۲) برای واحدهایی که در یک ساختمان مشترک مستقر هستند آب، برق، سوخت و … در محاسبه قیمت تمام شده منظور نمیگردد.
تبصره: از سال سوم برنامه توسعه به بعد موارد یاد شده در محاسبه قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
الف ـ۳ـ هزینههای تعمیر و نگهداری:
هزینههای تعمیر و نگهداری ساختمان، تأسیسات، تجهیزات و ماشینآلات واحدی که خدمات و فعالیتها در آن انجام میشود بر اساس توافق طرفین توافقنامه و در حد متعارف پیشبینی میشود.
تبصره ۱: در محاسبه قیمت تمام شده فعالیتها در سالهای اول و دوم برنامه چهارم توسعه هزینههای بالاسری، سرمایهای (اموال و دارایی)، پرسنلی (حقوق و دستمزد) غیر مستقیم، مصرفی (مواد) غیر مستقیم منظور نمیشوند.
تبصره ۲: کلیه امکانات، تجهیزات، ساختمانها، تأسیسات و ماشینآلات (کالاهای سرمایهای بادوام) مانند سالهای قبل، در طول سالهای اول و دوم برنامه در اختیار مدیر واحد مجری قرار میگیرد و به ازای آن هزینهای محاسبه نمیگردد.
الف-۴- نحوه محاسبه سرانه: در صورتی که قیمت تمام شده مجموعه فعالیتهای مشابه یک واحد به طریق فوق محاسبه و تعیین گردد، هزینههای محاسبهشده برای فعالیتهایی که در یک واحد انجام میگیرد بر تعداد خدمات ارائه شده تقسیم میشود تا قیمت تمام شده هر واحد فعالیت تعیین شود. به عنوان مثال، جمع هزینه یک مدرسه با تعدادی مشخص دانشآموز بر همان تعداد دانشآموز تقسیم میگردد، در غیر این صورت مجموع فعالیتهای یک واحد مجری مبنای محاسبه قرار میگیرد.
تذکر: در صورتی که میزان قیمت محاسبه شده فعالیتها به طریق فوق در واحدهای گوناگون (در یک شهرستان یا یک منطقه مشخص جغرافیایی و با کیفیت مشابه) متفاوت باشد به ترتیب ذیل اقدام میشود.
۱) واحدهایی که هزینه آنها از متوسط هزینه واحدهای مشابه مستقر در یک منطقه بیشتر باشد، متوسط هزینههای منطقهای ملاک عمل قرار میگیرد.
۲) برای واحدهایی که کمتر از متوسط، هزینه نمودهاند مشروط بر آنکه کیفیت ارائه خدمات آنها افزایش یابد تا سطح متوسط قابل محاسبه میباشد، در غیر این صورت همان قیمت تمام شده مبنای محاسبه قرار میگیرد.
تبصره: در مواردی که برای انجام خدمات و یا فعالیتها، محاسبه تعداد استفادهکننده و یا تعداد خدمت ارائه شده قابل اندازهگیری و محاسبه دقیق نباشد، قیمت تمام شده واحد مجری ارائه دهنده خدمت ملاک عمل قرار میگیرد.
الف-۵- سقف اعتباری مجاز: کلیه محاسبات فوق نباید از مجموعه اعتبارات هزینهای دستگاه که در بودجه مصوب سالانه پیشبینی شده تجاوز کند.
تبصره۱: قیمت تمام شده یک فعالیت یا خدمت در صورتی میتواند از سایر موارد مشابه بیشتر باشد که افزایش کیفیت آن در توافقنامه منظور شده باشد.
تبصره ۲: دستگاههای اجرایی میتوانند در موافقتنامه انجام اقدامات غیر قابل پیشبینی که در طول دوره توافقنامه، به واحد مجری تکلیف میشود را تصریح نموده و هزینه انجام آنها را محاسبه و پرداخت نمایند.
الف-۶- استثنائات سال کاری: خدماتی که تولید و ارائه آنها به سال مالی بعد موکول و باعث ایجاد تعهد مالی برای دستگاه میشود، میبایست قیمت تمام شده اینگونه خدمات محاسبه گردیده و در برآورد بودجه دستگاه منظور و در نیمه دوم سال به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا استان اعلام گردد مثـل: خدمات مراکز آموزشی و پرورشی
تبصره: در تنظیم و انعقاد توافقنامه مراکز آموزشی و پرورشی بایستی دوره مالی و دوره آموزشی منطبق بر هم باشند.
ب) سال سوم، چهارم و پنجم برنامه چهارم توسعه
۱- از سال سوم برنامه چهارم به بعد حداقل ۲۰% از واحدهای دستگاههای اجرایی مشمول قیمت تمام شده میشوند و علاوه بر موارد پیشگفته ضروری است هزینههای پرسنلی (حقوق و دستمزد) غیرمستقیم، هزینههای مصرفی (مواد) غیرمستقیم، هزینههای بالاسری و هزینههای سرمایهای حداقل برای کار واحد مجری محاسبه گردد.
تبصره: دستگاههایی که در اجرای احکام و آییننامه اجرایی ماده ۱۳۸ و بر اساس بودجهریزی عملیاتی به صورت فراگیر اقدام مینمایند از اجرای احکام این دستورالعمل معاف هستند.
ماده ۷ـ در قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات در چهارچوب این دستورالعمل، وظیفه، فعالیت و خدمتی به بخش غیردولتی واگذار نمیشود بلکه بین مدیر واحد مجری و رئیس دستگاه یا مقام مجاز از طرف ایشان توافقنامه منعقد میشود و تمام اختیارات مدیریتی، اداری، مالی، پرسنلی طبق قوانین و مقررات مربوط به مدیر واحد مجری که از کارکنان دستگاه یا سایر دستگاههای دولتی است واگذار میگردد.
تبصره ۱: واگذاری امور به مدیران و عقد توافقنامه با آنها از مصادیق لایحه قانونی منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی مصوب ۲۲ دیماه ۱۳۳۷ نیست.
ماده ۸_ استفاده از اوقات خارج از وقت موظفی و ظرفیتهای بلا استفاده دستگاه با رعایت مقررات مربوط مجاز خواهد بود مشروط بر اینکه :
۱_ بر امکانات، تجهیزات، ابنیه، محدثات و … طبق تعهدات بعمل آمده در توافقنامه خسارت و آسیبی وارد نشود.
۲_ منافع حاصله در جهت ارائه خدمات با کیفیت به متقاضیان خدمات (جبران خدمت) و تأمین رفاه حال عوامل کاری، تجهیز و بهبود کلیه امکانات در اختیار هزینه گردد.
ماده ۹_ وزارت امور اقتصاد و دارایی موظف است بر حسب اقتضاء و درخواست دستگاههای اجرایی نسبت به افتتاح حساب واحد مجری با امضای مدیر واحد مجری و نفر دوم با تأیید ذیحساب، با رعایت مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده ۱۰_ مدیر واحد مجری موظف است با کارکنان واحدهای ذیربط مطابق قوانین و مقررات جاری عمل نماید.
ماده ۱۱_ رییس دستگاه اجرایی یا مقام ذیصلاح از طرف ایشان و مدیر واحد مجری موظفند توافقنامهای که حاوی حداقل موارد و تعهدات مندرج در این دستورالعمل و فرم توافقنامه مربوط باشد تنظیم و به امضاء برسانند و براساس این توافقنامه عمل نمایند.
تبصره: فرم توافقنامه طراحی شده توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مبنای عمل بوده و هرگونه تغییر در محتوی، حسب اقتضائات دستگاه اجرایی قابل انجام خواهد بود لکن تغییرات حاصله نباید اصول این فرم را خدشهدار کند.
ماده ۱۲- اعتباراتی که بر اساس توافقنامه منعقده به حساب واحد مجری واریز میگردد کمک تلقی شده و در اجرای ماده ۱۴۴ قانون برنامه چهارم توسعه به هزینه قطعی منظور میگردد.
تبصره: اینگونه اعتبارات از جابجایی اعتبارات هزینهای (فصول و برنامهها) حاصل میشود و این جابجایی به منزله اصلاح موافقتنامه تلقی شده و نیاز به مبادله اصلاحیه موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و یا استان ندارد.
ماده ۱۳_ تعهدات مجری
۱۳_۱_ مسئول پاسخگویی و انجام هماهنگیهای لازم در انجام خدمات توافقشده
۱۳_۲_ پذیرش انجام خدمات توافقشده بر اساس کمیت و کیفیت تعیینشده از سوی دستگاه
۱۳_۳_ تعهد پرداخت کلیه حقوق و مزایای قانونی و استحقاقی کارکنان (به استثنای پاداش پایان خدمت و موارد یک نوبته) طبق قوانین و مقررات مربوط
۱۳_۴_ تعهد مبنی بر ضمانت انجام صحیح مفاد توافقنامه
۱۳_۵_ تعهد هزینهکرد اعتبارات مربوط به واحد به منظور ارائه خدمات مورد انتظار دستگاه
۱۳_۶_ تعهد هزینهکرد اعتبارات حاصل از صرفه جویی در چهارچوب دستوررالعمل و ارائه گزارش حساب تفصیلی به دستگاه متبوع
۱۳_۷_ تعهد پرداخت هزینههای پرسنلی، مصرفی، تعمیر و نگهداری و سایر هزینههای محاسبه شده در قیمت تمام شده
۱۳_۸_ تعهد بکارگیری امکانات و تجهیزاتی که توسط دستگاه اجرایی جهت انجام و ارائه خدمات در اختیار واحد مجری قرار داده شده یا میشود و به عهده گرفتن مسئولیت انجام و اجرای کار
۱۳_۹_ تعهد انجام خدمات طبق برنامه زمانبندی مورد توافق
۱۳_۱۰_ تعهد اجرای مفاد دستورالعمل در قبال اختیارات اداری، مالی، مدیریتی و پرسنلی محول شده
۱۳_۱۱_ تعهد حفاظت، مراقبت و نگهداری از تأسیسات، ساختمانها، امکانات و تجهیزات محول شده
ماده ۱۴_ تعهدات دستگاه
۱۴_۱_ تعهد واگذاری اختیارات لازم مدیریتی، اداری، مالی و پرسنلی به مدیر واحد مجری برای اداره امور واحد طبق قوانین و مقررات مربوط
۱۴_۲_ پرداخت به موقع و انجام تعهدات مالی طبق توافق صورت گرفته
۱۴_۳_ تدوین سازوکار لازم در خصوص اقدامات فراتر از توافق به عمل آمده و جبران اعتبارات و اعطای اختیارات لازم مدیریتی، مالی، اداری و پرسنلی
۱۴_۴_ در اختیار گذاشتن کلیه ساختمانها، تأسیسات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز واحد مجری
۱۴_۵_ پذیرش نیروهای مازاد (حداکثر ۲۰ درصد) در طول زمان انجام توافقنامه
۱۴_۶_ تعیین تکلیف نیروهای مازاد، استفاده از روشهایی همچون بکارگیری در سایر واحدها، مهارت آموزی، انتقال به سایر دستگاهها و نهایتاً استفاده از مکانیزمهای بازخریدی، بازنشستگی زودتر از موعد و …
۱۴_۷_ تهیه و تدوین معیارهای کمی و کیفی ارائه خدمات مورد توافق و ابلاغ آن به واحد مجری جهت رعایت
پژوهش های کارشناسی ارشد در مورد ارائه مدلی برای شناسایی فعالیت های قابل واگذاری و نحوه ...