جدول ۲-۱- گونه شناسی تبادل دانش در فرایند نوآوری از دید تادلینگ، ۲۰۰۹ ۲۳
جدول ۳-۱- شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران ۵۱
جدول ۳-۲- ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق ۵۵
جدول ۳-۳- متغیرهای تحقیق ۵۶
جدول ۴-۱- فراوانی مربوط به مبلغ قرارداد پروژهها ۶۰
جدول ۴-۲- فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخدهندگان ۶۱
جدول ۴-۳- فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخدهندگان ۶۱
جدول ۴-۴- فراوانی مربوط به نوع پروژهها ۶۱
جدول ۴-۵- نتایج تحلیل آزمون t تک نمونهای برای ۳ متغیر اول (ارزش آزمون برابر ۳) ۶۳
جدول ۴-۶- نتایج تحلیل آزمون تحلیل تک نمونه برای متغیر عملکرد پروژه (ارزش آزمون برابر ۴) ۶۵
جدول ۴-۷- نتایج تحلیل آزمون t تک نمونهای (ارزش آزمون برابر ۴) ۶۷
جدول ۴-۸- آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق ۶۸
جدول ۴-۹- عوامل متغیر یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی ۷۲
جدول ۴-۱۰- عوامل متغیر یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک ۷۳
جدول ۴-۱۱- عوامل متغیر دانش کسبشده از هم پیمانان استراتژیک ۷۴
جدول ۴-۱۲- عوامل متغیر نوآوری در اجرای پروژه ۷۴
جدول ۴-۱۳- عوامل متغیر انتقال دانش به شکل ضمنی ۷۵
جدول ۴-۱۴- عوامل متغیر انتقال دانش به شکل صریح ۷۶
جدول ۴-۱۵- عوامل متغیر عملکرد بر اساس شاخص برنامه زمانبندی ۷۶
جدول ۴-۱۶- عوامل متغیر عملکرد بر اساس شاخص هزینهها ۷۷
جدول ۴-۱۷- عوامل متغیر عملکرد بر اساس شاخص کیفیت ۷۸
جدول ۴-۱۸- اثرات مستقیم و غیرمستقیم و اثرات کل متغیرهای مستقل وابسته ……………………….. ۸۴
جدول ۴-۱۹- ضرایب استاندارد مسیرها و نتایج فرضیات تحقیق ۸۵
جدول ۴-۲۰- نتایج انجام تحلیل رگرسیون ۹۱
جدول ۴-۲۱- خلاصه نتایج فرضیات تحقیق ۹۲
جدول ۴-۲۲- معیارهای برازش مدل ۹۴
شکل ۱-۱- مدل مفهومی تحقیق ۸
شکل ۲-۱- الگوی نقش واسطهای ۱۹
شکل ۲-۲- الگوی نقش ابزاری ۱۹
شکل ۲-۳- مدل کومار و همکاران، ۲۰۱۰ ۳۲
شکل ۲-۴- چرخه تکاملی دوز، ۱۹۹۶ ۳۳
شکل ۲-۵- مدل امدن و همکاران، ۲۰۰۵ ۳۷
شکل ۲-۶- مدل روزنباخ و همکاران، ۲۰۱۱ ۳۹
شکل ۲-۷- مدل هاناراچ و همکاران، ۲۰۰۴ ۴۱
شکل ۳-۱- مدل تحقیق ۴۹
شکل ۴-۱- مدل تحلیل عاملی تابیدی (ضرایب استاندارد واریانس تبیین شده) ۷۹
شکل ۴-۲- مدل تحلیل عاملی تابیدی (ضرایب استاندارد واریانس تبیین شده) ۸۰
شکل ۴-۳- مدل تحلیل عاملی تابیدی مرتبه دوم برای متغیر عملکرد پروژه (ضرایب استاندارد) ۸۱
شکل ۴-۴- تحلیل مسیر مدل تحقیق (ضرایب استاندارد) ۸۳
شکل ۴-۵- تحلیل مسیر مدل تحقیق (ضرایب معناداری) ۸۳
شکل ۴-۶- نمودار توزیع فراوانی خطاها ۹۰
کلیات تحقیق
مقدمه
فشارهای محیطی ناشی از تغییرات وسیع شرایط کسبوکار و تشدید فضای رقابتی میان سازمانها، بقای سازمانها را با تهدید جدی مواجه ساخته است. کوتاه شدن چرخه محصولات و رشــد سریع فناوری و همچنین گسترش انتظارات جامعه، سـازمانها را وادار به خدمت گرفتن روشهای گوناگونی جهت کسب مزیت رقابتی و تداوم فعالیت در محیط پر تلاطم کنونی نموده است.
اما از ســوی دیگر، یکپارچگی روزافزون بازارها و ظهــور فناوریهای جدید و نیاز به دانش فنی و تکنولوژیکی در کنار محدودیت سرمایه به خصوص در دهه اخیر کسـب مزیت رقابتی پایدار را به امری مخاطرهآمیز تبدیل کرده است. از این روســــت که سازمانها به تدریج تداوم فعالیت را در گرو رقابت در کنار تعامل یافته و به جستجوی شیوههایی در راستای بهرهمندی از منابع رقبا پرداختهاند. اتحادهای استراتژیک سازمانها، فرصت کسب داراییها، صلاحیتها و توانایی را فراهم میکند که بدون استقرار آنها دستیابی به چنین منابعی قابل تصور نخواهد بود. بنابراین ائتلافها و شراکتهای استراتژیک بین موسسات و سازمانهای گوناگون امروزه به عنوان ابزاری حیاتی برای کارآفرینان کوچک و استراتژی توسعه برای سازمانهای بزرگ تلقی میگردد.
صنعت نفت به عنوان مهمترین صنعت کشور و از ارکان ضروری اقتصاد ایران به شمار میرود، با توجه به روند رو به رشد مصرف انرژی در جهـــان پیشبینی میشود نفت و گاز طبیعی همچنـــان به عنوان سوخت منتخب، جایگاه خود را در مجموعه اقلام سبد انرژی مصرفکنندگان حفظ نماید.
نگاهی به اولویتهای صنعت نفت ایران در سالهای اخیر، تاکید بر ضرورت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی، توسعه نقش ایران در بازارهای جهانی از طریق افزایش تعامـــلات بینالمللی در کنار تقویت بنیان مهندسی و ساخت و اجرای داخلی به عنوان اهداف کامل این صنعت دارد.
لذا با توجه به ضرورت توسعه صنعت نفت از دید مدیـران، از یک سو محـــدودیتهای پیش رو از قبیل سرمایهگذاری و دسترسی به فنآوریهای جدید و نقش غیرقابلانکار شرکتهای چندملیتی در تبادلات تکنولوژیک بین کشورها از سوی دیگر، نیاز به استقرار و استمرار روابط استراتژیک میان شرکتهای داخلی و شرکتهای بینالمللی فعال در صنعت نفت و گاز بیش از هر زمان دیگری احســـاس میگردد.