وفاداری مشتری بر روی حفظ
مشتری تأثیر مثبت و معنا دار دارد
۰.۰۰۰
۱۱.۷۹۰
مقدار ثابت خط رگرسیون
همانگونه که از جدول ۴-۱۵ پیداست سطح معنی داری آزمون یعنی Sig= 0.000 بدست آمده است. چون مقدار Sig کمتر از سطح خطای آزمون یعنی ۰.۰۵ است، فرض H0 رد میشود. بنابراین فرض ۱H پذیرفته میشود. بعبارت دیگر در سطح اطمینان ۹۵% میتوان پذیرفت متغیر مستقل بر متغیر وابسته تاثیر معنادار دارد یعنی وفاداری مشتری بر حفظ مشتری تاثیر دارد. و با توجه بیشتر به عامل وفاداری مشتری، میزان حفظ مشتریان افزایش مییابد. مقدار ضریب بتای آزمون رگرسیون نیز ۰.۷۵۶ بدست آمده است.
نمودار پراکنش رگرسیون متناظر با فرضیه چهارم به شکل ذیل میباشد.
نمودار (۴-۸) نمودار پراکنش و خط رگرسیون متغیرهای وفاداری مشتری و حفظ مشتری
فرضیه پنجم: رضایت مشتری بر روی حفظ مشتری تأثیر مثبت و معنا دار دارد.
متغیر مستقل این فرضیه رضایت مشتری و متغیر وابسته حفظ مشتری میباشد. برای سنجش رضایت مشتری از سوالات ۱۵ تا ۲۱ پرسشنامه و برای ارزیابی حفظ مشتری از سوالات ۳۱ تا ۴۰ پرسشنامه استفاده شده است. میانگین و انحراف معیار متغیر وابسته حفظ مشتری بشرح جدول ذیل است.
جدول (۴-۱۶) میانگین و انحراف معیار متغیر وابسته حفظ مشتری
انحراف از میانگین
میانگین
ماکزیمم
مینیمم
حجم نمونه
۰.۶۶
۳.۳۹
۴.۹۰
۱.۵
۳۹۹
حفظ مشتری
همانگونه که از جدول ۴-۱۶ پیداست، در این نمونه ۳۹۹ تایی کمترین امتیاز برای حفظ مشتری عدد ۱.۵۰ و بیشترین امتیاز ۴.۹۰ میباشد. میانگین متغیر حفظ مشتری نیز عدد ۳.۳۹ بدست آمده است. چون این عدد از حد متوسط یعنی عدد ۳ بزرگتر است، میتوان گفت امتیاز بدست آمده از حفظ مشتری بالاتر از متوسط است و حفظ مشتریان در حد مطلوبی میباشد. انحراف از میانگین این متغیر نیز عدد ۰.۶۶ میباشد.
برای آزمون فرضیه فوق، یعنی تاثیر متغیر مستقل رضایت مشتری بر متغیر وابسته حفظ مشتری، آزمون رگرسیون متغیرهای مذکور انجام میشود.
جدول (۴-۱۷) آزمون رگرسیون برای فرضیه پنجم
نتیجه آزمون