بالا
۹
تمرینهای موقعیتی
متوسط
نامعلوم
پایین
متوسط
۱۰
اطلاعات زندگینامهای
بالا
متوسط
بالا
پایین
۱۱
توصیهنامهها
پایین
نامعلوم
بالا
پایین
کانون ارزیابی، به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد، نتایج نسبتا قابل اطمینان راجع به شرکتکنندگان ارائه میکند.
شماری از این ویژگیها را میتوان چنین برشمرد:
اعتبار پیش بینی[۵۳] ازطریق محاسبه همبستگی بین امتیازات افراد در کانون ارزیابی و عملکرد آتی آنان تعیین میشود. جمعبندی تحقیقات مختلف با بکارگیری روش متاآنالیز توسط اسمیت[۵۴](۱۹۸۸) نشان داد که همبستگی مزبور در مورد ارتقای شغل ۶۵ درصد بود، درحالیکه میزان همبستگی فوق برای روش مصاحبه فقط ۱۹ درصد بود. محقق دیگری( گالیدت، ۱۹۸۷) اعتبار ارزیابی را سه برابر مصاحبه گزارش کرده است.
اعتبار محتوا[۵۵] به این معناست که محتوای تمرینها، نیازهای شغل مورد نظر را تا حد ممکن نشان میدهند. چون در کانون ارزیابی از تمرینات متنوع و آزمونهای مختلف برای سنجش داوطلبان استفاده میشود، لذا پیشبینی و قضاوت نسبتا صحیح است. بویژه آنکه این تمرینات متناسب با نیازهای شغلی تنظیم شده و مقتضیات شغل و سازمان را به طور طبیعی منعکس میسازد. اعتبار محتوا یکی از مزایای اصلی کانونهای ارزیابی است. اما در سایر ابزارها مثل آزمونهای روانشناختی ارتباط میان محتوای آزمون و محتوای شغل روشن نیست[۱۱]. در کانون ارزیابی، چند ارزیاب (به جای یک ارزیاب) درمورد رفتار فرد یا هر مؤلفه قضاوت میکنند. هرچند اظهارنظر گروهی دقیقتر از اظهارنظر فردی است، این ارزیابان افراد عادی نیستند بلکه مدیران مجرب و روانشناسان حرفهای هستند که رفتار و شخصیت شرکتکنندگان از دید آنان پنهان نمیماند. در کانون ارزیابی افراد در ارتباط با دیگران و پویای گروه مقایسه میشود. به عبارت دیگر چون رفتار گروهی افراد بررسی میشود، لذا سنجش مقایسهای افراد قریب به یقین خواهد بود. داوطلبان در مدت چند روز (یک تا هفت روز) مورد ارزیابی قرار میگیرند. این مدت خود فرصت کافی و لازم برای ملاحظه و کندوکاو عمیق خصوصیات شخصیتی و مهارتی افراد را فراهم میسازد[۵۸].
علاوه بر اعتبار پیشبینی و اعتبار محتوا، معیارهای دیگری نیز برای اعتبار وجود دارد که عبارتند از : اعتبار صوری[۵۶]، اعتبار سازه[۵۷] و اعتبار جانبی[۵۸] [۱۱].
اعتبار صوری به درک ما بستگی دارد؛ آیا کانون ارزیابی چیزی را که باید، اندازهگیری میکند؟ آیا شرکتکنندگان آن را عادلانه میدانند؟ به طور کلی این مهمترین مزیت کانونهای ارزیابی است. طراحی مناسب کانون ارزیابی، این احساس را در میان شرکتکنندگان ایجاد میکند که انتخاب آنها بر اساس نیازها و شرایط شغل آتی صورت گرفته است. بنابراین اعتبار صوری کانونهای ارزیابی بسیار بالاست[۱۱].
اعتبار سازه به این معناست که آیا عناصری که کانون ارزیابی را میسازند مناسب بوده و به روشنی تعریف شدهاند. به عبارت دیگر، آیا معیارهایی که ارزیابی میشوند، متغیرهایی مستقل و مرتبط با شغل مورد نظر هستند. با تحلیل مناسب شغل، میتوان مطمئن بود که کانون ارزیابی متغیرهای مناسبی را اندازه میگیرد[۱۱].
اعتبار جانبی به این معناست که آیا نتایج کانونهای ارزیابی با سایر معیارهای معتبر مطابقت دارد؟ محققین نشان دادهاند که چنین چیزی صحت داشته و دلیلی برای تردید در مورد مناسب بودن کانونهای ارزیابی وجود ندارد[۱۱].
سنجش اعتبار کانونهای توسعهای به دلیل ابهام در هدف آن، از کانونهای ارزیابی دشوارتر است. در کانونهای ارزیابی، هدف از سنجش اعتبار مناسب بودن تصمیمهای انتخاب است که بر اساس میزان دقت پیشبینی پتانسیل آتی فرد انجام میگیرد. لیکن در کانونهای توسعهای، سنجش اعتبار بر خود کانون و اجرای برنامههای توسعه تمرکز دارد[۱۱].
۲-۸- اجرای کانون ارزیابی
با توجه به حجم و پیچیدگی کانون ارزیابی، داشتن دیدی روشن از مراحل مورد نیاز برای اجرای چنین پروژهای بسیار مفید است. شکل ۲-۴ مراحل کار را نشان میدهد.
- تعریف اهداف کانون ارزیابی - تهیه بیانیه خط مشی
- شناسایی نیازها - ایجاد تعهد به اصول کاری
انجام تحلیل شغل
تعریف معیارها
- شناسایی موقعیت های شغلی که معیار در ان ها بروز می کند.
طراحی محتوای کانون ارزیابی