الگوی پژوهش
بخش مبانی نظری این پژوهش عمدتاً بر پایه مبحث عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب نام تجاری تدوین گردیده است. شکل( ۳-۱) نیز الگوی نظری پژوهش را نشان می دهد. برای تدوین این الگو از مباحث نظری و نیز پژوهش های انجام شده بر روی موضوع عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان استفاده شده است.
پورهلق (۱۳۸۳) به بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان پرداخت که دو عامل از این عوامل شهرت و قیمت بودند. تیموری نژاد (۱۳۸۵) به بررسی متغیرهای مؤثر بر تصمیم گیری خرید پرداخت که در این میان کیفیت و قیمت به عنوان مهمترین متغیرهای فرعی مؤثر بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان در پژوهش شناخته شد. جعفری (۱۳۷۶) به بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب و خرید محصولات پرداخت که کیفیت و شهرت نام تجاری از عوامل مؤثر در انتخاب و خرید مصرف کنندگان بوده است. کوب و دونتو (۱۹۹۵) به بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات و قصد خرید مشتریان پرداختند که مهم ترین عامل مؤثر تبلیغات بوده است.
درک مشتری از کیفیت نام تجاری
درک مشتری از قیمت
درک مشتری از شهرت نام تجاری
درک مشتری از میزان سرمایه گذاری در تبلیغات
ترجیح مشتری در انتخاب نام تجاری
شکل( ۳-۱ )مدل مفهومی پژوهش
روش گردآوری داده ها
پژوهشگر باید با بهره گرفتن از ابزارهایی داده های لازم را از جامعه (نمونه) آماری جمع آوری نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آن ها به اطلاعات، به آزمون فرضیه ها بپردازد. (خاکی، ۱۳۸۴)، در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از روش های زیر استفاده شده است:
۱) روش کتابخانه ای؛ بررسی اسناد و مدارک برای تدوین مباحث نظری شامل مطالعه کتب تخصصی، مقالات، مجلات و نشریات مشابه.
۲) استفاده از پرسشنامه جهت بهره گیری از نظرات مشتریان.
پرسشنامه بصورت طیف لیکرت ۵ گزینه ای بصورت زیر تنظیم شده است.
جدول( ۳-۱) تنظیم پرسشنامه بصورت طیف لیکرت ۵ گزینه ای
خیلی زیاد | زیاد | متوسط | کم | بسیار کم |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
طبق جدول ۳-۱ عدد ۵ نشان دهنده بیشترین ارزش و عدد ۱ نشان دهنده کمترین ارزش می باشد. در پرسشنامه برای هر یک از متغیرهای پژوهش سؤالاتی مطرح شده است. نحوه تقسیم بندی سؤالات با توجه به متغیرها در جدول ۳-۲ آمده است. در ضمن نمونه ای از پرسشنامه در پیوست آورده شده است.
جدول( ۳-۲ )تفکیک سؤالات پرسشنامه بر اساس متغیرها
متغیر | شماره ای سؤالات مربوطه |
کیفیت | ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ |