کانون آگهی زیبا اولین مؤسسه تبلیغاتی و آگهی در ایران بوده است که اندیشه تاسیس آن در سال ۱۳۱۶ خورشیدی شکل گرفت. تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی در تهران هجده کانون آگهی فعال شد.این شرکتها کما بیش به شکل نه چندان حرفه ای در حوزه تبلیغات فعالیت داشتند به گونه ای که تا به امروز بیش از ۱۰۰۰ شرکت تبلیغاتی وجود دارد که به امر تبلیغات اشتغال دارند.(همان منبع:۴۳-۳۹)
۲-۵ کارکرد تبلیغات چیست؟ به چه دلیل ما از تبلیغات استفاده می کنیم:
۱) کمک به معرفی کالای جدید در بازار.
۲) پیشبرد فروش کالاها و خدمات از طریق اطلاع رسانی و متقاعد کردن افراد.
۳) کمک به مشهور شدن و با حسن نیت عمل کردن شرکت که جزء عناصر اصلی در برخورد با رقبای بازار است.
۴) آموزش افراد درباره ی کالاهای جدید و روش های استفاده از آنها.
۵) تسهیل در تولید انبوه.
۶) تبلیغ منبع مهم درآمد روزنامه ها و مجلات است.
۷) تحریک فعالیتهای تحقیق و توسعه تبلیغات به عنوان یک فعالیت باراریابی رقابتی درآمده است.
همانطور که در بالا اشاره گردید تبلیغات برای همه افراد در جامعه مفید و سودمند است. (سلیمانی بشلی, و غیره, ۱۳۷۵)
۲-۶ ضرورت استفاده از تبلیغات و نقش آن در سهم بازار:
همانطور که قبلاً ذکر گردید تبلیغات یکی از متداولترین ابزارهایی است که شرکت ها برای هدایت ارتباطات ترغیب کننده خود به سوی خریداران و جوامع هدف خود از آن استفاده می کنند.
فقط واحد های اقتصادی به تبلیغات روی نمی آورند، بلکه موزه ها ، مؤسسات و سازمان های خیریه و مؤسسات دولتی هم جوامع مختلفی را برای تبلیغ هدف گیری می کنند. آگهی های تبلیغاتی وسیله ای بسیار با صرفه برای انتشار پیام هاست. خواه هدف از آن ایجاد رجحان نسبت به نام تجاری برای نوشابه کوکا کولا باشد یا هدف آن باشد، که مردمان یک کشور از مصرف مواد مخدر پرهیز نمایند.
مؤسسات به شیو های مختلف تبلیغات خود را اداره می کنند . در شرکت ها ی کوچک کار تبلیغات ممکن است به کسی در دایره فروش یا بازاریابی محول شود، کسی که یک آژانس تبلیغاتی هم به او کمک می کند.یک شرکت بزرگ معمولاً خود یک دایره تبلیغات ایجاد می کند. دایره ای که رئیس آن زیر نظر معاونت بازاریابی شرکت قرار دارد. وظایف دایره تبلیغات تعیین بودجه کل، کمک به تهیه استراتژی تبلیغات، تأیید آگهی و برنامه های تبلیغاتی، و اداره امور مربوط به تبلیغات با بهره گرفتن از پست مستقیم، برگزاری نمایشگاهایی در محل واسطه های مجاز و دیگر اشکال تبلیغاتی است که معمولاً انجام آن توسط آژانس تبلیغاتی صورت نمی گیرد.
امروزه صاحبان شرکت ها و مؤسسات از تبلیغات برای پیشبرد اهداف خود استفاده می نمایند. اهداف از قبیل: افزایش سود، بهره وری، کارایی، پیاده سازی استراتژی های سازمانی و به منظور رسیدن به این اهداف باید یک برنامه تبلیغاتی مناسب تهیه و پیاده سازی نمایند.
این مهم نیز بیشتر بر عهده مدیران بازاریابی است، که همواره باید با شناسایی و تعریف بازار هدف و انگیزش خریدار این کار را آغاز نمایند. برای تهیه یک برنامه تبلیغاتی باید پنج تصمیم اساسی اتخاذ شود. (M 5) که این تصمیمات عبارت است از:
۱- پیام (Message): چه پیامی فرستاده شود؟
۲- رسالت (Mission): اهداف تبلیغات کدامند؟
۳- پول(Money): چه مقدار پول می توان به این کار اختصاص داد؟
۴- رسانه(Media): چه پیامی فرستاده شود؟
۵- اندازه گیری(Measurement): نتایج را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
این تصمیمات در شکل شماره ۲-۲ خلاصه گردیده است:
شکل شماره ۲-۲: M5
پیام
-
- تهیه پیام
-
- ارزیابی و انتخاب پیام
-
- اجرای پیام
-
- بررسی و مسئولیت
-
- اجتماعی
رسانه
-
- دسترسی، فراوانی،اثر بخشی
-
- انواع رسانه اصلی
-
- وسایل ناقل خاص
-
- زمانبدی رسانه
-
- جغرافیای اختصاصی رسانه
اندازه گیری
-
- اثر بخشی ارتباطی
-
- اثر بخشی فروش
پول
عوامل قابل بررسی:
-
- مرحله PLC
-
- سهم بازار و پایگاه مصرف کننده
- رقابت و شلوغی