۳۳۲,۱۹۴
منطقه ۱۰
۲۷۶,۳۹۰
۲۸۸,۰۰۴
۳۰۰,۰۵۸
منطقه ۱۱
۱۹۶,۸۵۱
۲۰۱,۳۷۱
۲۰۵,۹۵۱
منطقه ۱۲
۶۴,۲۷۱
۶۸,۱۵۵
۷۲,۰۲۲
منطقه ثامن
۱۹,۷۹۵
۱۸,۲۵۵
۱۶,۸۲۵
مجموع
۲,۸۵۶,۶۹۱
۲,۹۰۶,۷۸۲
۲,۹۵۷,۷۵۱
۷-۳-نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
در این تحقیق برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده میشود. این نوع نمونه گیری شبیه نمونهگیری تصادفی ساده است با این تفاوت که در نمونه گیری خوشهای به جای افراد، گروهها به صورت تصادفی انتخاب میشوند. برتری نمونه گیری خوشهای در این است که این روش زمانی به کار برده میشود که انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشکل یا غیر ممکن است(دلاور، ۱۳۷۴).
جهت محاسبه حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید:
پس از جای گذاری مقادیر در فرمول بالا، تعداد اعضاء نمونه تقریباً ۳۸۴ نفر بدست آمد. برای بدست آوردن تعداد دادههای مناسب حدود ۴۰۰ پرسشنامه توزیع خواهد شد که نحوه انتخاب گروهها و توزیع پرسشنامه در ادامه توضیح داده میشود. با توجه به اینکه در این پژوهش از جامعه آماری به روش تصادفی خوشهای نمونهگیری شده است، از بین ۱۳ منطقه کلانشهر مشهد، با توجه به اینکه در این پژوهش قصد سنجش دو موضوع سطح دینداری افراد و ادارک افراد از اثرات فرهنگی اجتماعی گردشگری مدنظر است، مناطقی که دارای بیشترین تعداد مساجد بوده است (برای رعایت اینکه نمونه انتخابی و معرفی ویژگیهای کل جامعه به لحاظ دینداری باشد) و سپس از بین این مناطق، مناطقی را که دارای بیشترین تعداد جاذبه مهم گردشگری بودهاند (برای رعایت اینکه نمونه انتخابی و معرفی ویژگیهای کل جامعه به لحاظ آشنایی با اثرات گردشگری باشد)، انتخاب شدهاند. بدین ترتیب در مجموع از بین ۱۳ منطقه کلان شهر مشهد، مناطقی از شهر مشهد که دارای بیشترین تعداد مسجد (۲، ۳، ۶، ۷، ۴، ۸ و ۱۳) و مناطقی که دارای بیشترین تعداد جاذبه (۱۳، ۸، ۹، ۲، ۷، ۱۱ و ۴)، بودهاند، مشخص شده و از اشتراک آنها، مناطق ۲، ۴، ۷، ۸ و ۱۳ به عنوان نمونه بر اساس روش خوشه بندی، انتخاب گردید. بر این اساس با توجه به اینکه هر یک از مناطق دارای چه تعداد جمعیت نسبت به کل جمعیت این ۴ منطقه میباشد، تعداد پرسشنامه توزیعی برای هر منطقه به صورت جدول زیر تعیین و توزیع گردید.
جدول ۴-۳- تعداد پرسشنامه توزیعی هر منطقه
منطقه انتخاب شده
جمعیت سال ۱۳۹۳
درصد سهم پرسشنامه هر منطقه
تعداد پرسشنامه توزیعی در هر منطقه