سلامت جسمی و روحی کارکنان (Rosenbusch et al,2013)
۲۵
روابط کاری Rosenbusch et al,2013))
۱۳
توانمندی کارکنان ( ازوجی، ۱۳۸۶)
۲۶
خلاقیت(Alice,2012)
سپس طبق متدولوژی دلفی فازی به جمع آوری داده پرداخته شد. هدف این پرسشنامه انتخاب دستهای از شاخصهاست که میتوان بر اساس آنها به بهترین وجه طرح پاداش افزایش تولید را در سازمان طرحریزی و اجرا نمود. ازآنجاکه درروش دلفی توافق نظر خبرگان ملاک تصمیمگیری هست. طی سه مرحله پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید تا توافق کلی نظر خبرگان نسبت به طبقهبندی به دست آید.
۳-۶-۴٫ تعریف متغیرهای زبانی
چنانکه اشاره شد، پرسشنامه باهدف کسب نظر خبرگان راجع به تأثیر شاخصهای موردنظر برای طرح پاداش افزایش تولید میباشد. لذا خبرگان باید از طریق متغیرهایی، این مقادیر «میزان» را بیان کنند. استفاده از متغیرهایی باارزشهای قطعی، خبرگان را در اظهارنظر دچار مشکل میکند. به همین دلیل، واضح است که متغیرهای کیفی، آزادی عمل بیشتری را به خبرگان میدهد. استفاده از متغیرهای کیفی مانند «کم»، «متوسط»، «زیاد» مشکلات فوق را تا حدودی حل خواهد نمود. نظر افراد نسبت به متغیرهای کیفی مانند کم یا زیاد، یکسان نیست. ازآنجاکه خبرگان دارای خصوصیات متفاوت هستند بنابراین از ذهنیتهای متفاوتی نیز برخوردارند و اگر به گزینه ها بر اساس ذهنیتهای متفاوت پاسخ داده شود، تجزیهوتحلیل متغیرها فاقد ارزش هست. ولی با تعریف دامنه متغیرهای کیفی، خبرگان با ذهنیت یکسان به سؤالها پاسخ خواهند داد. لذا متغیرهای کیفی بهصورت اعداد فازی ذوزنقهای شکل ۳-۳ تعریف میشود (Chang, 1998): کم (۰،۰،۲،۴)، متوسط (۳،۴،۶،۷)، زیاد (۶،۸،۱۰،۱۰). اعداد فازی ذوزنقهای اگرچه دارای فرایند محاسباتی پیچیدهتری نسبت به اعداد فازی مثلثی میباشند، اما میتوانند در بازه b تا c که برای اعداد فازی ذوزنقهای تعریف میشود، حامل ابهام بیشتری در متغیرهای کلامی و کیفی باشند و حالآنکه این بازه در اعداد مثلثی تبدیل به یک نقطه b میشود.
شکل ۳-۳٫ تابع عضویت متغیرهای زبانی
۳-۶-۵٫ تعیین شاخصها
با توجه به گزینههای پیشنهادی و تعریف متغیرهای زبانی، پرسشنامه موردنظر طراحی شد. نتایج حاصل از بررسی پاسخهای پرسشنامه در جدول ۳-۲ آمده است.
بر اساس نتایج موجود در جدول ۳-۲، میانگین میزان شاخصهای موردنظر برای طرح پاداش افزایش تولید طبق روابط زیر (چنگ و لین[۷۳]، ۲۰۰۲) محاسبه میگردد.
(۳-۴)
(۳-۵)
در این مرحله از خبرگان خواستهشده است که میزان شاخصهای موردنظر را بهصورت گزینههای کم، زیاد، متوسط انتخاب نماید.
جدول ۳-۲٫ نتایج حاصل از شمارش پاسخهای پرسشنامه اول
ردیف
شاخصها
اهمیت شاخص
کم
متوسط
زیاد
۱
آموزش
۰
۱
۱۴
۲
انگیزش
۰
۰
۱۵