شوروی سابق
سیاست کنترل بر تقاضا به صورتهای پیشگیری از مهاجرت به شهرها و بستن شهرها به روی مهاجران، مشروط بودن حضور فرد در یک شهر به داشتن شغل در آنجا و مشروط بودن داشتن مسکن در یک شهر با اجازه از محل کار برای زندگی در آن شهر، سیاستهای کنترل بر عرضه از طریق برنامه ریزی متمرکز صنعتی و اجرای زیرساختهای شهری قابل عرضه
فرانسه
عدم ساخت و ساز جدید در پاریس، لیون و مارسی برای تعادل وضعیت موجود، بازسازی مناطق و مساکن روستایی، ایجاد اشتغال در مناطق و نواحی مناسب توسعه، تعمیم زیرساختهای ارتباطی در مناطق دیگر، حمایت از مناطق صنعتی موجود در شهرهای کوچک، سیاستهای تشویقی جهت انتقال صنایع و فعالیتها به دیگر مناطق، برای پشتیبانی و اجرای طرح کلان متروپلهای تعادلگر و اجرای سیاست تنظیم و تعادل سرزمین، سازماندهی نوین تقسیمات کشوری با ایجاد مناطق، دپارتمانها و کمونها، قطببندی مناطق، اجرای طرح ایجاد شهرهای جدید و توسعه شهرهای متوسط و کوچک، اجرای طرح تفاهمنامه های آبادی به منظور مبارزه و رفع ویراتی و تهی شدن بعضی مناطق روستایی
جذب سرمایهگذاریهای صنعتی، توسعه شبکه های حملونقل
آلمان
راهبرد تمرکززدایی مبتنی بر جذب مازاد طبقات کارگر و جمعیت از نواحی داخلی شهرهای شلوغ به حومههای پیرامونی، راهبرد توسعه شهرهای مهاجرنشین و
بهبود استانداردهای زندگی کشاورزی در حومهها و نگهداری جمعیت
هند
انتقال مراکز فعالیت و سرمایه گذاری به شهرهای کوچک با سیاستهای تشویقی، تأمین نهادههای فیزیکی و مدیریتی و مالی برای برانگیختن اقتصاد روستایی، برقراری ارتباط سلسله مراتبی شهرهای کوچک با بزرگترین سکونتگاه شهری همان حوزه، تهیه طرح جامع برای ۵۷۵ شهر و پیش بینی و تأمین زیرساختها، بهبود شبکه ارتباطی و سیستم فاضلاب، خانهسازی و تأمین بهداشت و توسعه یکپارچه شهرهای کوچک و میانی
کره جنوبی
سیاست احداث شهرهای جدید، احداث شهرهای جدید صنعتی یا خوابگاهی برای صنایع بزرگ به منظور رشد و توسعه اقتصادی و توسعه مناطق عقبمانده و شهرهای جدید اقماری
کلمبیا
ترمیم و اصلاحات شبکه مدیریتی، بازسازی سیاسی و مدیریتی و مالی کشور، تقویت شهرهای کوچک از طریق اقداماتی نظیر انجام انتخابات محلی، برقراری نظام مالیات محلی، دخالت بیشتر مدیران محلی در تصمیم گیریها، کاهش تمرکز قدرت و منابع در شهرهای اصلی، سرمایه گذاریهای بیشتر دولتی
مکزیک
اصلاحات در سطح شهرداری ها، اتخاذ خطمشی «منطقهای» در برنامه ریزیهای دولتی
تقویت مدیریت فدرال در تقسیم بندیهای کشوری و اتخاذ خطمشی جامع و فراگیر برای توسعه هماهنگ روستایی
مصر
ایجاد شهرهای جدید در حوزهای به شعاع حداقل ۳۰ تا حداکثر ۱۰۰ کیلومترمربع نسبت به قاهره با هدف پذیرش جمعیت مازاد پایتخت و شهرهای بزرگ، شهرهایی با «مقیاس متوسط» و جمعیتی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر (شهرهای میانه) در حوزه اقماری این شهرها
ایران
احداث شهرهای جدید به منظور تمرکززدایی از شهرهای بزرگ و جذب سرریزهای جمعیتی آنها، جلوگیری از توسعه بیرویه شهرهای بزرگ، ایجد تعادل رشد اقتصادی و اجتماعی، کنترل حرکات مهاجرتی و نیز به سبب اشباع امکانات شهرهای بزرگ در جذب جمعیت مهاجر، در طرح آمایش سرزمین ستیران غیر از تهران، ۵ شهر مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و اهواز را از حیث تراکم سرمایه گذاریهای دولتی و برخوردار بودن از تجهیزات و تسهیلات شهری، به عنوان پایتختهای منطقهای برگزینیم، مهار رشد و آمایش تهران، توسعه یک سلسله شهرهای عمده، گسترش شهرهای متوسط، توسعه شبکه ای از شهرهای کوچک، همچنین محورهای اصلی در طرح کالبدی ملی عبارتند از: توجه به پیامدهای کالبدی افزایش جمعیت، پیدایش شهرهای جدید و حوزه نفوذ آنها، مدیریت خردمندانه فضا به معنای بهینه سازی الگوی توزیع فعالیت های انسان از سه نظام گره ها، شبکه ها و نواحی
امکچی، ۱۳۸۴: ۹۰- ۸۷، محمودی، ۱۳۸۸: ۱۵۱، توفیق، ۱۳۸۴: ۱۳۷، زیاری، ۱۳۸۹ :۷۸ و ۶۱، محمد زاده تیتکانلو، ۱۳۸۱: ۴۴، زبردست به نقل از Mathur، ۱۹۹۷: ۸۲- ۸۴، ابراهیمزاده و نگهبان مروی، ۱۳۸۳: ۱۵۳، زیاری، ۱۳۸۹: ۱۱۵، طرح آمایش سرزمین ستیران، ۱۳۵۴: ۴۶- ۴۲، سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۶۸، فولادی، ۱۳۸۵: ۱۸و ۱۹
۲-۶ جمعبندی و نتیجهگیری
شهرنشینی شتابزده و بیبرنامه که امروزه به طور برونزا گریبانگیر کشورهای در حال توسعه بوده به پدیدهای نامطلوب و به ارزش منفی بدل شده است. گسترش شهرنشینی و فزونی تعداد شهرها و شهرنشینان در فرایند توسعه ملی به خودی خود نامطلوب نیست، بلکه اگر با برنامه و به صورت درونزا (نه برونزا) انجام گیرد، خود شاخص توسعه یافتگی محسوب می شود. اما در شرایط توسعه برونزا به دلیل تمرکز فعالیتها، فرصتهای شغلی، زیرساختها، خدمات و کلیه امکانات رفاهی- تفریحی در شهرها، تنها برخی از شهرهای میانه و نیز غالب روستاها، توان حفظ و نگهداشت جمعیت را از دست می دهند و در نهایت پدیده نخست شهری در نظام شهری رخ مینماید.
شهر به مثابه یک سیستم باز، با محیط داخل و بیرون از خود (شهرهای دیگر، روستاها و مناطق)ارتباط دائم دارد. هنگامیکه شهر را به عنوان سیستمی با اجزاء وابسته مشاهده میکنیم که مدام عناصر آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، توانایی مدیریت شهر با درک بیشتر روابط علی و معلولی موجود در جهان بهبود خواهد یافت. در این نگرش روابط متقابل بین شهرها همراه با چیدمان سلسلهمراتبی از فضا پذیرفته شده است، لیکن در نگرش سیستمی شناخت پدیده ها منوط به شناخت عناصر تشکیلدهنده، پیوستگی و ارتباطات متقابل بین عناصر و کلیت نظام یافته آن است. اصولاً سیستمهای جغرافیایی مانند شهر، تمایل به تعادلبخشی، حفاظت الگوها، انطباق یا خودسازماندهی و از همه مهمتر ساختهای سلسلهمراتبی دارد و تئوری هیلهورست (دیدگاه توسعه فضایی) که با ایجاد تفکر سیستمی در برنامه ریزی توسعه منطقهای، شیوه نوینی در برنامه ریزی تعادل فضایی ارائه کرد، مدنظر این پژوهش برای به تعادل رسیدن شبکهشهری است. در نظریه هیلهورست، اگر توسعه را یک روند یا یک فرایند بدانیم باید به ترتیب به تقویت مرکز منطقهای، حوزه نفوذ مرکز منطقهای، ایجاد محورهای توسعه و تقویت مراکز واقع در اطراف مرز منطقه بپردازیم. به عبارت دیگر توسعه متعادل منطقه از راهبرد انسجام متمرکز شروع شده و در طی یک فرایند به راهبرد گسترش یا بسط پراکنده میرسد از نظر هیلهورست تنها در این صورت است که ساختار متعادل فضایی ایجاد خواهد شد.
فصل سوم: روششناسی و محیط شناسی
این فصل شامل دو بخش روششناسی و محیطشناسی است که در بخش روششناسی تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مورد مطالعه بازگو می شود و سپس شیوه های سنجش این متغیرها مطرح می شود. در تعریف عملیاتی متغیرهای کیفی به چگونگی مقیاس سازی و شاخص ها اشاره می شود. در ادامه به بررسی جامعه آماری و حجم نمونه و چگونگی انتخاب و تعداد نمونه و شیوه های اندازه گیری اعتبار و قابلیت اعتماد اشاره می شود. آنگاه شیوه آزمون متغیرها ارائه میگردد. در نهایت به نحوه جمع آوری داده ها و روشهایی آماری اشاره می شود و در پایان این بخش مدل تحلیلی تحقیق ارائه میگردد. در بخش محیطشناسی، وضعیت شبکهشهری استان خراسانرضوی با بررسی عوامل موثر بر تغییرات شبکهشهری مورد توجه خواهد بود.
۳-۱- روششناسی
۳-۱-۱- روش تحقیق
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری داده ها، از نوع تحلیل ثانوی- پیمایشی میباشد.
۳-۱-۲- فرضیات
۱- شبکهشهری استان خراسانرضوی به سمت عدمتعادل و گسیختگی در حرکت است و پدیده نخست شهری در آن حاکم است.
۲- عوامل موثر در عدم تعادلفضایی شبکهشهری استان خراسانرضوی، تغییرات تقسیمات کشوری مبنی بر تقسیم استان خراسان در سال ۱۳۸۲ و تمرکز فعالیت به واسطه نوع سیستم متمرکز اداری- سیاسی در مشهد است.