۵-۱خلاصه ونتیجهگیری از یافتههای توصیفی
جامعۀ آماری این تحقیق را ۴۰۰ نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان در مدارس غیر انتفاعی منطقه ۲آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دهند .
نیمی (۲۰۰ نفر) از این جامعۀ آماری را دانش آموزان مدارس هوشمند تشکیل می دهند و نیم دیگر (۲۰۰ نفر) را دانش آموزان مدارس عادی تشکیل می دهند.
جامعۀ آماری که توصیف مختصری از ویژگیهای جمعیتشناختی آن ذکر شد، در مورد متغیرهای تحقیق، نظراتی به شرح زیر داشتند:
اکثر دانش آموزان مدارس هوشمند(۳۰درصد)، نحوه تدریس دبیران را در برخورد های اجتماعی شان “زیاد” موثر دانسته اند. این در حالی ست که اکثر دانش آموزان مدارس غیر هوشمند(۳۲درصد) در پاسخ به این سوال، گزینه ی “نظری ندارم” را انتخاب کرده اند.
(۲۷درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمند معتقد بودند که این عامل “بسیار زیاد” در برخوردهای اجتماعی شان موثر است در حالیکه تنها(۹درصد) از پاسخگویان مدارس غیر هوشمند این دیدگاه را تایید می کنند. (۳۰درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیر را در برخوردهای اجتماعی شان را “زیاد” دانسته اند که این درصد در مدارس غیر هوشمند هم تکرار شده است اما اکثریت را در بر نمی گیرد. (۲۶درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند نظری در خصوص این سوال نداشته اند و گزینه “نظری ندارم” را انتخاب کردند، درحالیکه این گزینه در مدارس غیر هوشمند پرطرفدارترین گزینه ی دانش آموزان با (۳۲٫۵درصد) بوده است.
اما (۱۶درصد) دانش آموزان مدارس غیر هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران را در برخوردهای اجتماعی شان “کم” دانسته اند که درصد دانش آموزانی مدارس غیر هوشمند که به این سوال گزینه ی “کم” را اختصاص داده اند(۱۹٫۵درصد) است
و در نهایت تنها (۱درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمند گزینه ی “خیلی کم” را انتخاب کرده اند و این گزینه در مدارس غیر هوشمند نظر (۹درصد)از دانش آموزان را به خود اختصاص داده است. این نتایج نشانگر این است که دانش آموزان، نقش نحوه تدریس دبیران را در برخورد های اجتماعی شان با اهمیت می دانند.
اکثر دانش آموزان در مدارس هوشمند(۳۳٫۵درصد) نحوه ندریس دبیران را بر رفتار های اجتماعی شان “زیاد” موثر دانسته اند. جالب اینجاست که (۳۵درصد)از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند هم جواب مشابه به این سوال داده اند که اکثریت این دانش آموزان را در بر گرفته است.
(۹٫۵ درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران را بر رفتارهای اجتماعی شان خیلی زیاد دانسته اند در حالی که این پاسخ ( ۲۰درصد) از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند بوده است.
(۲۷٫۵درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ نظری ندارم را اختصاص داده اند که این درصد در مدارس غیر هوشمند هم تکرار شده است . این موضوع بیانگر این مطلب است که تفاوت محسوسی در بین این دو گروه به چشم نمی خورد.(۲۱٫۵ درصد) دانش آموزان مدارس هوشمند، در پاسخ به این سوال گزینه کم را انتخاب کرده اند این درحالی ست که (۱۶٫۵درصد)پاسخگویان در مدارس غیر هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران را بر رفتارهای اجتماعی شان کم دانسته اند.
(۸درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران را بر رفتارهای اجتماعی شان خیلی کم دانسته اند در حالی که تنها(۲درصد) از پاسخگویان مدارس غیر هوشمند چنین پاسخی به این پرسش داده اند. نکته قابل تامل اینجاست که دانش آموزان در این دو نوع مدرسه تشابه های جالبی در خصوص این سوال داشته اند. و همگی بر این باور هستند که نحوه تدریس دبیران بر رفتارهای اجتماعی شان تاثیر زیادی دارد.
اکثر دانش آموزان در مدارس هوشمند (۳۹٫۵درصد) و غیر هوشمند(۳۸درصد) به این سوال که نحوه تدریس دبیرانتان در آشنایی شما با مسئولیت اجتماعی تان چه میزان است گزینه زیاد را انتخاب کرده اند. (۳۰٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند و (۲۷٫۵درصد)دانش آموزان مدارس غیر هوشمند به این سوال پاسخ نظری ندارم داده اند.
اما (۱۴٫۵درصد)از پاسخگویان در مدارس هوشمند در پاسخ به این سوال گزینه کم را انتخاب کرده اند و (۱۲٫۵درصد) از پاسخگویان مدارس غیر هوشمند این دیدگاه را تایید می کنند.(۱۰٫۵درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران را بر آشنایی با مسولیت اجتماعی شان خیلی کم دانسته اند که در مدارس غیر هوشمند این پاسخ تنها(۵٫۵درصد) از دانش آموزان بوده است.
در پاسخ به این سوال که نحوه تدریس دبیران چقدر باعث آشنایی با رفتارهای شهروندی است دانش آموزان مدارس هوشمند (۳۱درصد)گزینه زیاد را انتخاب کرده اند در حالیکه اکثر دانش اموزان مدارس غیرهوشمند(۴۰درصد)به این سوال پاسخ نظری ندارم را داده اند. که این موضوع بیانگر این موضوع است که دبیران بر اساس توانایی هایی که در خصوص ارائه مفاهیم به دانش آموزان دارند نحوه تدریس متفاتی دارند و این تاثیر بر دیدگاه دانش آموزان مشهود است.
تنها(۷درصد) از پاسخگویان در مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران را بر آشنایی با رفتارهای شهروندی را خیلی زیاد دانسته اند و این رقم در دانش آموزان غیر هوشمندبا فراوانی(۱۶٫۵درصد)بیشتر است.
(۳۱درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند گزینه زیاد را برای پاسخ به این سوال انتخاب کرده اند که در مدارس غیر هوشمند( ۲۶درصد) است.( ۲۵٫۵ درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند نظری ندارم را انتخاب کرده اند که این گزینه در بین( ۴۰درصد )از پاسخگویان مدارس غیر هوشمند به چشم می خورد. (۲۵درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ کم را اختصاص داده اند اما (۱۵٫۵درصد) از پاسخگویان مدارس غیر هوشمند این نظر را داشته اند.(۱۱٫۵درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمندگزینه ی خیلی کم را برای پاسخ به این سوال انتخاب کردند در حالی که تنها (۲درصد) از دانش اموزان مدارس غیر هوشمند این نظر را تایید کردند.
اکثر دانش آموزان در مدارس هوشمند(۳۵ درصد) به این سوال که نحوه تدریس دبیرانتان چه میزان در شکل گیری شخصیت اجتماعی شما کمک می کند پاسخ زیاد را داده اند این در حالی ست که در مدارس غیر هوشمند اکثر دانش آموزان(۳۵٫۵درصد) پاسخ نظری ندارم را انتخاب کرده اند.
(۲۰٫۵ درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیلی زیاد را داده اند در حالی که تنها (۹درصد) از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند این نظر را تایید کرده اند.
(۳۲٫۵درصد) از پاسخگویان در مدارس هوشمند نحوه تدریس دبیر را در شکل گیری شخصیت اجتماعی شان زیاد ارزیابی کرده اند و این آمار در مدارس غیر هوشمند بیشتر یعنی(۳۵درصد) بوده است. (۳۵درصد)از پاسخگویان در مدارس هوشمند به این سوال پاسخ نظری ندارم را داده اند که جای تامل بسیاری دارد. و این آمار در مدارس غیر هوشمند کمتر و به میزان(۲۷٫۵درصد)است. (۸درصد)از پاسخگویان مدارس هوشمند گزینه کم را برای پاسخ به این سوال که نحوه تدریس دبیر در شکل گیری شخصیت اجتماعی شان چقدر موثر است را انتخاب کرده اند در حالیکه (۱۵٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند هم این نظر را دارند.
تنها (۴درصد)از پاسخگویان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیلی کم داده اند که این رقم در دانش اموزان غیر هوشمند (۱۳درصد)است.
اکثر دانش اموزان مدارس هوشمند (۳۴٫۵درصد) معتقدند که تاثیر نحوه تدریس دبیر در باورپذیری اهدافشان زیاد و خیلی زیاد است و این موضوع در دانش اموزان مدارس غیر هوشنمد(۳۴٫۵درصد) در گزینه زیاد مشترک است. این امر نشانگر این موضوع است که دانش اموزان در کلاس درس و در برخورد با دبیران در خصوص اهداف و آرزوهایشان به بحث و گفتگو می پردازند.
(۳۴٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیلی زیاد داده اند و این در حالی است که در مدارس غیر هوشمند تنها(۱۵درصد) از دانش آموزان بر این باور بوده اند.
(۲۶٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند در پاسخ به این سوال گزینه نظری ندارم را ترجیح داده اند و این موضوع در مدارس غی هوشمند هم به چشم می خورد که کمی بیشتر و به عدد(۲۷درصد) است. (۳٫۵درصد)از پاسخگویان در مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیر بر باورپذیری اهدافشان را کم ارزیابی کرده اند و در مدارس غیر هوشمند این عدد کمی رشد داشته و برابر با (۱۴درصد) است.
تنها (۱درصد) از پاسخگویان در مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیلی کم داده اند که در مدارس غیر هوشمند (۹٫۵درصد)را به خود اختصاص داده است.
در پاسخ به این سوال که نحوه تدریس دبیران چه میزان اهداف و آرزوهایتان را قابل دسترس می کند اکثر دانش اموزان مدارس هوشمند(۳۴درصد) و مدارس غیر هوشمند(۳۷٫۵درصد) گزینه زیاد را انتخاب کرده اند. (۲۸٫۵درصد)دانش آموزان مدارس هوشمند گزینه خیلی زیاد را برگزیده اند در حالیکه تنها (۱۲درصد) از دانش اموزان مدارس غیر هوشمند این گونه فکر می کنند. (۲۱٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند در پاسخ به اسن سوال گزینه نظری ندارم را انتخاب کرده اند و این رقم در مدارس غیر هوشمند(۲۳درصد)بیشتر است.
(۱۲٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند نحوه تدریس دبیران را در قابل دسترس کردن اهداف و آرزوهای شان کم ارزیابی کرده اند در حالی که (۱۶درصد)از دانش آموزان این پاسخ را داده اند.
(۳٫۵درصد)از پاسخگویان در مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیلی کم داده اند و این رقم د ردانش آموزان مدارس غیر هوشمند(۱۱٫۵درصد) می باشد.
اکثردانش آموزان مدارس هوشمند (۳۱٫۵درصد) در پاسخ به این سوال که نحوه تدریس دبیران چه میزان راه های رسیدن به اهداف را هموار می کند گزینه ی زیاد را برگزیده اند در حالیکه (۳۸٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند هم بر این باور هستند.
(۲۴درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ نظری ندارم داده اند که این تعداد در برابر دانش آموزان مدارس غیر هوشمند(۲۸درصد) تعداد کمتری دارند.
(۱۷درصد)از دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر نحوه تدریس دبیران بر هموار کردن راه های رسیدن به اهداف را کم دانسته و (۱۳٫۵درصد)از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند هم بر این باور هستند. تنها(۳٫۵درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند در پاسخ به این سوال به گزینه ی خیلی کم اشاره کرده اند در حالیکه در مدارس غیر هوشمند (۱۰٫۵درصد)از دانش آموزان این گزینه را انتخاب کرده اند.
اکثر دانش آموزان مدارس هوشمند(۳۷٫۵درصد)در پاسخ به این سوال که نحوه تدریس دبیرانتان چقدر در تصمیم گیری و انتخاب های شما موثر است گزینه ی زیاد را انتخاب کرده اند درحالی که در مدارس غیر هوشمند اکثریت دانش آموزان(۳۷٫۵درصد) به این سوال پاسخ نظری ندارم را داده اند.
(۱۸٫۵درصد)از پاسخگویان مدارس هوشمند معتقدند نحوه تدریس دبیران در تصمیم گیری و انتخاب هایشان خیلی زیاد موثر است اما در مدارس غیر هوشمند تنها(۹٫۵درصد) از دانش آموزان بر این باور هستند.
(۳۷درصد)از دانشآموزان مدارس هوشمند که اکثریت آن ها را هم شامل می شود به این سوال پاسخ زیاد را داده اند که در مدارس غیر هوشمند نظرها کمی متفاوت بود و (۳۱درصد) به این سوال این پاسخ را داده اند.(۳۱درصد) از پاسخگویان مدارس هوشمند در خصوص این سوال نظری نداشته اند که در برابر اکثریت دانش اموزان مدارس غیر هوشمند(۳۷٫۵درصد)، که به این سوال پاسخ نظری ندارم را داده اند، از درصد پایین تری برخوردار بوده اند.
(۱۱درصد)پاسخگویان مدارس هوشمند قایل به تاثیر کم نحوه تدریس دبیران در تصمیم گیری و انتخاب هایشان بودند در حالیکه این رقم شباهت زیادی با پاسخگویان مدارس غیر هوشمند(۱۱٫۵درصد)دارد. تنها (۲درصد)از پاسخگویان مدارس هوشمند گزینه ی خیلی کم را برای این سوال انتخاب کرده اند که در مدارس غیر هوشمند شاهد درصد بالاتری(۱۰٫۵درصد) هستیم.
در پاسخ به این سوال که بالا بودن توانایی دبیر در ایجاد تصویر بصری و عینی از مفاهیم در نحوه تدریس، چه میزان در کاربرد این مفاهیم در زندگی روزمره موثر است اکثر دانشآموزان در مدارس هوشمند(۳۵درصد)گزینه ی نظری ندارم را انتخاب کرده اند در حالیکه در مدارس غیر هوشمند اکثر دانش آموزان(۳۶٫۵درصد)گزینه ی زیاد را انتخاب کرده اند که نتیجه بدست آمده قابل تامل است.
(۲۴٫۵درصد)از پاسخگویان در مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیل یزیاد داه اند و در مدارس غیر هوشمند این عدد تا(۱۵درصد)تنزل داشته است.
(۲۹درصد) از پاسخگویان در مدارس هوشمند معتقدند بالا بودن توانایی دبیر در ایجاد تصویر بصری و عینی از مفاهیم در نحوه تدریس، تاثیر زیادی در کاربرد این مفاهیم در زندگی روزمره شان دارد که در دانش آموزان غیر هوشمند اکثریت (۳۶٫۵درصد)این گونه فکر می کنند.
اکثریت دانش آموزان مدارس هوشمند به این سوال پاسخ نظری ندارم داده اند درحالیکه (۳۱٫۵درصد) از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند این طور پاسخ داده اند.
(۸درصد)دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر بالا بودن توانایی دبیر در ایجاد تصویر بصری و عینی از مفاهیم در نحوه تدریس، تاثیر کاربرد این مفاهیم در زندگی روزمره شان کم ارزیابی کرده اند که تقریبا با نظر دانش آموزان مدارس غیر هوشمند (۸٫۵درصد)شبیه است.
کمترین حجم دیدگاه دانش آموزان مدارس هوشمند (۳٫۵درصد)به پاسخ خیلی کم به این سوال اختصاص داردکه در برابر عدد (۸٫۵ درصد)پاسخ دانش آموزان مدارس غیر هوشمند خود نمایی می کند.
اکثر دانش آموزان در مدارس هوشمند(۴۳٫۵درصد) و در مدارس هوشمند(۴۰درصد) برآنند که در خصوص پاسخ به این سوال که نحوه تدریس دبیرانتان چقدر در بازشناسی مشکلات شما موثر است پاسخ نظری ندارم را بر گزینند که این امربیانگر این مطلب است که مشکلات دانش آموزان خیلی دور از نگاه دبیر واقع شده است و مفاهیم مورد بحث و گفتگو در کلاس و محیط آموزشی از فضاو دل مشغولی های دانش آموز فاصله دارد.
(۱۲درصد) دانش آموزان در مدارس هوشمند به این سوال پاسخ خیلی زیاد را اختصاص داده اند درحالیکه فقط (۵درصد) از دانش آموزان مدارس غیر هوشمند این گونه فکرمی کنند.
در مدارس هوشمند(۲۶درصد) از دانش آموزان معتقدند تاثیر نحوه تدریس دبیرانتان در بازشناسی مشکلاتشان زیاد موثر است و این رقم در مدارس هوشمند بالاتر هم بوده است(۲۷درصد).
اما (۱۴درصد) از دانش آموزان مدارس هوشمند بر این باور هستند که تاثیر نحوه تدریس دبیران در بازشناسی مشکلاتشان کم موثر است و در مدارس غیر هوشمند هم تفاوت آنچنانی حس نمی شود و (۱۵٫۵درصد) از دانش آموزان گزینه کم را انتخاب کرده اند.
طرح های پژوهشی انجام شده درباره بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و ...