۳-۱۰-چهارچوب نظری پژوهش
در این پژوهش به آزمایش تعدادی از متغیرهای موجود در مدل اوه[۲۱۲] (۲۰۰۷) در بازار صنایعدستی نقش جهان اصفهان پرداخته شده است. مدل اوه به بیان رابطه بین ویژگیهای جمعیت شناختی گردشگران (سن، درآمد، تحصیلات)، ویژگیهای سفر (نوع سفر، ترکیب همراهان سفر، وسیله حملونقل، فعالیتهای انجامشده در سفر، فصل سفر) و ویژگیهای مقصد (ارزش دریافت شده از محیط، نوع مقصد) با میزان هزینه کرد گردشگران برای خرید میپردازد
۳-۱۱-فرایند تجزیه و تحلیل دادهها
پس از جمع آوری دادههای موردنیاز به منظور تحلیل دادهها و آسانسازی فرایند انجام کار و آمادهسازی و طبقهبندی و تحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شد. روشهای مورداستفاده به قرار زیر است:
آزمونها
برای پاسخ به پرسشها و دستیابی به اهداف تحقیق و تحلیل دقیقتر از آمار توصیفی و نیز آزمونها و روشهای آماری به شرح زیر استفادهشده است.
-
- آزمون ضریب همبستگی کرامر[۲۱۳] برای تعیین رابطه بین متغیر نوع سفر(متغیری اسمی) با میزان هزینه کرد (متغیری رتبهای) در این پژوهش استفاده شد. این ضریب برای تغیین میزان شدت همبستگی بین دو متغیر اسمی و یا درحالتی که یکی از متغیرها اسمی و دیگری رتبه ای باشد مورد استفاده قرارمی گیرد و آن را با (v2) نشان می دهند و مقدار آن نیز همواره بین صفر و یک در نوسان است(نجیبی،۱۳۸۸: ۵).
-
- در این پژوهش آزمون ضریب همبستگی تاوکندال بی[۲۱۴] برای تعیین رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و تعداد همراهان سفر (متغیرهای رتبهای) با میزان هزینه کرد (متغیری رتبهای) به کار رفت. در توضیح این روش باید گفت ضریب همبستگی رتبهای تاو کندال یک آماره ناپارامتری (در سطح سنجش رتبهای) است که برای سنجش میزان تناظر یا مطابقت بین دو مجموعه رتبه و ارزیابی معنیداری این تناظر به کار می رود و به ویژه زمانی کاربرد دارد که در دادههای مربوط به متغیرها موارد هم رتبه زیاد باشد. به سخن دیگر، این ضریب قوت رابطهی جدول هان توافقی یا متقاطع را نشان میدهد. استفاده از ضریب تاو کندال به ویژه زمانی مهم است که متغیرها قرینه بوده و برای پژوهشگر مهم نیست که کدامیک از متغیرهای موردمطالعه به عنوان متغیر مستقل و کدامیک به عنوان متغیر وابسته بهحساب آیند. این آماره نشان میدهد که یا چه میزان افزایش یا کاهش در یک متغیر با افزایش یا کاهش در متغیر دیگر همراه است. ضریب کندال تائو همواره بین ١ - تا ١+ ، در نوسان است. اگر بین دو رتبه یا دو مجموعه رتبه توافق کامل وجود داشته باشد (دو رتبه درست همانند هم باشند)، مقدار ضریب ۱+ خواهد بود اگر بین دو رتبه یا دو مجموعه رتبه عدم توافق کامل وجود داشته باشد( دو رتبه در جهت عکس همدیگر قرار گیرند، یعنی پایینترین رتبه با بالاترین و بالاترین با پایینترین رتبه متناظر شود) مقدار فریب ۱- خواهد بود. در سایر چیدمانها مقدار ضریب بین ۱- تا ۱+ خواهد بود. اما، اگر رتبهها بهطور کامل مستقل از هم باشند و افزایش یا کاهش در یکی با افزایش و یا کاهش دیگری مرتبط نباشد، مقدار ضریب بهطور متوسط برابر با صفر خواهد بود(همان).
-
- آزمون تی تک نمونهای[۲۱۵] برای بررسی اهمیت ویژگیهای صنایعدستی از نظر گردشگران خارجی مورد استفاده قرار گرفت. در این روش اهمیت هریک از ویژگیها با عدد در نظر گرفتهشده به عنوان میانگین (که در این پژوهش به خاطر استفاده از طیف لیکرت پنج گزینهای، عدد ۳ انتخاب شد) مقایسه میشود و مشخص میشود که ویژگی موردنظر بالاتر از میانگین، برابر آن و یا کم تر از میانگین دارای اهمیت است.
۳-۱۲-خلاصه فصل
در این فصل به روششناسی پژوهش پرداخته شد. در ابتدا روش تحقیق از نظر هدف و از نظر نحوه گرداوری دادهها بیان گردید. سپس جامعه آماری پژوهش و نمونه و روش نمونهگیری معرفی شد. همچنین پرسشها و فرضیههای پژوهش، ابزار و روشهای جمع آوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه، دستهبندی سؤالات پرسشنامه و مقیاس مورداستفاده در آن، تجزیه و تحلیل دادهها و آزمونهای آماری مورداستفاده در پژوهش معرفی شدند.
فصل چهارم
تجزیه تحلیل داده ها
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
یکی از بخشهای مهم یک کار پژوهشی، بخش تجزیه و تحلیل دادهها است که برای بررسی میزان صحت فرضیه ها و یا سؤالها استفاده می شود. با بهره گرفتن از نتایج بهدستآمده از تجزیه و تحلیل داده ها میتوان پیشنهادها کاربردی با توجه به اهداف پژوهش ارائه نمود. در این فصل داده های جمع آوریشده به وسیله پرسشنامه، تجزیه و تحلیل می شود. برای این منظور در ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه تحلیل میگردد. در قسمت بعدی این فصل فرضیه ها و سؤالهای پژوهش بررسی میشوند و در انتها یافتههای جانبی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
۴-۱-یافتههای توصیفی پرسشنامه
در این قسمت به توصیف داده های مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه شامل ملیت، جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، شغل و میزان درآمد پرداخته می شود و برای هر مورد، وضعیت پاسخدهندگان شامل فراوانی هر طبقه، درصد فراوانی هر طبقه و درصد تجمعی آن بیانشده و همچنین نمودار میلهای مربوط به آن نشان داده شده است.
۴-۱-۱- توزیع فراوانی متغیر ملیت در نمونه
در جدول ۴-۱ توزیع فراوانی مربوط به متغیر ملیت نشان داده شده است.
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی متغیر ملیت در نمونه
ملیت | فراوانی | درصد فراوانی | درصد فراوانی تجمعی |
آرژانتین | ۱ | ۳/۰ | ۳/۰ |
استرالیا | ۱۳ | ۴ | ۳/۴ |
اتریش | ۱۱ | ۴/۳ | ۷/۷ |