آزمون فریدمن[۱۱۸]
این آزمون یکی از آزمونهای معروف ناپارامتری می باشد . در صورتی که وابستگی بین گروه های مختلف وجود داشته باشد ، می توان از این آزمون برای رتبه بندی گروه های مختلف استفاده کرد . بنابراین برای مقایسه چند گروه از نظر میانگین رتبه های آنهاست و معلوم می کند که آیا این گروه ها می توانند از یک جامعه باشند یا نه ؟ مقیاس در این آزمون باید حداقل رتبه ای باشد . این آزمون متناظر غیر پارامتری آزمون F است و معمولاً در مقیاسهای رتبه ای به جای F به کار می رود و جانشین آن می شود ( سرمد و همکاران،۱۳۸۶).
نتیجه گیری فصل :
با توجه به مطالبی که در فصل سوم بیان گردید می توان نتیجه گرفت که تحقیق حاضر از نظر هدف ، تحقیق کاربردی می باشد و از نظر ماهیت و روش اجرا و گردآوری اطلاعات ، تحقیق توصیفی – پیمایشی است . اطلاعات جمع آوری شده با روش های کتایخانه ای و میدانی که با بهره گرفتن از یکی از ابزار های گردآوری اطلاعات که پرسشنامه می باشد ، صورت گرفته است . اطلاعات جمع آوری شده از تعداد ۱۲۰ نفر از جامعه آماری ( شرکت سیان نهاوند ) که کارکنان متخصص ، خبره و آشنا با موضوع تحقیق می باشند ، با آمارهای توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزارهای spss16 و ۸٫۵ Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل توصیفی
*وضعیت میزان تحصیلات
*وضعیت میزان سن
* وضعیت جنسیت
*وضعیت میزان سابقه کار
تجزیه وتحلیل استنباطی
۴-۱- مقدمه
محقق پس از اینکه مساله تحقیق خود را تعیین نمود و مراحل تعیین روش تحقیق ، مشخص سازی ابزار مناسب جمع آوری داده ها و بکارگیری آنها را طی کرد، اکنون نوبت به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده می رسد تا تکلیف فرضیه های تحقیق معین سازد .
در این فصل پس از جمع آوری و تلخیص داده ها ، در بخش نخست، با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی، جداول و نمودارها ، داده های جمع آوری شده توصیف می گردد و در ادامه برای آزمون فرضیه ها و آمار استنباطی ، از روش های آماری و آزمونهای متفاوت با بهره گرفتن از نرم افزارهایLisrel 8.5 و Spss 16 استفاده گردیده است . برای آزمون پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و به منظور ایجاد مدل اندازه گیری برازنده و قابل قبول از تحلیل عاملی تاییدی و برای اولویت بندی تاثیر گذاری متغیر مستقل بر متغیر های وابسته از آزمون فریدمن استفاده شده است .
۴-۲- تجزیه و تحلیل توصیفی تحقیق
۴-۲-۱- وضعیت میزان تحصیلات
یافته های تحقیق حاکی از آن است که ۳/۱۳ درصد از افراد نمونه تحقیق، دارای مدرک تحصیلی دیپلم ، ۴/۲۳ درصد فوق دیپلم، ۴۵ درصد لیسانس، ۸/۱۵درصد فوق لیسانس و۵/۲ درصد دکتری میباشند (جدول ۴-۱).
جدول ۴-۱- توزیع فراوانی بر حسب میزان تحصیلات
تحصیلات | فراوانی | درصد |
دیپلم | ۱۶ | ۱۳٫۳ |
فوق دیپلم | ۲۸ | ۲۳٫۴ |
لیسانس | ۵۴ | ۴۵ |
فوق لیسانس | ۱۹ | ۱۵٫۸ |