برای گردآوری داده ها از ۲ پرسشنامه مقیاس کمالگرایی، عزت نفس کوپر اسمیت و معدل پایان ترم به عنوان ابزار سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده شده است، که در زیر به معرفی هر کدام از آن ها به صورت مبسوط می پردازیم:
الف) مقیاس کمالگرایی
در بین مقیاس های های تهیه شده برای سنجش کمال گرایی، مقیاس فروست[۱۱۸] و همکاران(هیل[۱۱۹]،۲۰۰۴؛به نقل از جمشیدی، حسین چاری، حقیقت و رزمی، ۱۳۸۸) و مقیاس هویت و فلت[۱۲۰](هیل،۲۰۰۴؛به نقل از جمشیدی و همکاران، ۱۳۸۸)، بیش از سایر مقیاس ها در تحقیقات مورد تایید قرار گرفته اند. با این حال، هر یک از مقیاسها مفاهیم نسبتاً متفاوتی را می سنجند. از این رو برخی از محققان برای انجام بررسی های جامعتر، ترکیبی از دو مقیاس مذکور را به کار گرفتند که این امر در مواردی موجب تشابه و همپوشانی می شد. هیل و همکاران(۲۰۰۴؛ به نقل از جمشیدی و همکاران، ۱۳۸۸) در پاسخ به این ضرورت، مقیاس جدیدی تهیه نمودند که بیشتر رویکردهای پیشین کمال گرایی را در بر میگرفت. مقیاس مذکور، با تعاریف تک بعدی اولیه از کمال گرایی، تعریف کمال گرایی به عنوان سازه ای دو بعدی (دارای جنبه های سازگار و ناسازگار) و تعاریف چند بعدی از کمال گرایی که در اغلب صورت بندی های جدید کمال گرایی به چشم می خورد، هماهنگ است. به اعتقاد آنان، کمال گرایی مشتمل بر ابعاد هشت گانه ذیل است:
-
- تمرکز بر اشتباهات؛ پریشانی و نگرانی از اشتباه کردن. سئوال های ۶، ۱۴، ۲۲، ۳۰، ۳۸، ۴۶، ۵۳، ۵۷٫
-
- معیارهای بالا برای دیگران؛ انتظار عملکرد کامل و درست از دیگران. سئوال های۳، ۱۱، ۱۹، ۲۷، ۳۵، ۴۳، ۵۰٫
-
- نیاز به تایید؛ تمایل به جستجوی تایید و توجه از سوی دیگران و دیگران حساسیت نسبت به انتقاد. سئوال های ۲، ۱۰، ۱۸، ۲۶، ۳۴، ۴۲، ۴۹، ۵۹٫
-
- نظم و سازماندهی؛ تمایل به مرتب و منظم بودن. سئوال های ۴، ۱۲، ۲۰، ۲۸، ۳۶، ۴۴، ۵۱، ۵۶٫
-
- ادراک فشار از سوی والدین؛ احساس نیاز به عملکرد کامل و بی نقص جهت جلب تایید و توجه والدین. سئوال های ۷، ۱۵، ۲۳، ۳۱، ۳۹، ۴۷، ۵۴، ۵۸٫
-
- هدفمندی؛ برنامه ریزی قبلی و تعمق در تصمیم گیری و پرهیز از عملکرد تکانشی. سئوال های ۵، ۱۳، ۲۱، ۲۹، ۳۷، ۴۵، ۵۲٫
-
- نشخوار فکر؛ تفکر وسواس گونه و مداوم درباره اشتباهات گذشته و اعمالی که کامل نبوده اند یا درباره اشتباهاتی که در آینده رخ خواهند داد. سئوال های ۸، ۱۶، ۲۴، ۳۲، ۴۰، ۴۸، ۵۵٫
-
- تلاش برای عالی بودن؛ تمایل به کسب نتایج کامل و دستیابی به معیارهای بالا و عالی. سئوال های ۱، ۹، ۱۷، ۲۵، ۳۳، ۴۱٫
هیل و همکاران (۲۰۰۴؛ به نقل از جمشیدی و همکاران، ۱۳۸۸) جهت تهیه مقیاس فوق به بررسی مقیاسهای موجود در زمینه کمال گرایی پرداختند. مقیاس اولیه تهیه شده توسط هیل و همکاران دارای ۱۳۱ گویه بود، که برروی نمونه ای۳۸۲ نفری اجرا گردید. در مطالعه بعدی نانمونه ای۰ ۲۵نفری از جوانان دانشجو مجددا ساختار عاملی مقیاس بررسی شد.
به منظور تهیه عوامل دارای همسانی درونی بالا، از تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی برای هریک از ابعاد به صورت جداگانه استفاده شد و گویه هایی که بار عاملی کمتر از ۶۳/۰ داشتند، حذف گردید. بنایرایت تعداد گویه ها به ۷۰ مورد تقلیل یافت. همچنین به منظور حذف گویه هایی که با سایر گویه ها همپوشانی زیادی داشتند، از نسبت تغییر در ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. با حذف تعداد دیگری از گویه ها، تنها ۵۹ گویه در مقیاس باقی ماند. در این مرحله، پایایی ابزار به روش بازآزمایی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. ضریب پایایی به روش بازآزمائی پس از ۳ تا ۶هفته (میانگین فاصله بین دوبار آزمون ۵/۴ هفته بود) برای ابعاد مختلف بین ۷۱/۰تا۹۱/۰ به دیت آمد. همچنین ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ بین ۸۳/۰ تا ۹۱/۰ به دست آمد(جمشیدی و همکاران، ۱۳۸۸).
پایایی مقیاس
پایایی کل مقیاس در بررسی مقدماتی (۶۸ آزمودنی) با استفاه از روش آلفای کرونباخ (همسانی درونی) ۸۰/۰ به دست آمد. در بررسی اصلی (با ۳۱۳آزمودنی) نیز پس از انجام تحلیل عاملی، این ضریب برای کل مقیاس ۹۰/۰ به دست آمد(جمشیدی و همکاران، ۱۳۸۸).
روایی مقیاس
برای بررسی روایی همگرایی مقیاس در مرحله مقدماتی، همبستگی بین ابعاد مختلف کمال گرایی با نمره کلی سلامت عمومی محایبه گردید. بررسی ضریب همبستگی پیرسون بین نمره کلی سلامت عمومی و ابعاد کمال گرایی حاکی از آن بود که از بین ابعاد مختلف کمال گرایی، تنها جنبه منفی کمال گرایی، تمرکز بر اشتباهات و نشخوار فکر، با نتقصان در سلامت عمومی همبستگی مثبت معنی داری دارند. لازم به ذکر است که سایر ابعاد منفی کمال گرایی با نقصان سلامت عمومی همبستگی مثبت (هر چند غیر معنی دار) دارند. ابعاد مثبت کمال گرایی با نقصان در سلامت عمومی همبستگی منفی (هر چند غیر معنی دار) دارند.
ب) پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت[۱۲۱](CSSES).
این پرسشنامه دارای ۵۸ ماده ای، خودگزارشی و مداد- کاغذی است که توسط کوپر اسمیت(۱۹۶۷) ساخته شد. به صورت صفر و یک نمره گذاری می شود. به این صورت که ماده های دارای پاسخ منفی، صفر می گیرند . بقیه ماده ها به صورت معکوس نمره گذاری می شود. یعنی پاسخ منفی نمره یک و پاسخ مثبت صفر می گیرد. بدیهی است که حداقل نمره ای که یک فرد ممکن است اخذ کند صفر و حداکثر۵۰ خواهد بود. براساس تحقیقات متعدد ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه تایید شده است(فیشر و ببر،۱۹۹۰؛ کوپراسمیت،۱۹۹۰؛ سلیمی،۱۳۷۶؛ به نقل از نجفی، دهشیری، شیخی و دبیری، ۱۳۹۰). پایایی آن در دانشجویان ۸۵/۰ و در دانش آموزان بیش از ۸۵/۰ گزارش شده است. بنابراین این پرسشنامه از خصوصیات روانسنجی بالایی برخوردار است (عبدالله نژاد، ۱۳۷۵؛ به نقل از نجفی و همکاران،۱۳۹۰).
کلید تصحیح تست کوپر اسمیت:
-
- سئوالات مربوط به دروغ سنج:
۲، ۶، ۱۳، ۲۷، ۳۴، ۴۱، ۴۸، ۵۵٫
هر کس از ۸ سئوال فوق بیش از ۴ نمره بیاورد اعتبار آزمون پایین است.
-
- سئوالات زیر بلی یک نمره و پاسخ خیر صفر نمره می گیرد.
۲، ۴، ۵، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۲، ۳۶، ۴۵، ۴۷، ۵۷٫
-
- بقیه سئوالات هر پاسخ خیر یک نمره و پاسخ بلی صفر می گیرد.
۱، ۳، ۷، ۸، ۹، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۲۲، ۲۵، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۶، ۴۹، ۵۰، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۶ و ۵۸٫
ج) مقیاس سنجش برای پیشرفت تحصیلی معدل پایان ترم است.
روش گرد آوری داده ها:
به منظور گرد آوری داده های این پژوهش پس از هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، پرسشنامه های معرفی شده اجرا شد. ابتدا پژوهشگر به منظور جلب اعتماد و همکاری و ایجاد انگیزه در آزمودنی ها (دانش آموزان) برای پاسخگویی به سؤالات ضمن معرفی خود به آنها، گفته شد که این کار پژوهشی برای پایان نامه کارشناسی ارشد است، کلیه اطلاعات آن محرمانه تلقی شد و پاسخ صادقانه آنها پژوهشگر را در دستیابی به اطلاعات درست، یاری کرد. و به منظور یکنواختی در اجرا، برای هر پرسشنامه بر اساس دستور العملی که در بالای آن نوشته شده است، عمل شد.
روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش جهت توصیف متغیرها از شاخص های آمارتوصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آمار اسنتباطی ( آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها برای استفاده از آزموان های پارامتری، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. لازم به ذکر است که برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
این فصل شامل دو بخش است. در بخش اول از آمار توصیفی جهت توصیف ویژگی های آزمودنی ها (جنسیت و سن) از جداول فراوانی و نمودار استفاده شده است. بخش دوم تحلیل داده ها مبتنیبر استنباط آماری صورت گرفته است. در این پژوهش، تحلیلها بهوسیله نرمافزار (SPSS) انجام گرفته است و باتوجه به ماهیت فرضیات پژوهش از آزمون های کلموگروف ـ اسمیرنف ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
الف) بخش اول: اطلاعات توصیفی نمونه پژوهش