۵-۴-۴) نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم:
با توجه به نتایج حاصل از آزمون رگرسیون فرضیه فرعی سوم، مشاهده می شود که مقدارسطح معنی داری بدست آمده کمتر از پنج صدم میباشد. به همین دلیل بین متغیر رضایت از برقراری ارتباط میان صادرکنندگان و خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکت تاثیر دارد. همچنین میتوان گفت که شدت تأثیر متغیر رضایت از برقراری ارتباط میان صادرکنندگان و خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکت ۴/۵۶ درصد میباشد، با توجه به علامت بتا جهت این تاثیر مستقیم بوده، همچنین ضریب تعیین بین دو متغیر رضایت از برقراری ارتباط و عملکرد صادرات برابر با ۳۱۸/۰ میباشد که این نشان میدهد که متغیر رضایت از برقراری ارتباط به میزان ۸/۳۱ درصد می تواند متغیر عملکرد صادرات شرکت را پیش بینی کند. نتیجه مذکور با نتایج حاصله از مطالعات اورال (۲۰۰۸)، همسو میباشد. وی در مطالعات خویش به این نتیجه رسید که رضایت از برقراری ارتباط میان مشتریان و فروشندگان تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شرکت خواهد داشت.
۵-۵) مقایسه نتایج حاصل از آزمون فرضیات با مطالعات انجام شده
نتایج مطالعه حاضر با نتایج حاصل از تحقیق صورت گرفته توسط اورال در سال ۲۰۰۹ کاملا مطابقت دارد. وی نیز در پژوهش خویش تاثیر کیفیت ارتباطات را بر عملکرد صادراتی شرکتهای تولیدی و صادراتی بررسی نموده بود. نتایج حاصل از تحقیق وی نیز نشان دادند که کیفیت ارتباطات با مشتریان تاثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد صادراتی شرکت ها خواهد داشت.
با نتایج حاصل از تحقیق وانگ و همکاران در سال ۲۰۰۷، مشابه میباشد. ایشان نیز در پژوهش خویش به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری میان کیفیت ارتباطات، تسهیم اطلاعات و عملکرد مالی شرکتهای خدماتی وجود دارد.
۵-۶) مقایسه نتایج آزمون فرضیات بر اساس سه مولفه کیفیت ارتباط
در جدول زیر میزان تاثیر ابعاد کیفیت ارتباط با مشتریان شرکتهای تولیدی و صادراتی استان اردبیل بر عملکرد صادراتی شرکت با یکدیگر مقایسه میگردد.
جدول ۵-۱) مقایسه میزان تاثیر ابعاد کیفیت ارتباطات بر عملکرد صادرات شرکت
ردیف | ابعاد کیفیت ارتباطات | مقدار ضریب تعیین |
۱ | رضایت از برقراری ارتباط | ۳۱۸/۰ |
۲ | ارتباط بلندمدت | ۱۵۱/۰ |
۳ | اشتراک گذاری اطلاعات | ۰۴۵/۰ |
همانطور که در جدول ۵-۱ مشاهده می شود، متغیر رضایت از برقراری ارتباط با ضریب تعیین ۳۱۸/۰ بیشترین تاثیر را بر عملکرد صادراتی شرکتها داشته، پس از آن متغیر ارتباط بلندمدت با ضریب تعیین ۱۵۱/۰ در رتبهی دوم قرار میگیرد و در انتها نیز متغیر اشتراک اطلاعات با ضریب تعیین ۰۴۵/۰، کمترین میزان تاثیر بر عملکرد صادراتی را نشان داده است.
۵-۷) پیشنهادات پژوهش
۵-۷-۱) پیشنهادات درخصوص فرضیه اصلی
از آنجا که کیفیت ارتباطات با مشتریان، به عنوان یک متغیر اصلی و مداخلهگر، تاثیر بسیار مهمی بر عملکرد سازمانی دارد، لذا پیشنهاد میگردد:
مدیران شرکتهای تولیدی و صادراتی استان اردبیل با آموزش نیروی انسانی و دادن انگیزه از طریق پاداشهای مادی و معنوی، تلاش نمایند تا رابطهای دوطرفه و پایدار بین شرکتها و مشتریان فراهم گردد.
ساختار سازمانی به شیوه ای منعطف طراحی شود تا امکان تحقق خواسته های مشتریان در حداقل زمان ممکن فراهم آید.
از آنجا که افزایش و بهبود کیفیت ارتباطات با مشتریان، مستلزم تعهد سازمانی کارکنان میباشد، لذا پیشنهاد میگردد مدیران شرکتهای تولیدی و صادراتی استان اردبیل، با مشارکت دادن کارکنان در تعیین اهداف و تصمیم گیری های شرکت، تعهد سازمانی ایشان را افزایش داده و کیفیت ارتباط ایشان با مشتریان را از این طریق بهبود بخشند.
مدیرانی که به دنبال توسعه کیفیت ارتباط با مشتریان خویش میباشند، باید تلاش نمایند فرهنگ مشتری مداری را در سازمان و نیز در بین کارکنان خود بهبود بخشند. توسعه فرهنگ مشتری مداری، روند بهبود کیفیت ارتباطات با مشتری را تسهیل مینماید.
پیشنهاد می شود شرکتها با تدوین منشور اخلاقیات سازمانی در مورد خواسته های مشتریان احساس مسئولیت کنند و با ارائه گزارشهای مناسب، به درخواستهای مشتریان پاسخ دهند.
برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان جهت آشنایی ایشان با مولفههای تاثیرگذار بر کیفیت ارتباطات با مشتریان و تاکید مدیران شرکتها بر اهمیت توجهی کارمندان به رضایت مشتریان و افزایش کیفیت ارتباطات با ایشان، جهت دستیابی به اهداف سازمانی از جمله پیشنهادات میباشد.
به مدیران پیشنهاد میگردد هرچندگاه جلسات غیررسمی بین کارکنان و مدیران برگزار نمایند و جلسات پرسش و پاسخ ایجاد نمایند و کارکنان را در جریان اطلاعات سازمان درمورد اهداف سازمانی قرار دهند و به پیشنهادات کارکنان در مورد بهبود روشهای برخورد و تعامل با مشتریان و راضی نگه داشتن ایشان، اهمیت دهند.
۵-۷-۲) پیشنهادات درخصوص فرضیه های فرعی
۵-۷-۲-۱) پیشنهادات درخصوص فرضیه فرعی اول
به منظور بهبود کیفیت ارتباطات با مشتریان، اطلاع رسانی به موقع به ایشان نیز می تواند بسیار مهم تلقی گردد، لذا شرکتها باید به انجام تبلیغات بیشتری درمورد محصولات و خدمات پیشنهادی و انواع تخفیفات و امثال آن اقدام نمایند.
مدیران شرکتها میتوانند اطلاعاتی نظری محصولات و خدمات ارائه شده شرکت و نیز محصولات و خدمات جدید را در اختیار مشتریان قرار داده و از این طریق اعتماد ایشان به شرکتها را افزایش دهند.