جهانی(۱۳۸۴) در بررسی دقیق برنامهدرسی دوره دکتری برنامه ریزی درسی نشان میدهد که این برنامه(محتوا) تامین کنندهی نیازهای فعلی و آینده کشور در زمینهی برنامه ریزی درسی نیست و کمبود فرصت مناسب برای فراگیری مهارتها و نگرشهای پژوهشی چشمگیر است.
اما با نتایج پژوهش بیبارز و کوکاکولاه(۲۰۰۹ ) نشان داده، زمانی که برای تدریس یک واحد لازم بود کافی نبود یا معلمان نظرات یکسانی در مورد آن نداشتند. بنابراین نقش معلمان نباید در دستیابی به موفقیت در اجرای برنامه درسی نادیده گرفته شود. که با نتایج این پژوهش ناهمسو است.
آیا بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد کیفیت عنصر زمان در برنامه درسی رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی) در دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت وجود دارد؟
۱۴۲ فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری |
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول (۴-۵-۳) در فصل چهارم تفاوت معنی داری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در خصوص کیفیت عامل مورد نظر وجود داشت. نتایج این سوال پژوهشی با تحقیقات شفیعی(۱۳۸۴) یزدانی (۱۳۸۸)نا همسویی دارد.
سوال ششم پژوهش
مواد ومنابع در برنامه درسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی ازدیدگاه دانشجویان واعضای هیات علمی از چه میزان مطلوبیتی برخوردار است؟
جهت پاسخگویی به این سوال ۵ ملاک برای اساتید و ۵ ملاک برای دانشجویان برای ارزیابی عامل مورد نظر انتخاب گردید و نتایجی که از این ارزیابی بدست آمده نشان میدهد که کیفیت عامل مواد و منابع آموزشی از نظر اساتید در سطح نسبتا مطلوب وبرای دانشجویان درسطح نامطلوب ارزیابی می شود که تا سطح مطلوب فاصله دارد.
در بحث از این یافته میتوان به این نکته اشاره داشت که در فرایند تدریس دروس از امکانات و منابع کمک آموزشی استفاده نمیشود، همچنین در برنامههای درسی این رشته دانش و تخصص تولید مواد و وسایل کمک آموزشی مرتبط با رشته به دانشجویان ارائه نمیشود. این در حالیست که استفاده از منابع و وسایل کمک آموزشی باعث یادگیری سریعتر، مؤثرتر و پایدارتر فراگیران میشود و کمبود منابع اطلاعاتی مناسب مثل اینترنت، کتاب، مجله و… در دانشگاه برای دانشجویان بطور صریح به چشم میآید همچنین ممکن است از منابع علمی معتبر و به روز هم به اندازه کافی استفاده نشده باشد در نتیجه لزوم توجه بیشتری برای بالا بردن کیفیت این عامل دربرنامه درسی رشته علوم تربیتی احساس می شود.
حوریه فلاح و همکارانش(۱۳۸۲) در ارزیابی انجام شده به این نتیجه رسیدند که حیطه فضاهای بخش آموزشی و تجهیزات با ۵/۵۱ درصد (وضعیت متوسط) و به طور کلی ارزیابی درونی گروه با۴/۶۴ درصد وضعیت متوسط قرار گرفته است. همچنین پژوهش شفیعی(۱۳۸۴) نشان داد که کیفیت مواد و منابع آموزشی در برنامهدرسی رشته آموزش بزرگسالان، در سطح متوسط قرار گرفته است که با نتایج این پژوهش همسواست.
.
۱۴۳ فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری |
آیا بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد کیفیت عنصر مواد ومنابع آموزشی در برنامه درسی رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی) در دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت وجود دارد؟
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول شماره (۴-۶-۳) در فصل چهارم تفاوت معنی داری بین دیدگاه دو گروه اساتید و دانشجویان در کیفیت عامل مواد و منابع آموزشی وجود دارد. نتایج این سوال پژوهشی با تحقیق یزدانی(۱۳۸۸) همسو میباشداما با تحقیق شفیعی(۱۳۸۴) ناهمسویی دارد
سوال هفتم پژوهش
گروهبندی در برنامه درسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی ازدیدگاه دانشجویان واعضای هیات علمی از چه میزان مطلوبیتی برخوردار است؟
نتیجه کلی به دست آمده از ملاک های مورد ارزیابی در این عامل در جدول (۴-۷-۱) از دیدگاه اساتید در سطح نسبتا مطلوب (۴٫۲ >میانگین >2.6 )و از دیدگاه دانشجویان در سطح نا مطلوب ( ۳٫۴>میانگین> 2.6) ارزیابی شده است و این بیانگر آن است که کیفیت عامل گروه بندی در برنامه درسی رشته علوم تربیتی باسطح مطلوب فاصله دارد.
در تبیین این یافته هم میتوان گفت که در فرایند تدریس و یادگیری درس گروه های فعال یادگیری و تحقیق تشکیل نشده و یا جهت تقویت دانش علمی و تخصصی دانشجویان گروه های پژوهش و تحقیق در کلاس تشکیل نمیشود و نهایتاً در اجرای واحدهای درسی به کار گروهی دانشجویان اهمیت زیادی داده نمیشود.
شفیعی(۱۳۸۴) و یزدانی (۱۳۸۸) هم در ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته آموزش بزرگسالان و برنامه ریزی درسی به ترتیب در دانشگاه شهید بهشتی به این نتیجه رسیدهاند که از نظر اساتید کیفیت گروه بندی در سطح متوسط است و تا سطح مطلوب فاصله دارد.
۱۴۴ فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری |
همچنین با نتایج پژوهش جان مارتین و رابرت کاری(۱۹۹۸) در ارزشیابی روش تدریس و آموزش بالینی، به این نتیجه دست یافتند که دانشجویان به دنبال بهبود تجربیات یادگیری، مشارکت در پیشرفت تحصیلی خود، ایجاد فضای کار گروهی با استادان و افزایش کیفیت تسلط برخود هستند، همسو است.
آیا بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد کیفیت عنصر گروه بندی در برنامه درسی رشته علوم تربیتی(گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی) در دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت وجود دارد؟
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول () در فصل چهارم به طور کلی تفاوت معنی داری بین دوگروه اساتید و دانشجویان در مورد کیفیت عامل گروه بندی وجود ندارد. نتایج این سوال پژوهشی با تحقیق شفیعی(۱۳۸۴) همسویی دارد، اما با تحقیق یزدانی(۱۳۸۸) ناهمسو میباشد.
سوال هشتم پژوهش
مکان آموزشی در برنامه درسی رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی ازدیدگاه دانشجویان واعضای هیات علمی از چه میزان مطلوبیتی برخوردار است؟
جهت پاسخگویی به این سوال ۴ ملاک برای اساتید و ۴ ملاک برای دانشجویان برای ارزیابی عامل مورد نظر انتخاب گردید و نتیجه کلی این عامل با توجه به جدول (۴-۸-۱) از نظر اساتید در سطح نسبتا مطلوب واز دیدگاه دانشجویان در سطح نا مطلوب ارزیابی شده است و این بدین معنا می باشد که کیفیت عامل مکان در برنامه درسی رشته علوم تربیتی با سطح مطلوب فاصله دارد.
در بحث از این یافته هم میتوان به این مساله اشاره داشت که ممکن است فضای آموزشی دانشکده امکان اجرای برنامههای درسی رشته را به مدرسین و دانشجویان نمیدهد و با توجه به محتواهای مختلف درسی این رشته از مکانهای مختلف مثل مدارس، کتابخانه و… استفاده نمیشود و در نهایت اینکه ممکن است از فضاهای آموزشی متناسب با دروس رشته مدیریت وبرنامهریزی آموزشی استفاده نشده باشد و نیازمند اقداماتی برای بهبود کیفیت این عامل میباشد.
نتایج این سوال پژوهشی نیز همانند سوالهای قبلی با تحقیقات شفیعی(۱۳۸۴)، یزدانی (۱۳۸۸) و فلاح(۱۳۸۲) همخوانی دارد.