“واقعی نمودن سرانه درمان"(پ۲۳)
“افزایش سرانه بیمه سهم بیمه شده متناسب با تعرفه های خصوصی"(پ۱۷)
“افزایش سرانه درمان"(پ۲۰)
“افزایش حق بیمه اولیه و مکمل به نحوی که قابلیت پوشش هزینه های روزافزون درمان را داشته باشد."(پ۶)
“اصلاح تعرفه دولت” (پ۵)
واقعی نمودن حق بیمه ها (سرانه)"(پ۱۵)
“بالا بردن حق بیمه مکمل از بیمه شدگان"(پ۱۲)
“بازنگری مداوم در ارزش نسبی خدمات درمانی"(پ۲۲)
“تهیه و تنظیم ضوابط و چارچوب استاندارد علمی و تائید شده برای تعرفه گذاری بر مبنای تعیین ارزش خدمات در بخش دولتی و خصوصی و بازنگری دوره ای آن"(پ۲۲)
“تقبل نمودن بخش زیادی از هزینه های درمانی بیمه شدگان توسط دولت که در حال حاضر بیمه شدگان آنرا می پردازند مانند خدمات سرپائی، تزریقات و . . . “(پ۲۱)
“تعریف منطقی حق الزحمه جراحی بیماران بطوریکه پزشکان معالج حق العمل خود را از سازمان دریافت نمایند و پرداخت وجوه زیرمیزی توسط بیمه شدگان انجام نگردد. “(پ۲۱)
“رشد تعرفه های درمانی ساخد مطابق با قوانین موضوعه"(پ۱۹)
“پرداخت حق و حقوق واقعی پزشکان و مراکز در کلیه مراکز تا زمینه زیرمیزی و رومیزی فراهم نشود. (پ۱۶)
“گرفتن سرانه درمانی متناسب به جای بیمه های درمان مکمل متعدد” (پ۱۳)
“افزایش تعرفه های بیمه اولیه و مکمل سازمان"(پ۸)
“افزایش نقدینگی صندوقهای بیمه ای و امکان پوشش بهتر"(پ۵)
“تقویت بیمه مکمل با در نظر گرفتن سرانه واقعی بیمه مکمل و اختیاری نمودن این بیمه در یک مدت زمان معین (پ۴)
افزایش تعهدات سازمان در بخش دندانپزشکی و داروئی"(پ۱۷)
“افزایش سرانه بیمه مکمل و عقد قرارداد با مراکز با تعرفه های بالاتر از تعرفه های موجود"(پ۲)
“افزایش سهم سازمان"(پ۱۸)
“افزایش تعهدات در بخش خصوصی (ملاک قرارداد تعرفه خصوصی باشد) “(پ۱۸)
“ارزیابی دقیق قیمت تمام شده خدمات و پرداخت به موقع آن از طرف سازمان های بیمه گر"(پ۱۳)
“کاهش تفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی"(پ۲۳)
“واقعی کردن تعرفه بخش دولتی و تسریع در پرداخت های مالی به ارائه دهندگان خدمات"(پ۲۳)
“واقعی نمودن میزان تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی و نظارت مستمر بر نحوه رعایت تعرفه ها و تدوین قوانین سختگیرانه جهت مراکزی که تعرفه را رعایت نمی کنند.” (پ۲۲)
“واقعی شدن تعرفه های پرداختی به پزشکان در بخش دولتی"(پ۲۰)
“افزایش درآمدهای سازمانی جهت توانایی پوشش خدمات جدید از طریق رشد سرانه سهم دولت و فرد و سرمایه گذاریهای مناسب"(پ۱۹)
“ابلاغ به موقع تعرفه هماهنگ با نظام پزشکی و سایر تصمیم گیرندگان ابلاغ تعرفه های پزشکی"(پ۲)
توسعه رویکرد سلامت محوری در سازمان های بیمه گر
از منظر ۱۵ درصد از پاسخگویان از عوامل موثر بر کاهش پرداخت از جیب بیماران توجه و سرمایه گذاری سازمان های بیمه گر در زمینه پیشگیری و سلامت محوری می باشد که در این زمینه ایجاد دیدگاه سلامت نگری ،تقویت فرهنگ پیشگیری با ایجاد مراکز مشاوره ، تفکر در زمینه پیشگیری ،اجرای طرح های پایش سلامت جمعیت تحت پوشش از ابعاد این موضوع مطرح شده است.
ایجاد دیدگاه سلامت نگر در بیمه درمان و تغییر رویکرد بیمه های درمان از توجه به درمان بیماران به توجه خاص به سلامت آنان (تمرکز بر پیشگیری) (پ۲۲)
تقویت فرهنگ پیشگیری با راه اندازی مراکز مشاوره ای در شعبات سازمان های بیمه گر(پ۱۸)
فکر،فکر،فکر روی جریانهای پیشگیری و ایمان و باور به این امر(پ۱۶)
برای کلیه بیمه شدگان قبل از صدور اولیه دفترچه طرح پایش سلامت انجام گردد تا قسمت اعظمی از بیماریها در ابتدا تشخیص و از پرداخت های هنگفت بعدی جلوگیری شود. (پ۲۱)
تقویت نظارت بر مراکز درمانی و بیمه شدگان
یکی از عوامل مطرح در زمینه کاهش پرداخت از جیب ، تقویت نظارت بر مراکز درمانی و بیمه شدگان بیان گردیده است که توسط ۶۱ درصد از جامعه مورد مطالعه بیان گردیده است .در این بخش بر ایجاد مراکز نظارتی ، ایجاد نظارت قوی،قاطع ،دقیق و مستمرو لغو قرارداد بیمه با مراکز متخلف تاکید شده است.
تشکیل واحد نظارت فنی و علمی بر مراکز درمانی (سیستمیک و حضوری) (پ۱۵)
تشکیل ستاد نظارتی قوی بر درمان متشکل از دانشگاه ، نظام پزشکی و بیمه ها(پ۱۵)
وجود مراکز نظارتی مستمر بر مراکز درمانی(پ۱)
نظارت دقیق بر مراکز ارائه دهنده خدمت و سطح بندی و اعتبار بخشی از طریق موسسات غیردولتی تائید صلاحیت شده توسط سازمان های بیمه گر(پ۲۲)
برخورد مناسب نظارتی با قدرت کامل (پ۱۳)
افزایش قدرت نظارت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی (پ۲۳)
نظارت کافی ، دقیق و مستمر بر مرکز درمانی طرف قرارداد و برخورد مناسب و هماهنگ بیمه ای با مراکز متخلف (پ۶)
برخورد قاطع با موارد پول زیر میزی و نظارت دقیق و مداوم(پ۳)
اجرای صحیح طرح های نظارتی و تقویت بعد نظارتی سازمان با تامین امکانات و منابع مالی لازم(پ۸)
پیگیری مشخص شدن متولی نظارت بر درمان در کشور و تدوین دستورالعمل جامع نظارت در هر بخش از درمان در شورای عالی بیمه(پ۱۱)
“لغو قرارداد با مراکز متخلف با کلیه بیمه ها” (پ۳)
“لغو قرارداد با پزشکان متخلف در کلیه سطوح بیمه (خدمات درمانی کارکنان دولت و تامین اجتماعی)"(پ۲۵)
در زمینه بکارگیری ابزارهای نظارتی نیز استفاده از فضای رقابتی بین مراکز ،اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع ،گایدلاین های تشخیصی- درمانی،ایجاد سقف ارائه و مصرف خدمات در بخش دولتی-خصوصی ،مدیریت رفتار مصرف بیمه شدگان بعنوان عوامل مرتبط با کاهش پرداخت از جیب بیماران مطرح گردید.
پژوهش های پیشین با موضوع شناسایی سازه های مرتبط با تغییرات پرداخت از جیب ...