OK
۶۲۶/۰
۲۶۰/۰
*۴۰۵/۲
۰۹۷/۰
RC
۱۲۲/۰
۰۶۰/۰
**۱۱۴۰/۲
۳۵۰/۰
AS
۵۱۹/۰
۰۶۰/۰
*۶۵۴/۸
۹۳۰/۲
مقدار ثابت
۳۷۰/۸-
۹۷۹/۰
۵۴۸/۸-
۰۸۷/۳-
*معنیدار در سطح ۱ درصد،
**معنیدار در سطح ۵ درصد
مأخذ: یافتههای پژوهش.
علامت ضریب رگرسیون متغیر پیوسته قیمت پیشنهادی (BID) بیانگر اثر منفی و معکوس آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر منفی و معکوس آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به کاهش ۹۹۹/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می شود.
.علامت ضریب رگرسیون متغیر رتبهای سطح تحصیلات پاسخ دهنده (EDU) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک است. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنیدار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش ۴۱/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می شود.
علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی رتبهای درآمد ماهیانه فرد (REV) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک است. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرفکنندگان برنج ارگانیک را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش۲۰۰/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می شود.
علامت ضریب رگرسیون برای متغیر توضیحی موهومی شناخت فواید برنج ارگانیک (OK) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنیدار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری برنج ارگانیک را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش۲۰۰/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می شود.
علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی موهومی مصرف برنج در هفته (RC) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک را دارد. با توجه به مقدار آماره t این متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح ۵ درصد معنیدار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش۳۵۰/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می شود.
علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی امتیاز نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات ارگانیک (AS) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک را دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش۹۳۰/۲ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می شود.
تفسیر نتایج اثر نهایی براساس محاسبات انجام شده در جدول ۴-۷ ، مدنظر قرار گرفت.
مقدار اثر نهایی متغیر توضیحی پیوسته قیمت پیشنهادی (BID) نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، به طور متوسط افزایش ده واحدی مقدار این متغیر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک را ۶۴۹/۰ واحد کاهش میدهد. مقدار اثر نهایی متغیر توضیحی رتبهای سطح تحصیلات (EDU) نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط به طور متوسط افزایش یک رتبهای مقدار این متغیر، احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک ۰۶۱/۰ واحد کاهش مییابد.
جدول ۴-۸- محاسبه اثر نهایی الگوی لاجیت.
متغیر توضیحی
نوع متغیر
اثر نهایی