تجارب خاص: در کل تجارب خاص م. جب جلب توجه تماشاگران می شود. تجارب خاص ممکن است شامل حضور یک ستاره، شکستن رکورد ورزشی و. . . این تجارب خاص می تواند در مصرف کنندگان این احساس را ایجاد کند که صرف هزینه برای خرید بلیط چنین مسلبقهای ارزشش را دارد.
عوامل ترویجی: استراتژی های ترویج خصوصا وقتی با تخفیف، ضمانت فروش و امتیاز انحصاری همراه باشد اثر مهمی بر حضور تماشاگران دارد. اقداماتی مثل جایزه، ارسال نامه الکترونیک، ترویج بازی آینده و دیگر مواردبه افزایش حضور تماشاگران کمک می کند
فعالیتهای متنوع: دسترسی به فعالیتهای متنوع بر تصمیم تماشاگران اثر گذار است هر چند این عامل ممکن است تنوع تعداد حضور تماشاگران را در هفتههای مختلف به همراه داشته باشد، اما ممکن است بیان کننده کاهش تعداد تماشاگران در طولانی مدت باشد (کشکری، ۱۳۹۰).
ج: رفتار مصرف کنندگان:
عوامل بسیار زیادی بر روی رفتار خرید مصرف کننده اثر میگذارند. رفتار خرید به هیچ وجه ساده نیست اما درک این رفتار نیز برای مدیران بازاریابی بسیار حیاتی است. رفتار خرید مصرف کننده عبارت است از رفتار خرید مصرف کنندگان نهایی، یعنی افراد و خانوارهایی که کالا و خدمات را برای هدف مشخصی خریداری مینمایند. مجموعه ایی از تمامی این مصرف کنندگان نهایی بازار مصرفی را ایجاد می کند. (اسمائیل پور، ۱۳۸۴). الگوی رفتار مصرف کننده: معمولاً هر مصرف کننده در روز، خریدهای زیادی می کند و در این باره تصمیمات متعدد میگیرد. بیشتر شرکتهایی که درباره رفتار خرید مصرف کننده به تحقیق میپردازند، میکوشند درباره آنچه را که مصرف کنندگان میخرند، شیوه و تعداد خرید، مکان خرید و علت خرید پاسخهای مناسبی بیابند. بازاریابها میتوانند برای یافتن پاسخهایی برای پرسشهایی که درباره نوع خرید، مقدار و محل خرید مصرف کننده مطرح می شود، تحقیقات و مطالعاتی بنمایند؛ ولی آگاهی یافتن از علتهای رفتار مصرف کننده یا خریدار چندان ساده نیست، اغلب این پاسخها در ذهن، فکر و مغز مصرف کننده وجود دارد. پرسش اصلی برای بازاریابها چنین است: مصرف کنندگان در برابر تلاش های بازاریابی شرکت چه واکنشی از خود نشان می دهند؟ اگر شرکتی بتواند از شیوهای که مصرف کنندگان در برابر انواع و اقسام محصولات تولید، قیمت و تبلیغات واکنش نشان می دهند، آگاه شود، نسبت به شرکتهای رقیب از امتیاز بزرگی بهره مند خواهد بود. توجه کردن به الگوی انگیزش - واکنش نقطه آغاز است. رفتار خریدار بر اساس این الگو قرار دارد.
در این نمودار نشان داده می شود که عوامل انگیزشی مختلف و بازار یابی وارد جعبه سیاه مصرف کننده می شود و او واکنشهای مشخصی از خود نشان میدهد. بازاریابها باید بتوانند این مطلب را درک کنند که در جعبه سیاه خریدار چه چیزی وجود دارد. محرکهای بازاریابی از محصول، قیمت، توزیع و ترویج و گسترش تشکیل می شود. محرکهای دیگر عبارتند از: عوامل اصلی که در محیط خریدار وجود دارند یا رخ می دهند. آنها عبارتند از عوامل اقتصادی، فناوری، سیاسی و فرهنگی. تمام این محرکها وارد جعبه سیاه خریدار میشوند و در آنجا به مجموعه ای از واکنشهای قابل مشاهده خریدار تبدیل میگردند. این واکنشهای قابل مشاهده به صورت زیر پدیدار میشوند: انتخاب محصول، انتخاب نام و نشان تجاری خاص، انتخاب واسطه، زمان خرید و مقدار خرید (پارسائیان، ۱۳۸۳).
عواملی که بر رفتار مصرف کننده اثر میگذارند: عوامل روانی، شخصی (دموگرافی)، فرهنگی و اجتماعی بر رفتار مصرف کننده اثرات شدید میگذارند. اگرچه بازاریابها نمی توانند هیچ نوع کنترلی بر این عوامل اعمال نمایند، ولی این بدان معنی نیست که از آنها غافل بمانند.
عوامل فرهنگی: فرهنگ از اصلیترین علتهای خاص برای رفتار شخص است. انسان بسیاری از رفتارهای خود را میآموزد. یک بچه در اثر زندگی در یک جامعه خاص، ارزشها، پنداشتها یا برداشتها، خواسته ها و رفتارهای اصلی را از خانواده و سایر نهادهای مهم جامعه میآموزد. فرهنگ دارای زیر مجموعههایی میباشد که عبارتند از: ملیت، مذهب، نژاد و ناحیه جغرافیایی. هر گروه یا جامعه یک فرهنگ دارد و در کشورهای مختلف فرهنگها و گونه های متفاوت بر رفتار خریداران اثر میگذارند. بازاریابها باید فرهنگ گروه هدف را بشناسند و استراتژی بازاریابی خود را با آنها ساز گار نمایند.
عوامل اجتماعی: عوامل اجتماعی مثل گروه های کوچک مصرف کننده، خانواده و مقام یا نقش اجتماعی بر رفتار مصرف کننده اثر میگذارند.
عوامل شخصی و دموگرافی: ویژگیهای شخصی، مثل سن، مرحلههایی که شخص در چرخه
زند گی در آن قرار گرفته است، شغل، وضع اقتصادی، شیوه زندگی، شخصیت و ادراک
خویشتن بر تصمیماتی که شخص در مورد خرید کالاها و خدمات میگیرد اثر میگذارند
(کاتلر و همکاران، ۱۹۹۱).
دموگرافی یا جمعیت شناسی عبارت است از آمار حیاتی و یا آمار احوال شخصیه که یک جمعیت را توصیف می کند. مانند سن، جنسیت، تحصیلات و غیره. دموگرافی در واقع اولین قدمی است که در جهت درک رفتار مصرف کننده برداشته می شود.
موارد استفاده دموگرافی: رفتار مصرف کننده را صرفاً با اطلاعات آمار نمی توان تعیین نمود بلکه برای مشخص نمودن رفتار، باید عوامل روانی، اجتماعی و اقتصادی را در کنار آن بکار برد. اما به دلیل سادگی در اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات، دموگرافی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
به عنوان مثال پرسیدن سن، شغل، تحصیلات، محل اقامت، و یا تعداد اعضای خانواده کار مشکلی نیست اما بدست آوردن پاسخ صحیح در مورد اینکه چرا شخص از پوشاک خارجی استفاده می کند ممکن است دور از واقعیت باشد، یعنی پاسخ ممکن است دوام و زیبایی باشد در حالی که واقعیت می تواند پرستیژ و یا مورد قبول واقع شدن در بین دوستان باشد.
از عوامل دموگرافی که می تواند بر رو تصمیم خرید مصرف کنندگان اثر بگذارد مکان، جنسیت، شغل، تحصیلات، منحنی زندگی و عوامل اقلیمی مورد بررسی قرار داده می شود
۱-مکان: محل زندگی مصرف کننده اثر بسیار مهمی در رفتار خرید وی دارد. این که مصرف کننده در کجا زندگی می کند همگی در نوع کالاهایی که شخص میخرد و همچنین بر روی خرید وی تأثیر می گذارد.
۲-جنسیت: چون فرهنگ زن و مرد تفاوت دارد، بنابراین رفتار خرید آنها نیز متفاوت است.
۳-شغل: شغل یک شخص بیانگر بسیاری از جنبه های رفتار وی میباشد. نه تنها شغل انسان معرف درآمد و در نتیجه قدرت خرید وی میباشد بلکه نشانگر این است که چگونه ساعات بیداری وی سپری می شود. شغل فرد، تحصیلات، وضعیت اجتماعی و منطقه مسکونی وی را برای یک بازاریاب مجسم میسازد. رفتار خرید مردم با شغل آنها در ارتباط است، بنابراین اطلاعات مربوط به شغل آنها برای مدیران بازاریابی از اهمیت ویژهای برخودار است.
۴-تحصیلات: درجه تحصیلی در رفتار خریدار مؤثر است. تحصیلات باعث تغییر نگرش، باور، ارزش و رفتار افراد می شود. تحصیلات نه تنها با درآمد رابطه مستقیمی دارد بلکه در سبک خرج کردن نیز اثر می گذارد. اگر کالا و خدمتی برای افراد تحصیل کرده در نظر گرفته شده است ضمن اینکه لازم است ویژگیهای محصول، قیمت و عرضه آن متفاوت باشد باید از تبلیغات نیز به گونه ای دیگر بهره گرفته شده باشد. پژوهشهای به عمل آمده نشان میدهد که افراد تحصیل کرده به بحثها دو جانبه واکنش مثبتتر نشان می دهند.
۵-سن و منحنی زندگی: مردم در طول زندگی خود خریدار کالاها و خدمات متفاوتی هستند. در دوران طفولیت مصرف کننده غذای کودکاند. در دوران رشد و بلوغ همه نوع مواد غذایی را
مصرف می کنند و در سالهای واپسین زندگی احتمالاً به رژیم غذایی خاصی پناه میبرند. سلیقه
مردم در انتخاب لباس، اسباب و اثاثیه و تفریحات، شدیداً تحت تأثیر سن آنان قرار دارد
(اسمائیل پور، ۱۳۸۴).
عوامل روانی:
به هنگام خرید عوامل روانی انگیزش، ادراک، یادگیری، نگرش و باورها بر رفتار شخص اثرمیگذارند (پارسائیان، ۱۳۸۳). در برخی از موارد متغیرهای اقتصادی نقش عمدهای در تصمیم خرید مصرف کننده دارند. به عنوان مثال خرید باتری اتومبیل بیشتر با توجه به عوامل اقتصادی و فنی صورت میگیرد. اما در اکثر تصمیمهای خرید، عوامل اجتماعی و روانی با شدت و ضعف متفاوت دخالت دارند. به ندرت میتوان فردی را یافت که لباس جدید خریداری نماید و در نظر نگیرد که لباس مورد نظر برازنده اش میباشد یا خیر، و این که با سن و سال و به طور کلی با شخصیتی که برای خود متصور است هماهنگی دارد یا نه. به طور کلی رفتار انسان توسط یک محرک ایجاد میگردد. به عبارت دیگر اگر اثر محرک را ورودی و یا دادهی فرد فرض کنیم، خروجی و یا ستاده رفتار میباشد، محرک در واقع مانند ماشهای است که حرکت را ایجاد می کند
۶٫۲٫ مدل نظری تحقیق و پیشینه تحقیق:
با توجه به تحقیق و یافتههای بیون و همکاران (۲۰۱۰) فاکتورهای تیم خانگی، تیم مقابل، ملاحضات اقتصادی، ترویج بازی و یرنامه ریزی مناسب ۵ عامل مهم در ایجاد تقاضای بازار در
لیگهای ورزشی میباشد و با توجه به اینکه هر ۵ فاکتور قبل از حضور تماشاگران اگر مورد توجه قرار گیرند و تقویت شوند میتوانند باعث تقاضای بیشتر و درنهایت حضور بیشتر تماشاگران شوداز این رو این پژوهش مدل نظری عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار را به صورت زیر پیشنهاد می کند.
تیم خانگی
تیم مقابل
ملاحضات اقتصادی
ترویج بازی
برنامه ریزی مناسب
ایجاد تقاضا بازار
حضور تماشاگران
شکل ۵٫۲٫ مدل نظری مفروضی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای بازار ورزشی
۱٫۶٫۲٫ تحقیقات انجام شده در داخل:
تحقیقیاتی که در مورد عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان در کشور انجام شده است به شرح زیر است. رحیمی (١٣٨٠) به بررسی عوامل مؤثر در مدیریت ایمنی استادیومهای فوتبال کشور از دیدگاه تماشاچیان، بازیکنان، و مدیران اجرایی پرداخت. در قسمتی که به بررسی علل آمدن تماشاچیان به استادیوم پرداخته بود لذت بردن از تماشای بازی و سپس حمایت از تیم مورد علاقه بیشترین درصد علت حضور را به خود اختصاص داده بود. قراخانلو و نیسیان (۱۳۸۴)، به بررسی نگرش اقشار مختلف در خصوص حضور تماشاچیان زن در میادین و رقابتها ورزشی مردان پرداختند در این تحقیق عمدهترین دلیل تماشای مسابقات در ورزشگاهها از نظر اقشار مختلف علاقه به دیدار مسابقات، ایجاد انگیزه در جوانان برای ورزش کردن و کسب مقام قهرمانی برای ورزشکاران بود تحقیقی که در مورد عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان در کشور انجام شده است توسط معصومی (۱۳۸۷) بوده که عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان در مسابقه بین پرسپولیس و سپاهان را مورد بررسی قرار داده است. در این تحقیق میانگین انگیزه ها از بزرگ به کوچک به ترتیب زیر بدست آمد: علاقه مندی به تیم با ۶/۴ بیشترین میانگین را در بین انگیزه ها داشت. سپس هیجان بازی با ۵/۴، علم به فوتبال با ۴/۴، پیروزی نیابتی با ۳/۴، بازی پایاپای ۸/۳، گریز ۶/۳، خدمات به تماشاچیان ۲/۳، سرگرمی ۳ و در نهایت کمترین مقدار مربوط به علاقه مندی به بازیکنان با میانگین ۷/۱ بود. در بررسی رابطه بین انگیزه ها و میزان حضور تماشاچیان نتایج نشان داد که حمایت از تیم، گریز، هیجان بازی، علم به فوتبال، بازی پایاپای، خدمات رفاهی و سرگرم کنندگی بازیها با میزان حضور تماشاچیان رابطه معنیداری دارد اما علاقه به بازیکن خاص و پیروزی نیابتی با میزان حضور تماشاچیان رابطه معنیداری ندارد. در نهایت تأثیر کل انگیزه های حضور تماشاچیان در میزان حضور آنان سنجیده شد. متغیرهای تاثیرگذار در سطح ۵ درصد به ترتیب اهمیت عبارتند از: خدمات رفاهی برای تماشاچیان، هیجان، علاقه مندی به تیم، علاقه مندی به بازیکنان، علم به فوتبال و بازی پایاپای (معصومی، ۱۳۸۷). این تحقیق نشان میدهد با توجه به میانگینی که فاکتورها بدست آوردهاند تماشاگران فوتبال ایران بیشتر به تیم خودی و سطح بازی توجه دارند و اگر این عوامل تقویت شوند باعث حضور بیشتر تماشاگران میشوداما در همین رابطه در تحقیقی که فلاحی (۱۳۸۷) با عنوان مطالعه و اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران با رویکرد بازاریابی انجام داد دریافت که بیشترین میانگین در بین فاکتورهای موثر به ترتیب، فاکتورهای اقتصادی با میانگین ۵۳/۳، تسهیلات ورزشگاه ۵۲/۳، وابستگی به تیم ۴۸/۳، مشوق ها۳۲/۳، سرگرمی و تفریح ۹۹/۲، تیم مقابل ۹۱/۲ و پرخاشگری ۳۳/۲ میباشند که اولویت بندی آنها نیز به ترتیب بالا است. همچنین در بررسی همبستگی بین عوامل فوق به نتایج زیر دریافت: عامل وابستگی به تیم با عوامل تسهیلات ورزشگاه، فاکتورهای اقتصادی، سرگرمی و تفریح، تیم مقابل و مشوقها در همبستگی معنیداری دارد (۰۱/۰ P). عامل تسهیلات ورزشگاه نیز با عوامل وابستگی به تیم،
فاکتورهای اقتصادی، سرگرمی و تفریح، تیم مقابل و مشوقها در سطح ۹۹% (۰۱/۰ P) و با عامل پرخاشگری در سطح ۹۵% همبستگی معنیداری دارد (۰۵/۰ P). عاملِ فاکتورهای اقتصادی با عوامل وابستگی به تیم، تسهیلات ورزشگاه، فاکتورهای اقتصادی، سرگرمی و تفریح و مشوقها همبستگی معنیداری دارد (۰۱/۰ P). اما با عامل پرخاشگری همبستگی معنی دار ندارد. عاملِ پرخاشگری با عوامل سرگرمی و تفریح و مشوقها در سطح (۰۱/۰ P) و با تسهیلات ورزشگاه در سطح (۰۵/۰ P) همبستگی معنیداری دارد. اما با وابستگی به تیم، تیم مقابل و فاکتورهای اقتصادی همبستگی معنی دار ندارد (۰۵/۰ P). عامل سرگرمی و تفریح با عوامل وابستگی به تیم، تسهیلات ورزشگاه، فاکتورهای اقتصادی، تیم مقابل و مشوقها همبستگی معنیداری دارد (۰۱/۰ P). عامل مشوقها با عوامل وابستگی به تیم، تسهیلات ورزشگاه، فاکتورهای اقتصادی، و سرگرمی و تفریح همبستگی معنیداری دارد (۰۱/۰ P). اما همبستگی این عامل با عامل تیم مقابل در سطح (۰۵/۰ P) معنی دار است. این تحقیق نشان میدهد که اگر فاکتورهای اقتصادی و تسهیلات ورزشگاه مورد توجه مسئولین باشد تماشاگران رغبت بیشتری برای حضور دارند.
امین دهقان قهفرخی و همکاران(۱۳۸۹) در بررسی انگیزه های حضور هواداران بازیهای تیم ملی فوتبال ایران به این نتایج رسیدند که علاقه به تیم ملی، ملی گرایی، علاقه به فوتبال، زیبایی، هیجان، سرگرمی و علاقه به بازیکن به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین انگیزه های مورد بررسی داشتند. تحقیق المیری و همکاران (۱۳۸۸)در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ورزشگاهها به این نتایج دست یافتند که عامل اقتصادی تاثیری برحضور تماشاگران ندارد اما ۳ عامل جذابیت بازی، اولویتهای تماشاگران و تسهیلات و امکانات ورزشگاه بر حضور تماشاگران تاثیر دارد. در ادامه به این نتایج رسیدند که مناسب بودن قیمت بلیت مسابقات از بین عوامل اقتصادی، ارائه بازی تهاجمی توسط تیم مورد علاقه از بین عوامل جذابیت بازی، برگزاری منظم مسابقات لیگ از بین عوامل اولویتهای تماشاگران و ورود و خروج آسان از استادیوم و پارکینگها و مناسب بودن جایگاه تماشاگران از بین عوامل امکانات و تسهیلات بیشترین تأثیر را بر حضور تماشاگران در استادیوم داشتند. نتایج پژوهش به وضوح اهمیت برگزاری منظم مسابقات لیگ را بر حضور تماشاگران فوتبال ایران درورزشگاهها نشان میدهد و بی شک مهمترین دغدغه تماشاگران ماست. برنامه باز یهای لیگهای معتبر دنیاهمچون انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و دیگر کشورها قبل از شروع فصل مسابقات مشخص بوده و برنامهبازیهای هر تیم تا انتهای فصل مشخص است و حتی تماشاگران میتوانند با خرید بلیت کل فصل از امکان حضور در ورزشگاه اطمینان کامل داشته باشند. همچنین یافته ها درخصوص عوامل جذابیت بازی نشان داد که به ترتیب ارائه بازی تهاجمی توسط تیم مورد علاقه، سرنوشت ساز بودن نتیجه بازی تیم مورد علاقه در قهرمانی، وجود بازیکنان ستاره در تیم مورد علاقه، مکان خوب تیم مورد علاقه در جدول رده بندی، بازی با رقیب سنتی، نزدیک و حساس بودن بازی، وجود بازیکنان ستاره در تیم حریف بر حضور تماشاگران تأثیر مثبت دارند و ارائه بازی تدافعی توسط تیم مورد علاقه و مکان خوب تیم حریف در جدول رده بندی تأثیری بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها ندارند. از نکات قابل توجه در تحقیق المیری و همکاران تاثیر نداشتن عامل اقتصادی بر حضور تماشاگران میباشد از این نکته در میابیم که مسئولین باید توجه بیشتر به سخت افزار و مسائل فنی تیمها داشته باشند. نعمتی و همکاران(۱۳۹۰)در تحقیقی با عنوان آزمون مدل نظری عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران به نتایج زیر دریافتندعامل اقتصادی (قیمت بلیت، هزینه پارکینگ، هزینه ایاب و ذهاب وتغذیه)، عامل جذابیت (بازیکنان ستاره، جذابیت بازی، حمایت ازتیم، نتایج مسابقات تیم و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج)، عامل برنامه ریزی (برنامه ریزی دقیق، زمان ومکان بازیها، بازی در تعطیلات آخر هفته، شرایط جوی و دسترسی به پارکینگ) ارتباط علی معنیداری با تمایل به حضور تماشاچیان دارند. اما عامل مشوق (تفریح و سرگرمی، جایزه و هدیه، رسانه های گروهی، تبلیغات) با تمایل به حضور ارتباط علی معنیداری ندارد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که تماشاگران در ایران صرفا تماشاچی ساده نیستند و طرفدار قلمداد میشوند. آنها دارای هویت تیمی هستند و عامل اصلی حضورشان حمایت از تیم محبوب خود است. این مسئله را میتوا ن در تفاوت تعداد تماشاگر درورزشگاههای مختلف کشور به طور واضح مشاهده کرد. بیشترین وپرشورترین تماشاچیان مربوط به تیمهای باسابقه و ریشه دار کشوراست، این تیمها در تاریخ، فرهنگ و سنن آن شهر یا منطقه ریشه دارند و یادآور حضور بازیکنان و مربیان نام آور و بزرگاند، هر کدام از آنها تاریخی درخشان دارند و صاحب مقامهای قهرمانی متعددی هستند. درایران تیمهایی چون پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی تبریز، شاهین بوشهر، ابومسلم خراسان، سپاهان اصفهان و ملوان بندر انزلی جزء این دسته قرار میگیرند و طبعاً تماشاچیانی زیاد وپرشوردارند که برای حمایت از تیم محبوب خود در ورزشگاه حضور مییابند؛ در نتیجه حضوربازیکنان ستاره در تیم، نتایج مسابقات اخیر و کیفیت فنی تیم مورد علاقه در حضور آنها نقش زیادی دارد، اما در نقطه مقابل تیمهایی چون پیکان قزوین، پاس همدان، سایپا کرج و صبا قم از آنجا که ریشهای در تاریخ و فرهنگ آن منطقه یا شهر ندارند تماشاگرانی اندک و بی انگیزه دارند.
رئیسی و همکاران(۱۳۹۲)در تحقیقی با عنوان مقایسه بین عوامل مؤثر بر حضور تماشاگر در
تیمهای والیبال و فوتبال مطالعه موردی باشگاه سایپا البرز ۳ عامل اولویتهای مخاطبان، جذابیت بازی، و عوامل اقتصادی را به ترتیب اولویت تماشاگران میدانند. در ادامه دریافتند بین عامل اقتصادی و حضور تماشاگران در تیمهای والیبال و فوتبال سایپا تفاوت معنیداری وجود ندارد با این حال طرفداران والیبال بیش از فوتبال به مسادل اقتصادی توجه می کنند نتایج نشان داد که جذابیت بازی از عوامل مهم در حضور تماشاگران است و بین طرفداران والیبال و فوتبال تفاوت معنیداری وجود ندارد. وجود باریکن ستاره، رقابت با تیم مشهور و سنتی و بازی خشونت آمیز می تواند باعث حضور تماشاگران شود که در این فاکتور هم بین طرفداران والیبال و فوتبال تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین دریافتند که برگزاری مسابقات به طور منظم تاثیر مثبتی بر حضور تماشاگر در ورزشگاهها دارد. از دیگر یافته ها این است که تبلیغات، فقط در مورد زمان و مکان رویداد می تواند در اولویت تماشاگران باشد. با توجه به پیشینه های ارائه شده میتوان دریافت در کل عوامل اقتصادی (قیمت بلیط)، جذابیت بازی (بازیکن ستاره و بازی هجومی و حمایت از تیم) و تسهیلات و امکانات ورطشگاه مهمترین عوامل موثر در حضور تماشاگران ایرانی در ورزشگاها میباشد که نیازمند توجه بیشتر مسئولین به این بخشها است.
۲٫۶٫۲٫ تحقیقات انجام شده در خارج:
تریال و جیمز (۲۰۰۱)، اشاره می کنند که کیفیت مسابقه که جزو جنبه های زیبایی شناختی مسابقه است و به عواملی از قبیل زیبایی مسابقه، و دیگر جنبه های جذاب رویداد بستگی دارد در حضور تماشاچیان تأثیر بسزایی دارد.
در تحقیقی که دی اسچریور و جنسن (۲۰۰۲) روی عوامل تعیین کننده حضور تماشاچیان در مسابقات فوتبال دسته دوم دانشگاه های آمریکا انجام داد نشان داد که هم درصد برد سال جاری و هم سال قبل با حضور تماشاچیان ارتباط مثبت دارد. همچنین او نشان داد که فعالیتهای تبلیغی و رقابت موجود در بازار تاثیر معنا داری در حضور تماشاچیان دارند.
راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای ...