(در هر رشته تحصیلی که باشند) در این دوران و حتی بعد از آن، برای انجام پژوهشهای خود گرایش بیشتری به سمت پذیرش و استفاده از این فناورها داشته باشند. از سویی دیگر اهمیت
فناوریهای اطلاعاتی در حدی است که هر کس سوای رشتهای که در آن تحصیل میکند، برای پیشرفت، خود را ملزم میداند که تا حدودی با این فناوریها آشنا شود. برگزاری دوره های آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات نیز، میتواند یکی از دلایل عدم وجود رابطه معنادار بین رشته تحصیلی و نگرش به این فناوریها باشد. برگزاری این دوره های آموزشی، باعث شده که حتی افرادی که قبلاً اطلاعات چندانی در مورد فناوریها نداشته، یا در طول دوران تحصیل اطلاعات لازم را کسب نکردهاند، اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورند و همگام با دیگران پیش بروند. آگاهی از کارآیی این فناوریها میتواند منجر به پذیرش، اعتماد به استفاده، بهبود عملکرد کاری و در نهایت نگرش مثبت در این افراد گردد.
#
#
تجربهی استفاده از فناوری اطلاعات
نتایج جداول ۴-۱۷ و ۴-۱۸ نشان داد که میان تجربهی استفاده از فناوری اطلاعات و نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنا که کتابدارانی که از تجربهی بیشتری در زمینهی استفاده از فناوری اطلاعات برخوردارند، نگرش مثبتتری نسبت به فناوری اطلاعات دارند.
نتایج پژوهشهای لوین و گوردون (۱۹۸۹) و ساجا و شریت (۱۹۹۸) نیز حاکی از این بود که تجربهی رایانه ای تأثیر مثبتی بر نگرش افراد به رایانه دارد. سای، لاین، و سای (۲۰۰۱) هم در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که دانشآموزانی که از تجربهی اینترنتی بیشتری برخوردار بودند، نگرش مثبتتری نسبت به این فناوری داشتند. پژوهش جینز (۲۰۰۲)، نشان داد که بین متغیر تجربه در انجام کار مرجع دیجیتالی و نگرش مثبت به این کار، ارتباطی قوی وجود دارد، یعنی کتابداران مرجعی که تجربهی ارائه خدمات مرجع دیجیتالی داشتند، در مقایسه با کتابداران مرجعی که تجربهی چنین خدماتی را نداشتند، از نگرش مثبتتری در باب استفاده از این فناوریهای اطلاعاتی برخوردار بودند. سام، عثمان، و نوردین (۲۰۰۵) در پژوهش خود، بین تجربهی استفاده از اینترنت و نگرش کاربران به اینترنت رابطه معناداری مشاهده کردند. آدسولا آدکانله، اگی امبا، و تلا (۲۰۰۷)، دریافتند که تجربه در زمینهی فناوری اطلاعات، نگرش افراد را تحت تأثیر قرار میدهد، بدین معنا که کتابدارانی که در این زمینه از تجربهی بیشتری برخوردار بودند، نگرش مثبتتری به فناوری اطلاعات داشتند. تیو (۲۰۰۸) دریافت که بین میزان سالهای استفادهی معلمان از رایانه و نگرش آنها به این فناوری ارتباط معناداری وجود دارد. ادایینکا (۲۰۰۹) دریافت که تجربه یا دانش قبلی در زمینهی
فناوری اطلاعات، بیشترین تأثیر را بر نگرش کتابداران دارد. کوروبیلی، توجا، و مالیاری (۲۰۱۰) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که بین تجربهی کار با رایانه و نگرش دانشجویان به این فناوری نوین همبستگی معنادار مثبتی وجود دارد. نتایج پژوهش محمود (۲۰۱۰) نیز حاکی از این بود که تجربه و تعداد دفعات استفاده از اینترنت تأثیر مثبتی بر نگرش کتابداران به اینترنت دارد. ایگواووان (۲۰۱۱) نشان داد که بین تجربه در زمینهی فناوری اطلاعات و نگرش نسبت به آن، رابطه معنادار مثبتی وجود دارد.
#
در ایران نیز، زکی (۱۳۸۴) دریافت که هر چه بر میزان متوسط کار با رایانه، افزوده شود، نگرش مثبت به رایانه افزایش مییابد. پژوهشهای رسولی آذر و صدیقی (۱۳۸۵)، فلاح حقیقی و دیگران (۱۳۸۷)، فلکی و دیگران (۱۳۸۷) و علی بیگی و پورجاوید (۱۳۸۹) نیز نشان دادند که رابطه میان نگرش و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیتهای ترویج کشاورزی رابطه مثبت و معناداری است. کرانی و دیگران (۱۳۸۸) نشان دادند که بین میزان مهارت کاربری رایانه و اینترنت با نگرش دانشجویان کشاورزی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
کتابدارانی که تجربهی بیشتری در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی دارند، از اضطراب کمتر و درنتیجه اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از فناوریها برخوردارند. داشتن تجربهی قبلی، مانند استفاده از فناوریها در منزل، دانشگاه و یا محل کار، باعث میشود فرد تمایل بیشتری برای آشنایی کاملتر و جامعتر با این فناوریها داشته باشد. آگاهی جامعتر از کارآیی فناوری اطلاعات منجر به افزایش اعتماد افراد به استفاده از فناوری میشود. همچنین افراد با تجربه در مقایسه با افراد کم تجربه، در مواقع کار با فناوری اطلاعات عملکرد کاری بهتری از خود نشان میدهند. به طور کلی، نگرانی
کمتر، اعتماد به نفس بیشتر، کسب اطلاعاتی جامعتر، اطمینان بیشتر به استفاده از فناوریها و برخورداری از عملکرد کاری بهتر منجر به ایجاد نگرشی مثبتتر در افراد با تجربه نسبت به افراد
کمتجربه میشود.
#
سابقهی کار در کتابخانه
نتایج جداول ۴-۱۹ و ۴-۲۰ نشان داد که بین سابقهی کار در کتابخانه و نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات رابطه معناداری وجود ندارد. این بدین معنا است که میزان سابقهی کاری افراد، تأثیری بر نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات ندارد.
این یافته با نتایج پژوهشهای ضمیرروشن (۱۳۷۲)، مصطفایی (۱۳۷۹) و زارع داراب (۱۳۸۸)
همسویی دارد. آنها به این نتیجه رسیدند که بین نگرش کتابداران نسبت به خودکارسازی فعالیتهای کتابخانه و سابقهی کاری آنها رابطه معناداری وجود ندارد.
امّا رسولی آذر و صدیقی (۱۳۸۵) نشان دادند که بین نگرش کارکنان جهاد کشاورزی به فناوری اطلاعات و سابقهی کاری آنها، رابطه معنادار منفی وجود دارد. بدین معنا که هر چه سابقهی کارکنان کمتر باشد، نگرش مثبتتری نسبت به فناوری اطلاعات دارند. این در حالی است که
مختاری نوری و دیگران (۱۳۸۹) دریافتند که هر چه میزان سابقهی کاری اعضای هیأت علمی بیشتر باشد، نگرش آنها به فناوری اطلاعات مثبتتر است.
امروزه فناوری اطلاعات در اکثر محیطهای کاری، مورد استفاده قرار میگیرد. اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانهها، به عنوان نهادی که محل ذخیره و توزیع دانش بشری است، امری ضروری است. کتابخانههای عمومی استان خوزستان، تا حدودی به این فناوریهای اطلاعاتی مجهز هستند. این امر نشاندهندهی تعامل کتابداران با فناوری اطلاعات است. در واقع افرادی که سابقهی کاری بیشتری دارند، احتمالاً آشنایی آنها در طول دوران تحصیل خود با فناوری اطلاعات کمتر است یا حتی ممکن است هیچگونه آشنایی با برخی از فناوریهای اطلاعاتی نداشته و با آنها کار نکرده باشند. با ورود فناوری اطلاعات به محل کارشان، زمینهی آشنایی و کار کردن آنان با این فناوریها برایشان فراهم میشود. افرادی هم که سابقهی کاری کمتری دارند، به احتمال زیاد در طول دوران تحصیل خود با فناوریهای اطلاعاتی آشنایی بیشتری داشته و با آنها کار کردهاند. در واقع باید
پژوهش های انجام شده در مورد بررسی نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات ...