۲-۴-۶ کاهش هزینهها[۶۱]
لی و آلاوی [۶۲]( ۲۰۱۲) به این امر اشاره کردند که کنترل شخصی رابطه بالایی با ارزش فناوری خویش خدمت دارد. ارزش مشتری زمانی بیشتر میشود که فناوری به مشتریان اختیار عملکرد مستقل و نبود حضور افراد خدماتی را بدهد( Lie & Alovi, 2012).
ازدحام و تراکم جمعیت در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، لندن ، توکیو و تهران همراه با آلودگی گستردهی صدا، هوا و مسئله ترافیک و زمان ، لزوم یافتن چاره ای برای کاهش آلام ناشی از زندگی در این گونه شهرها شده است .مهم ترین مسئله در این شهرها دشواری حرکت جمعیت است. حرکت جمعیت اعم از حرکت با وسیله نقلیه یا ازدحام جمعیت در مراکز فروش و خدمات اداری و رفاهی شهر، علت اصلی بسیاری از مسائل شهری در شهرهای بزرگ است. ظهور صنعت ، همزمان ارتباطات ف کامپیوتر و به دنبال آن ارتباطات شبکه ای در قالب اینترنت ، فضای جدیدی برای شهر بوجود آورده است.( عاملی، ۱۳۸۴).
دسترسی زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف اینترنت بستر مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. بانکداری الکترونیک ، عمده ترین دستاورد به کار گیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در این زمینه است.( قپانچی، ۱۳۸۴).
با بهره گرفتن از این خدمات، مشتریان تابعی از صرفه جویی از زمان، هزینه و راحتی است.بر طرف کردن اثرات زیان بار و همه جانبه حمل و نقل شخصی بر جامعه نظیر تلفات سنگین جانی ، زیانهای هنگفت مالی، آلودگی محیط زیست ، اتلاف وقت و بروز ناراحتیهای عصبی با بهره گرفتن از این خدمات فناوری کاهش مییابد( مقدم ، ۱۳۸۸).
با استفاده مداوم مشتریان از فناوری در بانکها و کاهش ضرورت مراجعه مستقیم به بانکها میتواند بار ترافیکی و نیاز به حضور اضافی در شهر را کاهش داد.( مقدم ، ۱۳۸۸).
مزایای استفاده از فناوری را میتوان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد.از دید مشتریان میتوان به صرفه جویی در هزینهها ، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد. از دید مشتریان و عوامل دولتی و اجتماعی عبارتند از:
۱) استفاده از موجودی حساب در هر زمان و مکان
۲) صرفه جویی در زمان
۳) کاهش مراجعه مراجعه به بانک
۴) کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی
۵) کمک به افزایش امنیت اجتماعی
۶) کاهش هزینههای چاپ و اسکناس
۷) کاهش هزینههای عمومی
۸) کاهش هزینه ارائه خدمات بانکی (کهزادی ، ۱۳۸۹).
از سویی دیگر میتوان مهم ترین مزیتهای مجهز شدن بانکها به فناوریها که در قالب خدمات فناوری نمود یافته است به شرح ذیل بیان کرد:
۱) ارتقای کارایی ، بهره وری و سرعت در برقراری ارتباطات و کاهش هزینههای عملیاتی
۲) ایجاد و افزایش اعتبار بانکها در نوآوری و ارائه خدمات و محصولات جدید
۳) حفظ مشتریان صرف نظر از جغرافیای مکانی ارائه خدمات
۴) ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدید در بازار و گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت
۵) تمرکز بر کانالهای جدید و غیر حضوری ارائه دهنده خدمات بانکی
۶) استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک( برهانی ، ۱۳۸۸).
۲- ۴-۷ سودمندی[۶۳]
سودمندی که ساخت و مفهوم مرکزی فناوری خویش خدمت است به آن معناست که فعالیت فناوری میتواند شیوه انجام یک کار را بهبود دهد و شیوه انجام یک کار توسط مشتریان را آسان کند. سودمندی فناوری خویش خدمت بر رفتارهای مشتریان تاثیر دارد. ارزش مشتری زمانی افزایش مییابد که فناوری خویش خدمت توانایی سازگاری و انطباق با زندگیها و کار افراد را داشته باشد.( Meuter, 2013).
وقتی که فناوری خویش خدمت میتواند با نیازهای مشتریان همخوانی داشته باشد و آنها را رفع کند، مشتریان میتوانند از مزایای آن بهره ببرند. علاوه بر این شفافیت نقش بر اساس اذعان مشتریان به سودمندی از فناوری دارند وقتی که به ارزش واقعی دسترسی به اینترنت از طریق ابزارهای همراه بر اساس سودمندی طولانی مدت اذعان داشته باشند.( Meuter,2013).
پیکارنین[۶۴]( ۲۰۱۴) به این نتیجه رسید که سودمندی فاکتور اصلی تاثیرگذار بر پذیرش بانکداری الکترونیک دارد. بنابراین اگر مشتری با سودمندی فناوری موافق باشد، آنها تمایل بالاتری برای استفاده از فناوری دارند.( Meuter, 2013).
تنها ارزیابی سودمندی که مشتریان به طور معنی داری دارند، ناشی از انتظارات آنها است .هر چه مشتریان از سرعت و گوناگونی تغییر در چرخه حیات فناوری بیشتر آگاهی داشته باشند ، قیمت و هزینه کمتری در انتظارات و درک سودمندی آنها به چشم میخورد و از سوی دیگر ، قیمت و هزینه محدودیتی بر استفاده آنها اعمال میکند، که باید از سودمندی آنها در نظر گرفته شود. سرعت تحویل، کاربرد ساده ، لذت بردن مشتری ، کنترل و قابلیت اعتماد در بسیاری از فناوریهای خویش خدمت ، به سودمندی مشتریان کمک میکند.( Luarn, 2009).
در جوامع پیشرفته ، مشتریان نسبت به سرعت ارائه خدمات بسیار حساس هستند گاه افراد ترجیح میدهند، در صورتیکه زمان ارائه خدمات کوتاه شود. خودشان خدمات را انجام دهند .سرعت مورد انتظار از خدمات ویژگی مهمیدر سودمندی مشتریان از خدمات فناوری است.( Luarn, 2009).
دقت عملیاتی ، نکته مهمیاز بانکداری الکترونیکی است. چون این فناوری انتقال وجوه حسابداری از طریق جعبههای سیاه الکترونیکی را در بر میگیرد، افراد به دقت در محاسبات ریاضی و اجرای آن اهمیت بسیار میدهند. دقت مورد انتظار ، در سودمندی فناوری موثر است. Luarn, 2009)).
قابلیت امنیت، برای استفاده مشتریان از این خدمات سودمندی آنها را بالا میبرد زیرا امنیت ویژه ای در این خدمات وجود دارد که باعث سودمندی مشتریان از این فناوری میشود، امنیت ویژه ای مانند: اختیار، محرمانه بودن، محدودیتهای تراکنش، آگاهی امنیتی بانکهای الکترونیکی. این موارد بر روی سودمندی مشتریان از این فناوری تاثیر دارد. Luarn, 2009)).
۲-۴-۸ استفاده آسان[۶۵]
استفاده کاربرد(آسان) را میتوان در موقعیت موجود به عنوان فاکتوری در نظر گرفت که در آن فعالیت خویش خدمت یک درگاه جدید را ارائه میکند تا از این امر اطمینان حاصل کند که مشتریان میتوانند از آن به طرز موثری استفاده کنند. داویس [۶۶]و دیگران (۱۹۸۹) سهولت (آسان) را به عنوان توانایی کاربران در مدیریت یک فناوری خاص بدون تلاش خاصی تعریف کرده اند. چندین فاکتور سبب تاثیر بر سهولت کاربرد میشوند. کاربران دارای توانایی شخصی بالاتر راحتی بیشتر در استفاده از فناوری خویش خدمت را مشاهده میکنند.. علاوه بر این, پیچیدگی فناوری خویش خدمت میتواند سبب ممانعت از این شود که مشتریان کاری را به اتمام برساند و درک مشتریان از فناوری خویش خدمت را دشوارتر کرده و انگیزه آنها در استفاده از آن را کاهش میدهد. دابهولکر[۶۷] (۱۹۹۶) نتیجه گرفته است که استفاده آسان برای پذیرش فناوری خویش خدمت توسط مشتریان حیاتی است. (۲۰۱۲, Shu-Hsum etal).
چون افراد میتوانند در هر زمان و مکان مجهزی ، از طریق اینترنت به انجام عملیات بانکی بپردازند ویژگی آسان بودن زمانی و مکانی ، در جداسازی آن از بانکداری سنتی اهمیت مهم دارد. این خدمات ویژگیهایی دارند که استفاده آسان از آن را امکان پذیر میکند:
۱) دسترسی ۲۴ ساعته
۲) دسترسی در سراسر کشور
۳) دسترسی به تجهیزات مالی در عرصه اینترنت(Tam, 2009).
بخش پنجم
پیشینه تحقیق
۲-۵-۱ مقدمه:
در این فصل به بیان پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور پرداخته میشود که تاثیر کیفیت خدمات ادراک شده و اعتماد را بر رضایت و وفاداری مشتریان مورد ارزیابی قرار داده اند. در ادامه به بیان برخی تحقیقات انجام شده پرداخته میشود.
۲-۵-۲ تحقیقات انجام گرفته درداخل:
۱)اکبری مقدم و دیگران (۱۳۹۱) به بررسی نقش تبلیغات اینترنتی بر اثربخش بودن بانکداری اینترنتی استفاده مداوم از خدمات فن آوریهای خویش خدمت (مانند POS و…) پرداختند. آنان در مطالعات خود دریافتند که تبلیغات اینترنتی تاثیر بسزایی بر استفاده از بانکداری اینترنتی دارد.
۲)خاکسار و گیاهی(۱۳۹۱) در مقاله ای تحت عنوان “بررسی عوامل اثرگذار بر اعتماد مشتریان به روشهای پرداخت از طریق موبایل"، به بررسی عواملی پرداختند که میتواند بر افزایش اعتماد مشتریان در فناوری خویش خدمت بپردازد.
۳)معینی و دیگران(۱۳۸۹) در مقاله ای با عنوان بازاریابی خدمات بانکی مبتنی بر ارزش گذاری مشتری، به شناسایی و دسته بندی خدمات بانک و ویژگیهای آنها از یک سو و شناخت و دسته بندی مشتریان و ویژگیهای آنان از سوی دیگر پرداخته اند. در حقیقت مولفین در این مقاله به دنبال یافتن الگوی مناسبی جهت ارائه خدمات شخصی سازی شده مناسب به هر مشتری بر اساس ویژگیهای منحصر به فرد او هستند. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که متغیرهای مالی تاثیر بیشتری بر ارزش مشتری داشته است و متغیرهایی مانند رتبه مشتری و میانگین مبلغ سپرده از اهمیت بالایی برخوردارند.
۴)چیرانی و همکاران (۱۳۸۹) در مقاله ای دیگر که در نخستین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی ارائه گردید، چیرانی و دیگران مقاله ای با عنوان طراحی مدلی جهت تبیین سرعت پذیرش بانکداری اینترنتی مطرح نمودند. نتایج محاسبات در این مقاله نشان داد که که ویژگیهای نظام بانکداری اینترنتی و خصوصیات فردی مشتریان میتواند به صورت مستقیم بر سرعت پذیرش بانکداری اینترنتی مؤثر باشد. در این مقاله چیرانی و دیگران چارچوب جدیدی را برای تعیین پذیرش بانکداری اینترنتی پیشنهاد میکند. به طوری که سه گروه از متغیرهای مستقل برای این موضوع در نظر گرفته شده اند که عبارتند از: ویژگیهای نوآوری، شرایط تسهیلاتی بازار و خصوصیات فردی.
۵)فتحیان، شفیعا و شهرستانی (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان تاثیر تحقق بانکداری الکترونیک در افزایش رضایت مشتریان بانکها مطالعه موردی بانک ملی ایران، پس از تعریف بانکداری الکترونیک و راه های اندازه گیری رضایت مشتریان با بهره گرفتن از مدل کانو رضایت مشتریان را در ماتریس همبستگی تقاطع سنجیده و با بررسی میزان گرایش به بانکداری الکترونیک به این نتیجه دست یافتند که خدمات الکترونیکی بانک ملی از نیازهای عملکردی مشتریان است و رابطه توسعه آنها با رضایت مشتریان یک رابطه خطی مستقیم است.
۶)محمودی میمند و دیگران (۱۳۸۸) به ارائه مدلی جهت پذیرش بانکداری اینترنتی پرداختند. با بهره گرفتن از مدل یابی معادلات ساختاری، اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفته و بر اساس نتایج تحلیل، مسیر ارتباط متغیرهای این تحقیق نیز تأیید شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ادراک از مفید بودن و ادراک از امنیت، بیشترین تأثیر را در پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان دارند.
راهنمای نگارش مقاله در رابطه با تأثیر ابعاد فناوری خویش خدمت بر تداوم استفاده از ...