-
-
-
-
-
-
- مدل BCC
-
-
-
-
-
مدل پیشین بر فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس بود. اما چنین فرضی تنها هنگامی مناسب است که همه واحدهای مورد مطالعه در مقیاس بهینه[۱۸] کار کنند. اما میتوان انتظار داشت که به دلیل فقدان اطلاعات کامل (که سبب تضعیف رقابت در بازار میگردد)، محدودیتهای مالی، عوامل محیطی و …، یک واحد یا بنگاه نتواند در مقیاس بهینه کار کند (Stavárek, 2006). برای رفع این مشکل، بنکر، چارنز و کوپر، مدل BCC را به منظور درنظر گرفتن فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس، با افزودن محدودیت تحدب به شکل به مدل قبل، ارائه کردند. محدودیت تحدب باعث میشود که یک واحد ناکارآمد تنها با واحدی در حجم مشابه مقایسه شود، از این رو وضعیت مطلوب واحد هدف در مرز کارا، ترکیبی محدب از واحدهای تحت بررسی خواهد بود. لذا میتوان به مدل برنامهریزی خطی زیر رسید:
(۵)
آزاد در علامت E
در این رابطه قید به مسأله اضافه شد . در حقیقت با حذف فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس یک قید در مورد ضرایب مسأله برنامه ریزی خطی اضافه می گردد . در این حالت مقدار * h0 اندازه کارایی فنی نهاده شعبه DMU0 را بدست می دهد. با حذف محدودیت بازدهی ثابت نسبت به مقیاس ، بازدهی نسبت به مقیاس بر روی مرز مجموعه امکانات تولید متغیر خواهدشد، این حالت بازدهی متغیر نسبت به مقیاس (VRS[19]) نامیده می شود (حسین زاده بحرینی و همکاران، ۱۳۸۷).
۲-۱۰-۲-۳)مدل اندرسن – پیترسن (AP)
این مدل توسط اندرسن و پیترسن (۱۹۹۳) پیشنهاد شد. آنها جهت رتبهبندی DMUo، آن را از مجموعه واحدهای تصمیم گیرنده حذف نمودند و مدل DEA را برای باقیمانده DMUها اجرا کردند.
این مدل به صورت زیر میباشد:
دوآل مسأله فوق به صورت زیر میباشد:
بخش دوم: سازمان تامین اجتماعی و جایگاه آن در ارتقاء سلامت کشور
۲-۱۱) معرفی سازمان تامین اجتماعی
تاریخ فعالیت بیمه های اجتماعی در ایران با تشکیل صندوق احتیاط کارگران شبکه راه آهن کشور در سال ۱۳۱۰ پایه ریزی شد .گسترش شمول حمایت های بیمه ای منجر به تصویب لایحه صندوق بیمه شدگان در۲۹ آبان ۱۳۲۲ و سپس تصویب لایحه بیمه های اجتماعی کارگران درسال ۱۳۲۲ و آغاز به کار سازمان بیمه های اجتماعی کارگران گردید . سازمان بیمه های اجتماعی کارگران در سال ۱۳۴۲ بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و تایید هیات وزیران وقت به سازمان بیمه های اجتماعی تغییر نام یافت و نهایتا در تیرماه ۱۳۵۴ با گسترش یافتن دامنه پوشش و شمول تعهدات آن و ادغام برخی سازمان های بیمه اجتماعی دیگر سازمان تامین اجتماعی تشکیل گردید . در آذر ماه ۱۳۵۸، ضمن واگذاری اداره امور بیمارستان ها و درمانگاه های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداری و بهزیستی (با حفظ مالکیت سازمان ) مقرر گردید تا ۹% از حق بیمه های وصولی سازمان بابت درمان نیز در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد ،این وضعیت تا سال ۱۳۶۹ ادامه یافت تا آن که در این سال با تصویب ماده واحده ای ، اداره واحدهای درمانی و تامین خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان مجددا به عهده سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت . در اوایل سال ۱۳۸۳ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان تامین اجتماعی به عنوان رکن اساسی نظام بیمه ای کشور مرتبط به این وزارتخانه و همسو با سیاست های کلان نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به ادامه فعالیت پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تعمیم و گسترش تامین اجتماعی با الهام از اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با تکیه بر برخورداری آحاد مردم از مزایای تامین اجتماعی به عنوان «حقی همگانی» سر لوحه کار قرار گرفت. اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری ، از کار افتادگی، بی سرپرستی، درماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتنی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی. شرح وظایف اداره (به اختصار): اجرا،تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی واستقرار نظام هماهنگ ومتناسب با برنامه های تامین اجتماعی درراستای اصل ۲۹ قانون اساسی وتحقق قسط وعدالت اجتماعی درجامعه به منظور صیانت ازحقوق اجتماعی افراد وخانواده های وتکریم آحاد جامعه. دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند . نگاهی اجمالی بر سیمای کلی سازمان تامین اجتماعی با گسترده ترین حجم تعهدات و خدمات حمایتی و بیشترین سطح ارتباطات با بدنه جمعیتی کشور ، بزرگترین نهاد در عرصه بیمه های اجتماعی محسوب می شود . جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماع بالغ بر ۷ میلیون نفر بیمه شده اصلی و ۱ میلیون و سیصد هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر است که با در نظر گرفتن افراد خانواده بیمه شدگان ، این سازمان با حدود ۲۸ میلیون نفر بیمه شده اصلی و تبعی یکی از پر حجم ترین گردش های مالی را دارا می باشد . به ازای هر پنج بیمهپرداز، به یک نفر مستمری پرداخت می شود سازمان تامین اجتماعی با اتکا بر ساختاری عمومی و غیر دولتی ، هویتی اجتماعی و اقتصادی دارد و آرمان آن دستیابی به سازمانی است دانش مدار ، کارآمد ، پایدار ، امانتدار و پاسخگو، که از طریق ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سطح معیشت و سلامت بیمه شدگان و خانواده آنان در جهت اعتلای کرامت انسانی و کمک به تحقق عدالت اجتماعی گام بر می دارد. رویکرد سازمان در نیل به اهداف خود، بر پایه بهبود تعاملات با شرکای اجتماعی و مشارکت سه جانبه بیمه شدگان، کارفرمایان و دولت استوار است. منابع مالی این سازمان عمدتا از محل حق بیمه های دریافتی و بدون اتکا به منابع دولتی تامین می شود.از همین رو، دارائی ها وسرمایه های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل های متوالی بوده و قابل ادغام با هیچ یک از سازمان ها و موسسات دولتی یا غیر دولتی نمی باشد .
۲-۱۲) خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی
خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی در دو بخش اصلی بیمه ای و درمانی و با پشتیبانی فعالیت های اقتصادی استوار است. شبکه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۸ مورد خدمات و حمایت های کوتاه مدت و بلند مدت به بیمه شدگان اعم از شاغل و بازنشسته را از طریق ۴۵۳ شعبه بیمه ای در سراسر کشور ارائه می نماید. در عرصه درمان، سازمان تامین اجتماعی با ۴۴۰۰۰ پزشک و مرکز درمانی طرف قرارداد ، اولین و بزرگترین خریدار درمان و با بهره گیری از ۳۴۵ واحد درمانی اختصاصی اعم از بیمارستان و درمانگاه ملکی و فراهم کردن زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰۰۰ نیروی انسانی دومین تولید کننده درمان در کشور می باشد . در راستای حفظ و ارتقای سلامتی بیمهشدگان و مستمری بگیران تحت پوشش در سال گذشته با صرف حدود ۱۸هزار میلیارد ریال پاسخگوی ۲۴۶میلیون بار مراجعه سرپایی و دو میلیون و ۶۲۵هزار بار مراجعه بستری برای جمعیت بیمه شدگان تحت پوشش خود بوده و خدمات مورد نیاز آنان را از طریق ۳۳۸مرکز درمانی مستقیم و ۴۷هزار مرکز درمانی طرف قرارداد تامین کرده است. نامناسب بودن نحوه تجویز دارو و خدمات پاراکلینیکی به عنوان یکی دیگر از مسائل چالش برانگیز سازماناست . ۳۰درصد از منایع سازمان تامین اجتماعی در بخش دارویی آن صرف میشود که این آمارها دو برابر استانداردهای جهانی است. فعالیت های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در جهت صیانت و ارتقای ارزش ذخایر صندوق بیمه ای به عنوان ضامن پایداری و توانمندی سازمان در اجرای تعهدات، از طریق ۱۲۷ شرکت تحت پوشش فعال در قالب های تولیدی و خدماتی عملی می گردد . تامین اجتماعی شامل موسساتی برای اندوختن ثروت نیست. بلکه یک سری مکانیزمهایی برای توزیع مجدد درآمد از انسان سالم به بیمار، از افراد شاغل به بازنشسته و غیره است.
۲-۱۲-۱) تعهدات و خدمات حمایتی
اهم تعهدات و حمایت های بیمه ای سازمان تامین اجتماعی به قرار زیر است :
- حوادث و بیماریها
- غرامت دستمزد (شامل: غرامت دستمزد ایام بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری) از کارافتادگی (شامل: از کارافتادگی جزیی ناشی ازکار، ازکارافتادگی کلی ناشی از کار، غرامت نقص عضو مقطوع)
- بازنشستگی (مستمری بازنشستگی)
- فوت (شامل مستمری بازماندگان و کمک هزینه کفن و دفن)
- مقرری بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی خدمات ذیل را نیز فراتر از تعهدات قانونی خود به منظور تامین بیشتر بیمه شدگان و خانواده های آنها ارائه می کند :
- کمک هزینه ازدواج
- کمک هزینه زنان سرپرست خانوار متکفل فرزند
- حق عائله مندی، حق اولاد، حق مسکن و بن مستمری بگیران
- ارائه تسهیلات مالی به بیمه شدگان شامل وام ضروری، وام احداث مسکن، وام خرید مسکن .
۲-۱۲-۲) خدمات درمانی
یکی ازمهمترین تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان اصلی وتبعی، حمایت در برابر حوادث و بیماریها و حفظ سلامت آنها از طریق ارائه خدمات بهداشتی – درمانی مورد نیاز در ۲ بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم می باشد. شیوه های ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان ارائه خدمات درمانی از جمله حمایتهایی است که به لحاظ ارتباط با سلامت بیمه شدگان و خانواده آنان و استمرار آن در طول مدت بیمه بودن هر فرد، از اهمیت بسیاری هم برای بیمه شدگان و هم برای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار است. تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان، شامل موارد زیر است: ارائه تمامی خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بیمارستانی ارائه خدمات توانبخشی برای بیمه شدگان آسیب دیده تحویل وسایل کمک پزشکی برای اعاده سلامت، جبران نقص جسمانی و یا تقویت حواس بیمه شده خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی از طریق دفترچه های خدمات درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان و افراد تحت تکفل آنان ارائه می شود. بیمه شده و افراد خانواده وی، با این دفترچه ها می توانند به مراکز درمانی و بیمارستانی اختصاصی سازمان تامین اجتماعی و به طور رایگان از خدمات درمانی استفاده کنند. مرکز درمانی و بیمارستانی دولتی و یا به مراکز درمانی و بیمارستانی خصوصی طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد این سازمان مراجعه کنند.
- درمان مستقیم - درمان غیرمستقیم