“
۱٫
علائم ADHD
۲٫
مدیریت زمان
۳٫
خودسازماندهی
۴٫
مهار خود
۵٫
خود انگیزشی
۶٫
نظمجویی هیجان
۷٫
ملامت خود
۸٫ پذیرش ۹٫
نشخوار گری
۱۰٫ تمرکز مجدد مثبت ۱۱٫
تمرکز مجدد بر برنامه ریزی
۱۲٫
ارزیابی مجدد مثبت
۱۳٫
دیدگاه گیری
۱۴٫
فاجعه سازی
۱۵٫
ملامت دیگری
۱۶٫
نظمجویی هیجان
۱۷٫
بهرهبرداری از هیجان
۱۸٫
ارزیابی از هیجان
۱ ۱ ۲ ۰/۶۴** ۱ ۳ ۰/۶۹** ۰/۶۶** ۱ ۴ ۰/۶۹** ۰/۵۸** ۰/۷۴** ۱ ۵ ۰/۷۴** ۰/۷۰** ۰/۶۹** ۰/۶۶** ۱ ۶ ۰/۶۶** ۰/۵۱** ۰/۵۲** ۰/۷۰** ۰/۵۷** ۱ ۷ ۰/۳۲** ۰/۱۷** ۰/۱۴* ۰/۳۱** ۰/۲۰** ۰/۲۷** ۱ ۸ ۰/۱۶** ۰/۱۴** ۰/۰۸ ۰/۱۴* ۰/۱۴* ۰/۱۶** ۰/۲۶** ۱ ۹ ۰/۲۵** ۰/۲۷** ۰/۲۳** ۰/۲۷** ۰/۲۳** ۰/۳۶** ۰/۳۵** ۰/۴۳** ۱ ۱۰ -۰/۰۱ -۰/۰۶ -۰/۰۴ -/۰۱ -۰/۰۴ -۰/۱۳* ۰/۱۰ ۰/۰۸ -۰/۱۱* ۱ ۱۱ -۰/۲۲** -۰/۲۲** -۰/۲۶** -۰/۲۴** -۰/۲۰** -۰/۲۱** ۰/۱۵** ۰/۱۵** ۰/۰۵ ۰/۴۰** ۱ ۱۲ -۰/۱۸** -۰/۱۴* -۰/۲۱** -۰/۲۰** -۰/۱۹** -۰/۲۲** ۰/۰۸ ۰/۱۸** ۰/۰۲ ۰/۳۶** ۰/۵۳** ۱ ۱۳ -۰/۰۵ -۰/۰۸ -۰/۰۸ -۰/۰۸ -/۰۷ -۰/۱۱ ۰/۱۱ ۰/۱۴* ۰/۰۵ ۰/۳۹** ۰/۵۰** ۰/۴۵** ۱ ۱۴ ۰/۴۶** ۰/۳۴** ۰/۲۹** ۰/۳۴** ۰/۲۸** ۰/۴۵** ۰/۳۲** ۰/۲۵** ۰/۵۲** -۰/۱۳* -۰/۰۸ -۰/۱۱* -۰/۰۶ ۱ ۱۵ ۰/۳۱** ۰/۲۲** ۰/۳۱** ۰/۳۳** ۰/۲۸** ۰/۲۴** ۰/۰۸ ۰/۰۵ ۰/۱۵** ۰/۰۳ -۰/۰۷ -۰/۱۰ -۰/۰۱ ۰/۳۶** ۱ ۱۶ -۰/۲۹** -۰/۲۵** -۰/۲۹** -۰/۲۷** -۰/۲۸** -۰/۲۰** -۰/۱۲* -۰/۰۳ ۰/۰۶ ۰/۱۰ ۰/۳۶** ۰/۳۵** ۰/۳۳** -۰/۰۹ -۰/۱۶** ۱ ۱۷ -۰/۰۹ -۰/۱۰ -۰/۰۶ -۰/۰۲ -۰/۰۵ -۰/۲۱** -۰/۰۸ -۰/۱۵** -۰/۰۹ ۰/۱۶** ۰/۱۲* -۰/۰۴ ۰/۱۴* -۰/۲۰** -۰/۰۵ ۰/۲۸** ۱ ۱۸ ۰/۰۹ ۰/۰۵ ۰/۱۲* ۰/۱۳* ۰/۰۵ ۰/۱۶** ۰/۰۲ -۰/۰۱ ۰/۰۶ -۰/۰۳ -۰/۰۳ ۰/۰۰۴ ۰/۰۵ ۰/۱۶** ۰/۱۵** **۰/۳۲ ۰/۱۵** ۱
**P<0/01 و *P<0/05
بر اساس جدول ۴-۲، مشاهده میشود که نارسایی در کنشهای اجرایی مدیریت زمان، خودسازماندهی/حل مسئله، مهار خود، خود انگیزشی و خود نظمجویی هیجان با علائم ADHD بزرگسال رابطه مستقیم دارد. ضرایب همبستگی این متغیرها با علائم ADHD بزرگسال به ترتیب ۰/۶۴، ۰/۶۹، ۰/۶۹، ۰/۷۴، ۰/۶۶ میباشد که در سطح ۰/۰۱ معنادار است. فرضیه اول در مورد رابطه مستقیم بین نارسایی کنشهای اجرایی و علائم ADHD بزرگسال بود و همان طور که مشاهده میشود این فرضیه تأیید میشود.
ضرایب همبستگی راهبردهای سازش نایافتهی نظمجویی شناختی هیجانی ملامت خود، نشخوارگری، فاجعه سازی و ملامت دیگری با علائم ADHD بزرگسال به ترتیب ۰/۳۲، ۰/۲۵، ۰/۴۱، ۰/۳۱ میباشد که در سطح ۰/۰۱ معنادار است. همچنین همان طور که مشاهده میشود ضرایب همبستگی راهبردهای سازش یافته نظمجویی هیجان تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری با علائم ADHD به ترتیب -۰/۰۱، -۰/۲۲، -۰/۱۸ و -۰/۰۵ میباشد که این ضرایب فقط برای تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت در سطح ۰/۰۱ معنیدار است. اما از بین راهبردهای سازش یافته نظمجویی هیجان پذیرش با علائم ADHD بزرگسال رابطه مستقیم داشت و ضریب همبستگی متناظر با آن ۰/۱۶ است که در سطح ۰/۰۱ معنیدار است. بخش اول فرضیه دوم در مورد رابطه مستقیم بین راهبردهای سازش نایافته و علائم ADHD بزرگسال با توجه به نتایج تأیید میشود اما بخش دوم فرضیه دوم مبنی بر وجود رابطه معکوس بین راهبردهای سازش یافته و علائم ADHD بزرگسال به طور کامل تأیید نمیشود.
ضرایب همبستگی مؤلفههای هوش هیجانی، نظمجویی هیجانی، بهرهبرداری از هیجان و ارزیابی از هیجان با علائم ADHD بزرگسال به ترتیب -۰/۲۸، -۰/۰۹ و ۰/۰۹ میباشد که در سطح ۰/۰۱ فقط همبستگی نظمجویی هیجانی معنیدار است. فرضیه سوم در مورد رابطه معکوس بین هوش هیجانی و علائم ADHD بزرگسال بود که با توجه به یافته ها به طور کامل تأیید نمیشود.
-
- . Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder ↑
-
- . Wolraich ↑
-
- . Neurobehavioral ↑
-
- . Miller ↑
-
- . Hinshaw ↑
-
- . American psychiatric association ↑
-
- . Hermens ↑
-
- . Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5th edition ↑
-
- . Weyandt ↑
-
- . DuPaul ↑
“