جمع کل
۴۳
۲۰
۳
۴۱
۸
۶
۱۲۲
ب)هنرجویان:
به منظور تعیین حجم نمونه آماری مورد نظربرای بررسی نقش آموزشهای فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرجویان، با توجه به حجم جامعه و عدم امکان مطالعه تمامی هنرجویان نیاز به نمونه گیری بوده است . با توجه به اینکه “سیگما” جامعه مورد مطالعه مشخص نبوده و متغیر مورد مطالعه نیز متغیری پیوسته می باشد. فرمول زیر فرمولیست که از طریق آن می توان حجم نمونه را محاسبه نمود.(شیولسون(۱۹۸۹)، ترجمه کیامنش(۱۳۷۴)، ص ۱۵۸).
همچنین از آنجائی که تحقیق حاضر در حوزه علوم تربیتی صورت می گیرد، خطای نوع اول (α)رابرابر ۵% درنظر گرفته وچون عوامل دیگری در خود اشتغالی دخالت دارد.خطای نوع دوم را ۱/۰ درنظر می گیریم.
همچنین با توجه به آنکه مطالعه مورد نظر بین دانش آموزان یک مقطع صورت می گیرد، تجانس بین عناصر موردمطالعه نسبتاً زیاد بوده و لذا پراکندگی تغییرات زیادنمی باشد.درنتیجه می توان در نظر گرفت.حال اگراین مقادیر رادر فرمول فوق قرار دهیم داریم:
بنابراین با توجه به حجم نمونه بدست آمده برای ارزیابی واقعی در یک دوره مشخص چهل ودو نمونه می بایست مورد مطالعه قرار گرفته اند.باتوجه به حجم نمونه بدست آمده جامعه آماری برای ۴سال در مجموع ۱۶۸ نفر مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین محقق تعداد نمونه را با استفاده ازجدول مورگان نیز برآورد نموده است که دو روش نتایج یکیسانی را ایجاد نموده اند.با مشخص شدن حجم نمونه، برای مشخص شدن تعداد نمونه ها در هر کدام از شهرستان های مورد مطالعه با توجه به آنکه محقق قصد استنباط نتایج حاصل از نمونه مورد مطالعه به جامعه آماری را دارد، روش نمونه گیری طبقه ای متناسب[۱۰۶] مورد استفاده قرار گرفته است. برای انجام این امر ابتدا بر اساس حجم طبقات(شهرستان های استان سمنان) درصد و تعداد متعلق به هر قسمت تعیین گردید.برای تعیین نمونه ها درهر هنرستان نیز روی تصادفی ساده مورد استفاده قرار گرفت بر این اساس توزیع پرسشنامه در هر کدام از زیرمجموعه های جامعه انجام گرفت. توضیح اینکه جهت جبران عدم برگشت احتمالی تعدادی از پرسشنامه های هنرجویان تعداد ۱۰ پرسشنامه اضافی نیز توزیع گردید.
جدول۲-۳، توزیع فراوانی نمونه آماری هنرجویان به تفکیک شهرستان و جنسیت
سال
جنسیت
سمنان
دامغان
امیرآباد
شاهرود
مهدیشهر
گرمسار
کل
۸۲
پسر
۱۰
۳
۱
۹
۲
۳
۲۸
دختر
۵
۲
-
۶
۱
-