تحقیق پیمایشی : برای بررسی توزیع ویژ گیهای یک جامعه آماری بکار می رود
تحقیق همبستگی : رایطه بین متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد .
پژوهش علمی : هدف آن ،توصیف شرایط یا پدید ههای مربوط به اقدام و عملیات را مشخص کرد و در بهبود آن کوشید .
مطالعه موردی: پژوهشگر مطالعه موردی به انتخاب یک مورد پرداخته و آن را از جنیههای بی شمار بررسی می کند.
تحقیق علی- مقایسه ای : به تحقیقاتی اطلاق می شود گه در آن پژوهشگر با توجه به متغیر وابسته به بررسی علل احتمالی وقوع آن می پردازد .این تحقیق سعی دارد که از معلول به علت احتمالی پی ببرد .
تحقیق آزمایشی : به منظور برقراری رابطه علت و معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده می شود .ویژگیهای این نوع تحقیق آن است که متغیرهای مستقل دستکاری می شوند سایر متغیرها بجز متغیر وابسته ثابت نگه داشته شده و کنترل می شود و گواه مورد نظر قرار می گیرند و از طریق آنها تفاوتهای میان آزمودنیها کنترل می شود .
بر اساس مطالب فوق الذکر و با توجه به اینکه تحقیق حاضر در شرکت فولادآلیاژی ایران انجام شد ه است نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی می باشد و بر اساس چگونگی بدست آوردن داد ههای مورد نیاز ،تحقیق حاضر از نوع توصیفی واز شاخه پیمایشی (تحلیلی) محسوب می شود .
۳-۸- روش شناسی پژوهش
۳-۸-۱- سوالات پژوهشی :
۱- معیارهایی که برا ساس آن می توان تجهیزات را اولویت بندی نمود کدام است ؟
۲- وزن معیارهایی که برای اولویت بندی مشخص می گردد چه مقدار است ؟
۳- اولویت بندی تجهیزاتی که باید تحت CM قرار بگیرند با بهره گرفتن از معیارهای وزن داده شده چگونه است ؟
۳-۸-۲- ابزارهای مورد استفاده در گرد آوری اطلاعات
جهت گرد آوری داد ههای مورد نیاز برای الگوریتم پژو هش مطالعات کتابخانه ای و میدانی صورت گرفت . در فاز اول جهت شناسایی شاخصهای اولویت بندی تجهیزات مراحل زیر صورت گرفت:
بررسی ادبیات موضوع واستخراج شاخص های اولیه بر اساس پیشینه تحقیق
بررسی مدارک فنی که در هنگام انتقال دانش فنی از شرکت دانیلی ایتالیا انتقال پیدا کرده است .
نظر سنجی از خبرگان مدیریتی شرکت با بهره گرفتن از پرسشنامه شماره ۱ که در این پرسشنامه سعی شده است مصاحبه نیمه هدایت شده باشد .
برگزاری جلسه نهایی با خبرگان مدیریتی شرکت و تصویب نهایی معیارها پس از دخیل نمودن معیارهایی که از طریق پیشینه تحقیق ،مصاحبه و مدارک فنی شرکت بدست آمده بود.
در نهایت ۱۶ معیاری که در پژوهش بکار گرفته شده است بدست آمد.
در مرحله بعد پس از اینکه معیارها مشخص گردیدند با توجه به اینکه این معیارها باید از طریق ANP فازی وزن دهی شوند و اگر ۱۶ معیار در نظر بگیریم مقایسات زوجی بساز زیاد می شود بنابراین تصمیم گرفته شد تا این معیارها را به چند گروه تقسیم نماییم که در این مرحله از پرسشنامه شماره ۲ استفاده گردید .
پرسشنامه شماره ۱: برای انتخاب معیارها که به پیوست می باشد
پرسشنامه شماره ۲ : برای تقسیم بندی معیارها به گرو ههای متجانس طراحی گردید و از خبرگان مدیریتی مصاحبه بعمل آمد در این پرسشنامه از خبرگان شرکت خواسته شد تا معیارهای اولیه را در گرو ههای شبیه به یکدیگر قرار دهند در یک طرف پرسشنامه شماره ردیف ودر طرف دیگر نام گروه نوشته می شد .
پرسشنامه شماره ۳ – این پرسشنامه به منظور وزن دهی به معیارها طراحی گردید در این پرسشنامه که برای هر خبره شامل ۲۱ جدول بود میزان اهمیت هر شاخص نسبت به شاخص دیگر سنجیده می شود که این پرسشنامهها در فصل چهارم به طور مبسوط مورد بحث قرار گرفته است .
پرسشنامه شماره ۴: در این پرسشنامه ۱۰۰تجهیز نهایی که باید اولویت بندی شوند مشخص گردیده و سپس بر اساس معیارهای مشخص شده به این ۱۰۰ تجهیز امتیاز داده شد .
۳-۹- روایی وپایایی پژوهش
یکی از مهمترین جنبههای هر تحقیق ، مناسب بودن ابزار اندازه گیری آن است .زیرا اطلاعات و دادههای لازم جهت تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری نهایی بوسیله ابزار اندازه گیری بدست می آید .ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه است برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه گیری (پرسشنامه ) دو مولفه سنجیده می شود.
روایی تعیین می کند که ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد به بیان دیگر روایی به ما می گوید که آیا مفهوم واقعی (آنچه مدنظر بوده است )را اندازه می گیریم ؟
آزمونهای روایی را در سه گروه دسته بندی کرده اند که عبارتند از :
روایی محتوا ،روایی وابسته به معیار و روایی سازه (سکاران ۱۳۸۰،صص ۲۲۲-۲۲۳)
روایی محتوا :اطمینان می دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد .هر قدر عناصر مقیاس گسترده تر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بیشتر در بر گیرند روایی محتوا بیشتر خواهد بود ،به بیان دیگر روایی محتوا نشان می دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است روایی ظاهری ،یک شاخص ابتدایی و حداقل برای روایی محتوا به شمار می آید.این نوع روایی نشان می دهد که عناصر مورد سنجش به طور ظاهری توانایی اندازه گیری مفهوم را دارند.
روایی وابسته به معیار،عبارت است از کارآمدی یک ابزار ان
دازه گیری در پیش بینی رفتار یک فرد در موقعیتهای خاص (سرمدودیگران،۱۳۷۸ص۱۷۰)
روایی سازه:اعتبار سازه یک ابزار اندازه گیری،نمایانگرآن است که ابزار اندازه گیری تا چه حد اندازه یک سازه یا خصیصه ای را که مبنای نظری دارد می سنجد..
منظور از قابلیت اعتماد پرسشنامه ،میزان سازگاری نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه در یک محیط نسبتا مشابه با محیط قبلی است .هرچقدر میزان سازگاری بیشتر باشد پایایی پرسشنامه بیشتر خواهد بود،بعبارت دیگر پایایی یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد .
برای محاسبه ضریب پایایی شیوههای مختلفی به کار می رود که عبارتند از :
اجرای دوباره ،روش موازی ،روش تنصیف ،روش کودر –ریچاردسون و آلفای کرونباخ
یکی از روش های محاسبه اعتبار واعتماد علمی پرسشنامهها محاسبه “آلفای کرونباخ “است .
هرچه این شاخص به ۱ نزدیکتر شود به معنی همبستگی درونی بالاتر و همگن تر بودن پرسشها خواهد بود . بدیهی است در صورت پایین بودن مقدار آلفا بایستی بررسی نمود که با حذف کدام پرسشها مقدار آن افزایش خواهد یافت(بازرگان۱۳۸۰،صص۱۶۶-۱۶۹)
در این پژوهش با توجه به اینکه برخی ازشاخصهای پژوهش از ادبیات تحقیق بدست آمده است و همچنین این شاخصها با نظر مستقیم و تکاملی خبرگان اصلاح، تعدیل و بومیشدهاند. ودر ضمن سؤالات برمبنای فرایند تحلیل سلسله مراتبی و شبکهای تدوین شدهاند که با توجه به وجود تحقیقات بسیار زیاد در این زمینه دارای روایی کافی میباشند.و پایایی این پژوهش نیز با توجه به اینکه از تک تک خبرگان شرکت نظر سنجی شده است و تغییرات لازم بر روی پرسشنامه با توجه به نظرات خبرگان اعمال شده است دارای پایایی لازم نیز میباشد.
۳-۱۰- جمع بندی
روش انجام پژوهش از قسمتهای مهم یک کار تحقیقاتی می باشد در فصل سوم به تفصیل روش تحقیق و نحوه جمع آوری اطلاعات بیان شده است .دادههای مورد نیاز پژوهش با بهره گرفتن از پرسشنامههایی که توضیح داده شد در این فصل جمع آوری گردیده است همانگونه که بیان شد جامعه خبرگان این پژوهش شامل ۳۵ نفر می باشد که به دو دسته ۱۰ تایی مدیران ارشد و ۲۵ تایی کارشناسان تقسیم می شوند . درفصل آتی به تجزیه و تحلیل در مورد پرسشنا مهها و اطلاعات بدست آمده خواهیم پرداخت.
فصل چهارم
اجرای مدل و تحلیل نتایج
۴-۱- مقدمه
دادهها و اطلاعات جمع آوری شده منبع خامی هستند که جهت کاربردی شدن نتایج آنها بایستی توسط ابزار مناسب مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرند در فصل سوم در مورد چگونگی استخراج معیارها و همچنین طراحی پرسشنامهها و شیو ههای تجزیه وتحلیل داد هها بحث گردید .
در این فصل برآنیم تا با بررسی نتایج حاصل از کار میدانی و با بهره گرفتن از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره در محیط فازی اولویت بندی نهایی از تجهیزاتی که با ید تحت پایش مداوم قرار گیرند بدست آورده و همچنین این نتایج را در اختیار مدیران ارشد شرکت قرار داده تا مبنای تصمیمگیری خود قرار دهند.در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به خصوصیات پرسش شوندگان پرداخته شده وسپس بر اساس پرسشنامههای ۱ تا ۵ اطلاعات را مورد تجزیه وتحلیل قرار میدهیم.
۴-۲- نتایج مربوط به مشخصات عمومی مصاحبه شوندگان
مطالب پژوهشی درباره انتخاب-تجهیزات-جهت-اجرای-CM-با-استفاده-از-تکنیکهای-ANP-وTOPSIS-فازی- فایل ۳۱