیجه تحقیق استفاده میکند. به عبارت دیگر فرضیه راه حل پیشنهادی محقق برای حل مسئله تحقیق و یا نتیجه تحقیق است.
به عبارت دیگر فرضیه نوعی حدس زیرکانه در مورد حل یک مساله است. فرضیه میتواند به عنوان رابطهای فرضی(بطور منطقی) بین دو یا چند متغیر تعریف شود که در غالب عبارات قابل آزمون مطرح شده اند(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۰). در نهایت بر اساس سوالات واهداف تحقیق، فرضیهها تدوین گشت:
فرضیه اصلی : بین توسعه اقتصادی و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
فرضیات فرعی :
بین افزایش درآمد سرانه کشورو میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
بین افزایش نرخ بیکاری کشور و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
بین افزایش بهره وری و میزان استفاده بنگاههای اقتصادی از فناوری اطلاعات ارتباط معناداری وجود دارد.
۳-۶ قلمرو تحقیق
۳-۶ -۱ قلمرو موضوعی تحقیق:
این تحقیق به بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگا هها در فناوری اطلاعات
میپردازد.
۳-۶-۲ قلمرو مکانی تحقیق :
این تحقیق در کشور ایران انجام میشود و در سطح شرکتهای فعال در بورس انجام می شود.
۳-۶-۳ قلمرو زمانی تحقیق :
مطالعات مقدماتی این تحقیق از آبان سال ۱۳۹۲ شروع شد و در بهمن ۱۳۹۲ به پایان خواهد رسید.
دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با بررسی ارتباط توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری بنگاهها در ...