۸۰/۰
—–
ترفیع
۷۴/۰
—–
توسعه گردشگری
۹۲/۰
۸۱/۰
بررسی معیار نیکویی برازش کلی مدل[۳۴]:
مدل کلی شامل هر بخش مدل اندازه گیری وساختاری می شود وبا تائید برازش آن، بررسی برازش کلی مدل کامل می شود. معیار کلی که در روش pls برای بررسی برازش کلی مدل ارائه می گردد توسط تننهاوس[۳۵] وهمکاران (۲۰۰۵) ارائه شده است و تنها معیار موجود در حال حاضر می باشد، به صورت زیر محاسبه می گردد:
که در آن منظور از عبارت است از میانگین مقادیر اشتراکی[۳۶] متغیرهای مکنون مدل وهمچنین نیز عبارت از میانگین ضرایب تعیین متغیرهای مکنون تحقیق است.بنابراین میزان این آماره برای مدل تحقیق عبارت است از:
با توجه به سه مقدار ۱/۰، ۲۵/۰ و۳۶/۰ که به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط وقوی برای GOF معرفی شده است (وتزلس[۳۷] وهمکاران، ۲۰۰۹) وحصول مقدار ۷۴۱/۰ حاکی از برازش بسیار مناسب مدل است.
۴- ۷) بررسی مدل تحقیق
در این بخش به بررسی مدل های حاصل از داده های بدست آمده تحقیق پرداخته می شود.
۴-۷-۱) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد
نمودار ۴- ۱۰) آزمون مدل تحقیق (در حالت استاندارد)
نمودار فوق نمایانگر میزان ارتباط بین متغیرهای تحقیق با یکدیگر است. باتوجه به نمودار فوق مشاهده می شود که چهار بعدمحصول، قیمت، مکان وترفیع در حدود ۲/۸۱درصد از متغیر توسعه گردشگری را تبیین می کنند.
۴-۷-۲) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری
نمودار ۴- ۱۱) آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری)
با بهره گرفتن از این حالت می توان به معنی دار بودن ارتباط بین متغیرهای تحقیق پی برد. در این حالت اعدادی معنی دار خواهند بود که خارج از بازه ( ۹۶/۱ و ۹۶/۱- ) باشند. به این معنی که اگر در آزمون t عددی بین ۹۶/۱ و ۹۶/۱- باشد بی معنا خواهد بود.
۴-۸) آزمون فرضیه ها
محصول گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر محصول گردشگری و توسعه صنعت گردشگری برابر با ۴۱/۲ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۱۸۸/۰ است.
قیمت اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر قیمت و توسعه صنعت گردشگری برابر با۱۷/۲ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۱۶۵/۰ است.
محل قرارگیری اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر محل قرارگیری اماکن و توسعه صنعت گردشگری برابر با۱۳/۳ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۳۲۵/۰ است.
فعالیت های تبلیغاتی گردشگری بر توسعه صعنت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
با توجه به مدل ساختاری تحقیق مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر فعالیت های تبلیغاتی و توسعه صنعت گردشگری برابر با۹۹/۲ بوده و معنی دار است چرا که خارج از بازه (۹۶/۱& 96/1-) است و لذا فرضیه پذیرفته می شود و میزان این تاثیر نیز برابر با ۳۴۸/۰ است.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
در این فصل ابتدا نتایج بررسی متغیرها و فرضیه های پژوهش بصورت خلاصه ارائه می گردد، سپس بر مبنای نتایج بدست آمده از آمار توصیفی و استنباطی پیشنهادات تحقیق در دوبخش یعنی پیشنهادات حاصل از بررسی فرضیه ها ارائه می گردد. این فصل با پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی خاتمه می یابد.
۵-۲) خلاصه تحقیق
در این تحقیق ، محقق در صدد ، می باشد. دلیل اهمیت بررسی این موضوع این است که با توجه به اینکه استان گیلان دارای جاذبه های طبیعی، آثار باستانی، تاریخی و میراث فرهنگی بسیاری می باشد، متاسفانه به علت عدم انجام فعالیت های ترفیعی و تشویقی مناسب جهت بهینه سازی این صنعت خدماتی، گردشگری در این استان مهجور و مظلوم واقع شده است و آنگونه که باید و شاید به مکان های تفریحی و زیارتی و تاریخی استان رسیدگی به عمل نمی آید. اگر چنانچه مکان های گردشگری و تفریحی زیبا سازی شده و امکانات رفاهی نظیر پارکینگ اختصاصی، امکان اسکان مسافران و غیره برای گردشگران در نظر گرفته شده و همچنین آثار تاریخی و باستانی استان مرمت شده و برای بازدید گردشگران مهیا گردد، گردشگران بیشتری را به خود جلب می نماید و از آنجایی که حضور هر گردشگر مترادف است با افزایش درآمد آن منطقه لذا توسعه صنعت گردشگری می تواند باعث افزایش سطح اشتغال، بهبود خدمات رسانی اجتماعی، منبع درآمد، رشد بخش خصوصی، توسعه ساختارهای زیربنایی و غیره گردد.
تحقیق حاضر دارای ۴ فرضیه به شرح زیر می باشد:
محصول گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
قیمت اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
فعالیت های تبلیغاتی گردشگری بر توسعه صعنت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
محل قرارگیری اماکن گردشگری بر توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان تاثیر دارد.
جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی استان گیلان و نیز اساتید هیأت علمی دانشگاه های گیلان و آزاد رشت می باشند و با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد ۳۶ نفر از اعضای جامعه آماری بر حسب تصادف به صورت قرعه کسی بر اساس شماره پرسنلی انتخاب گردیدند و پرسشنامه که ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش است، در میان افراد نمونه توزیع گردید. پرسشنامه ی مذکور استاندارد بوده و برگرفته از مطالعات مهدوی و ظریف (۱۳۹۱)، می باشد. برای تعیین روایی متغیرهای تحقیق از روش محتوایی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری، دادهها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 20 و v.pls1.04b1 استفاده شده است.
۵-۳) نتیجه گیری