جامعه آماری :
معلمین ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر مشهد که تحقیق روی آنها انجام می شود که تعداد مدرسه ی ابتدای آنها بالای ۱۰۰ تا مدرسه بود و تعداد معلمین که در آن ناحیه تدریس می کردنند بالای ۱۰۰۰ نفر بودند .
نمونه آماری :
آزمودینهای پژوهش از میان معلمین آموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد بودند که تعداد کل معلمینی که به پرسشنامه نظر خواهی درباره دانش آموزان در این پژوهش پاسخ دادند حدود ۱۰۰ نفر از معلمین بودند که آنها را به طور تصادفی که دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر و دارای سابقه تحصیلی بالای ۸ سال بودنند انتخاب کردیم. نوع تحقیق :
نوع تحقیق توصیفی است چون این روش شرایطی را بیان می کنند و هدف آن تجزیه و تحلیل شرایط موجود است مثل جمع آوری نظرات معلمین .
روش نمونه گیری :
روش نمونه گیری تصادفی است چون مدارس را به طور تصادفی انتخاب کرده و معلمین را نیز به طور تصادفی از میان آنها انتخاب کرده ایم .
ابزار اندازه گیری :
ابزار پژوهش پرسشنامه ای با عنوان پرسشنامه نظر خواهی از معلمین شامل ۲۰ سوال بود که در آن از معلمین خواسته شد تا نظر خود را نسبت به میزان پرخاشگری دانش آموزان به صورت یک مقیاس درجه بندی از خیلی زیاد تا زیاد و متوسط و کم در مقابل هر سوال مشخص کنند .
چند نمونه از سوالات در زیر آمده است .
آیا الگوهای محیط اطراف کودک در بروز پرخاشگری موثر است .
ناکامی و عدم ارضای نیازهای کودک چه تاثیری در رفتار کودک دارد .
چگونه می توان رفتار پرخاشگرانه را اصلاح کرد و غیره ………
طرح پژوهش و روش هایی تجزیه و تحلیل داده ها
شیوه جمع آوری از طریق مطالعات کتابخانه ای بوده و پس از انتخاب پرسشنامه نظر خواهی آنها را در اختیار معلمین قرار دادیم تا آنها به طور طبیعی به فرم های ارزشیابی پاسخ دهند و معلمین پس از پاسخ دادن به سوالات به صورت خیلی زیاد و زیاد و متوسط و کم جواب دادند و آنها را از طریق روش آماری و گرفتن میانگین آن سوالات به طریق رسم جدول فراوانی و توزیع درصد رسم نمودار مورد محاسبه قرار دادیم .
فصل سوم
یافته های پژوهشی :
مقدمه
براساس فرضیه ها اقدام به تهیه پرسشنامه نموده که شامل ۲۰ سوال می باشد که در رابطه با پرخاشگری در مقابل هر سوال چهار گزینه کم متوسط زیاد و خیلی زیاد می باشد.
جامعه آماری معلمین مشهد
جمعیت نمونه ۱۰۰ نفر از معلمین که پس از پر کردن پرسشنامه جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد .
روش آماری مورد استفاده در این تحقیق
رسم جدول فراوانی ۲- رسم کردن نمودار درصد آن را نیز رسم می کنیم . بر اساس داده ها به تغییر و تفسیر و نتیجه گیری می پردازیم . معلمین گرامی ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی برای شما عزیزان با توجه به جدی بودن مسئله تعلیم و تربیت و تاثیر نقش معلمین در این امر مهم تحقیق در زمینه بررسی علل و عوامل پرخاشگری از دیدگاه شما معلمین گرامی صورت گرفته امید آن می رود گامی موثر در حل این مشکل برداریم و در این راه موفق تر گردیم با همکاری شما معلمین گرامی .
این پرسشنامه دارای ۲۰ سوال می باشد که در مقابل هر سوال چهار حالت وجود دارد از شما تقاضا می شود نظر خود را فقط در یکی از چهار حالت با علامت × مشخص کنید .
لطفا به تمام سوالات پاسخ دهید چون ما را در تجزیه و تحلیل اطلاعات بیشتر کمک می کنید .نوشتن نام و نام خانودگی الزامی نیست فقط سابقه تحصیلی خود را ذکر کنید .
معلمین گرامی که بالای ۸ سال سابقه تحصیلی دارند . مدرک حداقل فوق دیپلم و بالاتر دارند به سوالات پاسخ دهند . از معلمین تقاضا می شود با دقت پاسخ دادن به سوالات ذیل ما را در انجام کار تحقیق راجع به کودکان پرخاشگری یاری فرمائید .
پرسشنامه مربوط به پرخاشگری کودکان
جدول سوالات پرسشنامه | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
۱ | تنبیه بدنی کودک | ||||
۲ | تبعیض بین کودکان |