فروش جهت صنایع تبدیلی
۰
۰
فروش به همان صورت در داخل و جهت صنایع تبدیلی
۱۶
۸
فروش به همان صورت در بازار داخل و صادر به خارج
۰
۰
۲۰۰
۱۰۰
مأخذ: نتایج تحقیق
منبع تأمین نهاده ها در تولید پرتقال برای ۹۵ درصد تولیدکنندگان بازار آزاد و برای ۵ درصد از بازار آزاد و تعاونیها بوده است. تکنولوژی تولید و روش ترکیب نهادهها برای ۴/۰ درصد باغداران سرمایه بر، ۷/۲۵ درصد کاربر و ۷۴ درصد تلفیقی از دو نوع کاربر و سرمایه بر بوده است.
۱/۹۹ درصد تولیدکنندگان جهت بازاررسانی یا صادرات محصول به وام دسترسی نداشته و تنها ۹ درصد آنها به وام دسترسی داشته اند که در مجموع هیچکدام از بهره برداران مورد مطالعه جهت بازاریابی و بازاررسانی و صادرات محصول خود وام نگرفته اند. ۵/۷۲ درصد باغداران اظهار داشته اند که میزان درآمد باغ انگیزه لازم برای استفاده از سیستم کارآمد بازاریابی را ایجاد می کند و ۵/۲۷ درصد با ادعای فوق مخالف بودند. ۲/۷۳ درصد باغداران اعلام داشتند که قیمت هر واحد محصول انگیزه لازم برای بازاریابی مطلوب یا صادرات آن را ایجاد میکند و ۸/۲۶ درصد با ادعای فوق مخالف بودند. ۷/۹۸ درصد بهره برداران در جلسات ترویجی جهت بازاریابی کارآمد محصول شرکت نکردند و تنها ۳/۱ درصد باغداران امکان حضوردر چنین جلساتی برایشان فراهم بود. ۸/۷۰ درصد باغداران و تولیدکنندگان تمایل به صادرات محصول خود داشتند، این در حالی است که ۲/۲۹ درصد آنها تمایلی برای صادرات محصول خود نداشتند.
۴-۲-۵- نتایج تکمیلی آمار توصیفی
نتایج تحقیق نشان می دهد محصول مرکبات اکثریت باغداران در نمونه آماری شهرستان محمودآباد، پرتقال میباشد. همچنین غالبترین مسیر فروش اکثر باغداران در بخشهای این شهرستان به ترتیب سلف خر، میدان دار، مستقیم به خرده فروش - مصرف کننده وحق العمل کاری میباشد.
در این مطالعه تولیدکنندگانی که میوه خود را به صورت سلف فروخته اند مقصد فروش آنها داخل شهرستان بوده و حدود ۷۰ درصد باغدارانی که مسیر فروش به میدان میوه را برگزیدند محصول را برای فروش مناسبتر به بازار بزرگتر و بهتری انتقال دادند و مقصد فروش ۶۰درصدآنها میدان های میوه و تره بار تهران و حدود ۱۰ درصد آنها سایر شهرستان ها مثل گرگان، مشهد،کرج و رشت بوده است. با توجه به جدول ۴-۳۶ مشخص میشود میانگین کمترین و بیشترین سطح باغات در شهرستان مربوط به حالتی است که باغدار به تولید پرتقال میپردازد، یعنی محصول عمده مرکبات باغداران شهرستان در این پژوهش پرتقال بوده است. همچنین کمترین و بیشترین میزان درختان بارده مربوط به حالتی است که باغدار به کشت و تولید پرتقال میپردازد.
نتایج توصیفی نشان میدهد فروش محصولات مرکبات به جزء پرتقال از طریق سلف خر بوده است که میتواند به دلایل کوچکی مساحت باغ، عدم اطمینان از قیمت محصول، درآمد و فعالیت غیر باغداری و نوسانات بازار فروش محصول باشد. همچنین کمترین میزان باردهی یک درخت در مورد باغدارانی بوده است که شیوه فروش محصول آنها سلف و بیشترین میزان باردهی یک درخت مربوط به باغدارانی بوده است که محصول خود را از طریق میدان میوه فروختند.
کمترین میزان مساحت باغ در مورد باغدارانی بوده است که در رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال و دارای میزان تحصیلات ۸ تا ۱۲ سال و بیشترین میزان مساحت باغ در مورد آنهایی بوده است که در رده سنی ۴۵ تا ۵۵ سال قرار داشته و دارای میزان تحصیل ۴ تا ۸ سال بوده اند. کمترین میزان میانگین درآمد در مورد باغدارانی بوده است که محصول خود را به سلف خران فروختند و یا در رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار داشتند و دارای میزان تحصیل ۱۲-۸ سال بوده اند و بیشترین میزان آن مربوط به باغدارانی است که پرتقال خود را مستقیم به خرده فروش و مصرف کننده فروخته اند، در رده سنی ۵۵ تا ۶۵ سال قرار داشتند و دارای میزان تحصیل ۱۶ تا ۲۰ سال بودهاند. در مجموع مهمترین مقصد فروش برای ۷۰ درصد پرتقال در این مطالعه، در داخل شهرستان محمودآباد، ۸/۲۴ درصد تهران و ۲/۵ درصد شهرستانهای دیگر بوده است.
جدول۴-۳۷: توزیع فراوانی تولیدکنندگان پرتقال شهرستان براساس دانش بازاریابی و فروش آنها
درجه سنجش دانش بازاریابی و فروش
تعداد
درصد
بسیار ضعیف
-
-
ضعیف
۴
۲