۲-۱۵ روابط علی و معلولی موجود بین وجوه کارت امتیازی متوازن
شاخصهای موجود در چهار وجه کارت امتیازی متوازن توسط زنجیره های علی و معلولی به طور سلسله مراتبی با یکدیگر ارتباط دارند، برای مثال برگشت سرمایه می تواند شاخصی در وجه مالی باشد، تعیین کننده این شاخص مالی می تواند، فروشهای مکرر و توسعه یافته به مشتریان فعلی باشد که در نتیجه درجه بالای وفاداری مشتری ایجاد می شود. وفاداری مشتری در وجه مشتری کارت امتیازی وارد می شود. ولی سازمان چگونه وفاداری مشتری را بدست می آورد؟ تحلیل اولویتهای مشتری ممکن است مشخص کند که تحویل به موقع ارزش بالایی برای مشتری دارد بنابراین تحویل به موقع بهبود یافته برای دستیابی به وفاداری مشتری در وجه مشتری کارت امتیازی متوازن جا می گیرند. (نیازی و کاظم زاده، ۱۳۸۴)
این فرایند با پرسش اینکه چه فرآیندهای داخلی سازمان باید جهت دستیابی به تحویل به موقع بهبود داده شوند، ادامه می یابد. برای دستیابی به زمان تحویل بهبود یافته، ممکن است واحد کسب و کار به زمان سیکل کوتاه و کیفیت بالا در فرآیندهای عملیاتی نیازمند باشد که هر دو در وجه فرآیندهای داخلی کارت امتیازی آورده می شوند.
سازمان، کیفیت و زمان سیکل فرآیندهای داخلی اش را با آموزش و بهبود مهارت کارکنان عملیاتی- موردی که در وجه یادگیری و رشد کارت امتیازی آورده می شود- بهبود می دهد. بدین ترتیب، یک زنجیره کامل از ارتباطات علت و معلولی به صورت یک بردار ستونی از چهار وجه کارت امتیازی متوازن ایجاد می شود. (نیازی و کاظم زاده، ۱۳۸۴)
۲-۱۶ سیر تکامل تکنیک امتیازی متوازن
تکنیک امتیازی متوازن از اوایل ابداع آن تا کنون سه مرحله تکامل را پشت سر گذارده است. در سال ۱۹۹۲ کاپلان و نورتون عنوان کردند که مدیران نباید در هنگام تصمیم گیری تنها بر روی سنجه های مالی تمرکز نمایند.(Braam, 2004). در این نسل، از تکنیک امتیازی متوازن به عنوان ابزاری جهت ارزیابی عملکرد سازمان استفاده میگردید(شباهنگ و ابراهیمی، ۱۳۸۴). در سال ۱۹۹۶ کاپلان و نورتون اهمیت تنظیم اطلاعات تکنیک امتیازی متوازن را با راهبرد کسب و کار مورد تأکید قرار دادند و تکنیک امتیازی متوازن، علاوه بر کاربردهای نسل اول و دوم، این روش به عنوان چهارچوبی جهت ایجاد تغییرات سازمانی معرفی گردید(همان منبع). بنابراین میتوان ملاحظه نمود که تکنیک امتیازی متوازن از ابزاری جهت ارزیابی سازمان به ابزاری برای کنترل، اجرای راهبرد و تغییرات سازمانی آن تکامل یافته است.
۲-۱۷ سنجه های عملکرد قلب روش ارزیابی متوازن
سنجه ها را می توان به طور مشخص استانداردی (معمولاً و نه همیشه) قابلیت تبدیل به کمیت تعریف کرده که جهت تبادل اطلاعات مربوط به عملکرد و ارزیابی آن در مقایسه با نتایج مورد استفاده قرار میگیرد.
سنجهها مطالب مرتبط با ارزش آفرینی را به گونهای منتقل میکنند. حتی از توان با نفوذترین مدیران ارشد اجرایی نیز خارج است. فهرستی از سنجههای متداول در چهارمنظر مدل امتیازی متوازن در شکل زیر ارائه شده است: (نیون ۱۳۸۶، ۱۳۷-۲۰۴)
جدول۲- ۲: سنجه های منظر یادگیری و رشد
سنجههای منظر یادگیری و رشد | |
۱-منابع اطلاعاتی فراوانی اعم از کتاب و مقالات و … در دسترس است. ۲-پذیرش اهداف و سیاستهای ارتقاء جایگاه شرکت ۳-برخورداری کالاها و خدمات از کیفیت لازم ۴-حساسیت شرکت نسبت به تحولات محیطی و تلاش برای افزایش سهم بازار. ۵-استفاده از شیوه-های دقیق و علمی ارزیابی عملکرد. |
دسترسی به روش اجرای مدل به سادگی امکان پذیر نبوده و قیمت خرید دستورالعمل اجرایی آن بالاست. تعیین و تعریف مأموریتها، اهداف، سیاست شرکت انجام کارها به وسیله کامپیوتر بکارگیری ایدهها و نظرات کارکنان توسط شرکت استفاده از سبک مدیریت مشارکتی در تصمیم گیریها، جهت ایجاد شایسته سالاری |
جدول۲- ۳: سنجه های منظر فرایندهای داخلی
سنجههای منظر فرایندهای داخلی | |
۱-توجه به شیوه های نوین انجام کار. ۲-کنترل فعالیتهای پشتیبانی ۳-بازنگری و تغییر در شیوه های انجام کار متناسب با نیاز مشتریان. ۴-بازنگری و تغییر در شیوهی انجام کار متناسب با نیاز مشتریان. ۵-مشخصسازی شیوه های انجام کار واحدهای سازمان |
۶-ارزیابی میزان هم خوانی فعالیتها با سیاست ها ۷-دسترسی کارکنان به آیین نامهها ۸-آموزش کارکنان. ۹-منطقی بودن فاصله بین اخذ تصمیم با اجرای آنها. ۱۰-اخذ نظرات مشتریان. |
جدول۲- ۴: سنجههای منظر مشتری
سنجههای منظر مشتری | |
۱-استفاده از سیاستها و استراتژیهای جلب رضایت مشتریان. ۲-اعطای تسهیلات ویژه به مشتریان وفادار نسبت به مشتریان غیروفادار. |