==۰.۲۷۳
F=14, S=6, T=5
=۲۸,,, ,, ,
و بنابراین قدرت تداعیهای برند همراه اول برابر است با:
BAS=26*0.273=7.098
همینطور تراکم ساختاری نقشه مفهومی برند ایرانسل:
==۰.۲۹۴
F=7, S=8, T=6
=۱۵,,, ,, ,
قدرت تداعیهای برند ایرانسل:
BAS=22*0.294=6.468
مطلوبیت
همانطور که گفته شد تداعیهای برند هنگامی دارای ارزشند که مطلوب باشند
مطلوبیت تداعیهای نقشه مفهومی برند همراه اول:
=
مطلوبیت تداعیهای نقشه مفهومی برندایرانسل:
=
منحصر به فردی
به منظور مقایسه این ویژگی میبایست نسبت تداعیهای منحصر به فرد به کل تداعیهای موجود در نقشه مفهومی هر برند جداگانه محاسبه گردد و مبنای مقایسه قرار گیرد. هر دو برند در سه تداعی مشترک هستند."آنتن دهی خوب"، ” پیامک های تبلیغاتی بسیار” و “بهتر از اپراتور رقیب” و تنوع خدمات که در نقشه همراه اول منفی و در نقشه ایرانسل مثبت تداعی شده است.
منحصر به فردی تداعیهای برند همراه اول:
=
منحصر به فردی تداعیهای برند ایرانسل:
=
این درصد ها بیانگر منحصر به فردی هم تداعیهای مطلوب و هم نامطلوب میباشد.
در نتیجه به منظور بررسی بهتر، نسبت تعداد تداعیهای منحصر به فرد مطلوب به کل تداعیهای مطلوب محاسبه میشود.
منحصربه فردی تداعیهای مطلوب همراه اول
تعداد تداعیهای مطلوب همراه اول: ۱۷
تعداد تداعیهای منحصر به فرد مطلوب همراه اول: ۱۵
= ۸۸% =
منحصربه فردی تداعیهای مطلوب ایرانسل
تعداد تداعیهای مطلوب ایرانسل: ۱۱
تعداد تداعیهای منحصر به فرد مطلوب ایرانسل: ۹
=۸۱ % =
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
بعد از تجزیه و تحلیل کامل دادههای بدست آمده از پرسشنامههای پاسخ دهندگان و همچنین مصاحبههای انجام گرفته، در این فصل بر مبنای نتایج حاصل شده، محقق به ارائه پیشنهاد ها و راهکارها میپردازد. در ادامه خلاصه ای از پژوهش، تحلیل نتایج بدست آمده، پیشنهادهای کاربردی برای مدیریت، پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی و در انتها محدودیت های تحقیق ارائه شده است.
بحث و نتیجه گیری
نقشهی مفهومی برند همراه اول و ایرانسل که در انتهای مرحله اجماع نقشهها در فصل ۴ به دست آمد در شکل ۵-۱ و ۵-۲ نشان داده شده است که نشان دهندهی شبکه تداعیهای این دو برند در ذهن مشترکین آنها است.
تداعیهای مطلوب با رنگ سبز و تداعیهای نامطلوب با قرمز نشان داده شده اند. تداعیهایی که مستقیم به برند همراه اول متصل میباشند تداعیهایی هستند که در مرتبه اول اهمیت قرار دارند و در اولین لایه ذهنی پاسخ دهندگان قرار گرفته اند که این نشانه شدت اثرگذاری آنها در ذهن پاسخ دهندگان است. مسلم است که مدیران میبایست بیشترین تمرکز را بر روی این دسته از تداعیها قرار دهند. برنامههای اجرایی، استراتژیها و راهبردهای عملی که در جهت بهبود وضعیت برند شرکت طراحی میشود باید در راستای حفظ و ارتقا تداعیهای مستقیم مطلوب قرار گیرند. سپس تداعیهای مرتبه دوم هستند که غیر مستقیم و از طریق تداعیهای مستقیم، به برند همراه اول متصل هستند. پس از آن تداهیهایی هستند که در مرتبه سوم اهمیت قرار دارند که به آنها تداعیهای فرعی گفته میشود که به صورت دایرههایی خط چین نشان داده شده اند. همانطور که پیشتر گفته شد، این تداعیها در فرایند اجماع نقشهها، بیش از سایر تداعیهای فرعی دیگر به تداعیهای اصلی مرتبط بودند و اهمیت آنها از این جهت است که مدیران نیاز دارند که دلایل ایجاد برخی تداعیهای اصلی را پیدا کنند. عدم رفع تداعیهای نامطلوب از ذهنیت مشتریان تهدید بزرگی برای تصویر مطلوب شرکت است و به مرور زمان منجر به ایجاد ذهنیت های نامطلوب بیشتر در مشترکین و یا از بین رفتن و آسیب به تداعیهای مطلوب مرتبط خواهد شد.
شکل ۵‑۱ نقشه مفهومی برند همراه اول
شکل ۵‑۲ نقشه مفهومی برند ایرانسل
بحث و نتیجه گیری
انواع تداعیهای موجود در نقشه مفهومی همراه اول را بر حسب اهمیت و اثر گذاری در جدول ۵-۱ مشاهده میکنید.
جدول ۵‑۱ انواع تداعیها ذهنی در نقشه مفهومی همراه اول
تداعیهای اصلی | تداعیهای اصلی مستقیم (مرتبه اول) | تداعیهای مطلوب | پرستیژ و اعتبار، دارای سند معتبر، اولین اپراتور-باقدمت، مکالمه رایگان، هیچ کس تنها نیست، سیم کارت دائمی، آنتن دهی خوب، اطمینان و امنیت، ۰۹۱۲، سامانه ۹۹۹۰ |