سیستم مبتنی بر شرط
موقعیت کاربر
قابلیت اجرای آفلاین
نقاط جاذب
۲۰۰۹
MyMytilene
مبتنی بر شرط
موقعیت کاربر،ترجیحات سفر،زمان موجود برای بازدید جاذبهها
پیاده سازی الگوریتم ابتکاری برای پیشنهاد مسیر حرکت گردشگر
برنامه ریزی تور چندروزه
۲۰۱۲
DailyTRIP
سیستم مبتنی بر شرط
موقعیت کاربر، ترجیحات سفر، زمان
نمایش کامل واقعی از نقاط طبیعی
برنامه ریزی تور چند روزه
۲۰۱۲
mtrip
موقعیت کاربر، سرعت و مسیر حرکت
پشتیببانی از کاربر متحرک
نقاط جاذب
۲۰۱۲
Barranco و همکاران
ساختار پایان نامه
این پایان نامه در شش فصل تقسیم بندی شده است. درفصل اول به مقدمه و اهداف تحقیق، بیان مساله، ضروررت تحقیق و پرسشهای تحقیق و مروری بر منابع اشاره شد. فصل دوم به آشنایی با سیستمهای توصیهگر اختصاص خواهد یافت. در این فصل کلیاتی در مورد تعریف سیستم توصیهگر، چالشهای سیستم توصیهگر، معرفی و ارزیابی انواع سیستمهای توصیهگر و معماری سیستمهای توصیهگر بیان خواهد شد. در فصل سوم پردازشگری بافتآگاه و بافتآگاهی در سیستم اطلاعات همراه معرفی خواهد شد. در این فصل بافت و بافتآگاهی و نیز سیستمهای بافتآگاه و بافتآگاهی در سیستمهای اطلاعات همراه بیان خواهد شد.
در فصل چهارم مدل پیشنهادی این پایان نامه برای پیاده سازی یک سیستم توصیهگر بافتآگاه تشریح خواهد شد. در ابتدا بافتهای موثر در مساله معرفی شد و نقش آنها مشخص خواهد گردید و سپس به تشریح سرویسهای ارائه شده که شامل نمایش نقشه و پیشنهادگر اقامتگاه میباشد، پرداخته خواهد شد. در نهایت معماری پیشنهادی برای مدل ارائه خواهد گردید.
فصل پنجم مربوط به پیاده سازی سیستم توصیهگر بافتآگاه برای پیشنهاد اقامتگاه به گردشگر میباشد. این فصل جزییات مربوط به پیاده سازی سیستم راشرح میدهد. از جمله این موارد میتوان به بستر اجرایی سیستم، امکانات و ساختار برنامه کاربردی به همراه تصاویری از برنامه اشاره کرد. فصل پایانی به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات و فعالیتهای آینده می پردازد.
فصل دوم
سیستمهای توصیهگر
مقدمه
حجم فراوان و روبه رشد اطلاعات بر روی وب و اینترنت، فرایند تصمیم گیری و انتخاب اطلاعات، داده و یا کالاهای مورد نیاز را برای بسیاری از کاربران دشوار کردهاست. این موضوع، خود انگیزهای شد تا محققین را وادار به پیدا کردن راهحلی برای رویارویی با این مشکل اساسی سبز فایل که با عنوان سرریز داده ها شناخته می شود، کند. برای رویارویی با این مسئله تاکنون دو رویکرد مطرح شده اند اولین رویکردی که به کارگرفته شد استفاده از دو مفهوم بازیابی اطلاعات و تصفیهسازی اطلاعات بود. عمده محدودیتی که این دو مفهوم در ارائه پیشنهادات دارند، این است که برخلاف توصیهگرهای انسانی مانند دوستان، اعضای خانواده و غیره، این دو روش قادر به تشخیص و تفکیک اقلام باکیفیت و بی کیفیت، در ارائه پیشنهاد برای یک موضوع یا کالا، نیستند. مشکل مذکور، موجب شد تا رویکرد دومی تحت عنوان سیستم توصیهگر پدید آید.
سیستمهای توصیهگر ابزارهای نرمافزاری و تکنیکهایی هستند که آیتمهایی را که برای کاربر مفید هستند را به او پیشنهاد می دهند. این پیشنهادات مربوط به فرایندهای مختلف تصمیم گیری میشوند مانند چه آیتمی را خریداری کند؟ چه موزیکی را گوش کند یا چه خبرهای آنلاینی را بخواند [۲۲].
آیتم یک اصطلاح کلی است که برای مشخص کردن چیزی که سیستم به کاربر توصیه می کند، استفاده می شود. یک سیستم توصیهگر معمولا روی یک نوع خاص از آیتم تمرکز می کند برای مثال فیلم یا اخبار و براساس این آیتم، طراحی سیستم، واسط گرافیکی کاربر و تکنیک توصیهگر اصلی، برای آن نوع خاص از آیتم را فراهم می کند [۲۲]
در واقع یک سیستم توصیهگر را میتوان با رابطه(۲-۱) همسان دانست و مدل کرد.
(۲-۱)