روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک وضعیت نامعین. تحقیق فرایند پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات میباشد. بشر از دیر باز به دنبال شناخت پدیده ها بوده است و از همان زمان مباحثی پیرامون روش شناخت در ذهن وی قرار گرفته است. پایه هر تحقیق “روش شناخت یا روش تحقیق"است. روش شناسی مبحثی است که به بررسی روشهای شناخت در علوم می پردازد. روشتحقیق، مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اطمینان) ونظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات ودستیابی به راه حل مشکلات است(سرمد ودیگران،۱۳۸۳ : ۳۶).
هر تحقیق و پژوهش با یک مساله آغاز میگردد. مساله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می شود. بنابراین وظیفه اصلی واساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تائید یا رد فرضیات میباشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی وپایه تحقیق میباشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گرد آوری شده، در خصوص رد یا تایید فرضیات وپاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار ومشخص میباشد، داده ها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی میباشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود. لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها و تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی میگردد.
۳-۲٫روش تحقیق
درهرتحقیق ابتدا باید نوع،ماهیت،اهداف تحقیق ودامنه آن معین گردد تابتوان بااستفاده ازقواعد وابزار وازراههای معتبربه واقعیتها دست یافت.فراید تحقیق فرایندی است که طی آن محقق می کوشد باپردازش علمی ومنظم داده ها،فرضیه های خودرابه بوته آزمایش بگذارد.روش مورد استفاده درتحقیق جهت آزمون فرضیه ها برپایه استدلال قیاسی استوار است که از تحلیل مطالب نظری وتجربی ناشی می شود(حافظ نیا،۱۳۸۱).
روش تحقیق مزبور ازلحاظ هدف کاربردی است،هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی دریک زمینه خاص است.به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود(سرمد ودیگران،۱۳۸۵).
ازجنبه گردآوری داده ها ازنوع همبستگی است.به دلیل آنکه دراین تحقیق به دنبال یافتن وجود رابطه بین متغیرها درسطح سنجش نسبی ونوع رابطه میباشد.دراین تحقیق مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است.مقیاس نسبی بالاترین ودقیقترین سطحاندازه گیری راارائه میدهد.این مقیاس علاوه بردارا بودن کلیه ویژگیهای سایرمقیاسها،ازصفرمطلق برخوردار میباشد(حافظ نیا،۱۳۸۱ ).
۳-۲-۱-قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق شامل سه بعد مختلف،به شرح زیر میباشد:
۱٫قلمرو موضوعی:دراین تحقیق رابطه میان مسئولیتهای اجتماعی مدیران با ارتباطات تجاری آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
۲٫قلمرو زمانی:این تحقیق در پاییز و زمستان ۱۳۹۳ تدوین گردیده است.
۳٫قلمرو مکانی:قلمرو مکانی تحقیق را کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد.
-۳فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی:
بین مسئولیت اجتماعی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران با ارتباطات تجاری آنها رابطه معناداری وجود دارد.
۳-۴متغیرهای تحقیق
متغیر عبارت است از خصوصیت،موقعیت یا حالتی که قابل تبدیل به کمیت بوده و پژوهشگر با کنترل، دستکاری و مشاهده آن درصدد انجام آزمایش یا آزمون فرضیه ها میباشد.متغیر براساس نقشی که در تحقیق به عهده دارد به سه دسته متغیر مستقل، متغیروابسته و متغیرکنترل تقسیم می شود.
-
- متغیرمستقل به متغیری گفته میشود که از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی می شود.به این متغیر،متغیرمحرک یا درون زا گفته می شود و متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا رابطه آن با متغیر دیگراندازهگیری شود(منصورفر،۱۳۹۰).
-
- متغیروابسته:متغیری است که مقادیر آن اثر تغییر مقادیر مستقل تغییرپیدا می کند.به عبارت دیگر تغییردرآنها مستلزم ایجاد تغییر در متغیر مستقل میباشد.
متغیر کنترل:متغیری است که درمطالعه مدنظر نبوده و به همین دلیل اثر آن مورد کنترل واقع می شود(عباس زاده،۱۳۸۰،ص ۱۸۱-۱۸۳).
متغیرهای این تحقیق را مسئولیت های اجتماعی مدیران و ارتباطات تجاری آنها تشکیل میدهد.این تحقیق از نوع همبستگی بوده که این مدل ، با بهره گرفتن از روشهایی همچون همبستگی پیرسون و یا اسپیرمن که باتوجه به نوع داده ها(پارامتری یا ناپارامتری)،انتخاب میشوند، مورد بررسی قرار می گیرد.
۳-۵ جامعه پژوهش
جامعه به مجموعه ای از افراد گفته می شود که یک یا چند صفت مشترک دارند و این صفات مورد توجه میباشد. جامعه ممکن است همه افراد، یک نوع خاص و یا عده محدودتری از همان گروه را شامل شود (ظهوری،۱۳۸۷ :۹۸).جامعه مورد بررسی درتحقیق حاضر کل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
۳-۶ روش نمونه گیری وتعیین حجم نمونه
با توجه به موضوع این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از میان ۳۶۵ شرکت بورسی با توجه به فرمول کوکران ۷۰ شرکت به تصادف انتخاب گردید سپس با توجه به موضوع پژوهش، طبقه مدیران انتخاب شده و ۳ نفراز مدیران این شرکتها(مدیر مالی،مدیر تولید ومدیر منابع انسانی) تعیین گردید که برابر ۲۰۰ نفر هستند.بنابراین تعدادی از مدیران این ۷۰ شرکت بورسی به عنوان نمونه در پژوهش حاضر شرکت کرده و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی میان این افراد توزیع گردید..
-۷ روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:
هر پدیدهای از نظرکیفی و کمی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها، به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است.این پدیده به عنوان تغیر در طول زمان دچاردگرگونی و تحول میگردند.
هدف هرتحقیق اعم از توصیفی یا تبیینی، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راهحل برای مسئله انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیههایی که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای مسئله تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد، پژوهشگر باید با ابزارهایی، داده های لازم را جمعآوری نماید و با تحلیل پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات به آزمون فرضیه ها بپردازد(خاکی،۱۳۸۲)
مهمترین نتیجه حاصل از به کارگیری روشهای تحقیق برای محقق بالا بردن درجه اطمینان به نتایج تحقیق است.پژوهشگر میبایست با شناخت دقیق از اهداف، مسئله وسوالات تحقیق، روش تحقیق خود را از بعد هدف و روش انتخاب کند تا مسیر صحیحی را برای رسیدن به پاسخ سوالاتش بپیماید.
در این تحقیق برای گردآوری داده ها از روش پرسشنامهای استفاده شده است بدین ترتیب که داده های بدست آمده از پرسشنامه توزیع شده در بین مدیران بورس اوراق بهادار را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم.بدین منظور، ابتدا پایایی پرسشنامه مورد سنجش قرار میگیرد. اگر پایایی پرسشنامه از ۰٫۷ بیشتر باشد، پایایی تایید شده و در ادامه از مدلهای آماری (همبستگی) برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده خواهد شد. ابزار مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار spss19 میباشد.
۱-۳-۷٫روشهای تحلیل داده ها:
۱-۱-۳-۷:آمار استنباطی و آمار توصیفی
در یک پژوهش جهت بررسی و توصیف ویژگیهای عمومی پاسخ دهندگان از روشهای موجود در آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، در صد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی و میانگین استفاده میگردد. بنابراین هدف آمار توصیفی یا descriptive محاسبه پارامترهای جامعه با بهره گرفتن از سرشماری تمامی عناصر جامعه است.
در آمار استنباطی یا inferential پژوهشگر با استفاده مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه کرده و سپس با کمک تخمین و یا آزمون فرض آماری، آماره ها را به پارامترهای جامعه تعمیم می دهد.برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از روش های آمار استنباطی استفاده می شود.
پارامتر شاخص بدست آمده از جامعه آماری با بهره گرفتن از سرشماری است و شاخص بدست آمده از یک نمونه n تائی از جامعه آماره نامیده می شود. برای مثال میانگین جامعه یا µ یک پارامتر مهم جامعه است. چون میانگین جامعه همیشه در دسترس نیست به همین خاطر از میانگین نمونه یا که آماره برآورد کننده پارامتر µ است در بسیاری موارد استفاده می شود.
۲-۱-۳-۷.ضریب آلفای کرونباخ:ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی ازمتداولترین روشهای اندازه گیری اعتماد پذیری و یا پایائی پرسشنامههاست. منظور از اعتبار یا پایایی پرسشنامه این است که اگر صفتهای مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان های مختلف مجددا اندازه گیری شوند، نتایج تقریبا یکسان حاصله شود.
ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، عقاید و … بکار می رود. در واقع می خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سوالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه مقیاسهاست. مقیاس عبارتند از دستهای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیتها اختصاص داده می شود. رایجترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی بکار می رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها می گیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود.
با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ می توان نتیجه گرفت: (۱) هرقدرهمبستگی مثبت بین سوالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شدو بالعکس، (۲) هر قدر واریانس میانگین سوالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد، (۳) افزایش تعداد سوالات تاثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سوالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت، (۴) افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سوالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.
بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیکترباشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگنترخواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی ۰٫۴را کم، ۰٫۷را قابل قبول، و ضریب ۰٫۹ را زیاد پیشنهاد کرده. بدیهی است درصورت پایین بودن مقدار آلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسشها مقدارآن را می توان افزایش داد.
۳-۱-۳-۷.آزمون اسمیرنوف-کلموگروف:این آزمون که به افتخار دو آماردان روسی به نامهای ا،ان،کلموگروف و ان،وی،اسمیرنوف به این نام خوانده می شود،روش ناپارامتری سادهای برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیعهای آماری منتخب است؛ بنابراین آزمون اسمیرنوف-کلموگروف،روش دیگری علاوه برروش کای-مربع برای همگونی یک توزیع فراوانی نظری برای اطلاعات تجربی است(مقتدی هاشمیپرست،۱۳۸۲).
اگر بخواهیم ببینیم که دو یا چند نمونه دارای توزیع نامعلوم یکسان هستند یا نه، طبیعی به نظر میرسد که توزیع تجربی آنها با هم مقایسه شود تا میزان شباهت آنها مشخص گردد. کلموگروف-اسمیرنوف شیوه های آماری هستند که در آنها ماکزیمم فاصله عمودی بین این توزیع، به عنوان اندازهای برای چگونگی تشابه با یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه به اینکه بسیاری از آزمونهای پارامتریک بر مینای نرمال بودن داده ها بنا نهاده شده است، واکاوی با این پیش فرض بکار میرود که توزیع داده ها،در یک جامعه در سطح نمونه ای گزینش شده از جامعه یاد شده با توزیع نرمال پیروی نماید؛ بنابراین، لازم است قبل از پرداختن به تحلیلهای آماری و بررسی متغیرها، نوع توزیع آنها را مشخص نمود. بدین منظور با بهره گرفتن از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف نرمال بودن داده ها مورد بررسی قرار گرفتهاند.
قاعده تصمیم گیری:H0 را درسطح ۹۵درصد رد میکنیم اگر مقدار سطح معناداری حاصل از آزمون اسمیرنوف-کلموگروف از ۰٫۰۵ کمتر باشد. فرضیات این آزمون به صورت زیر است:
داده ها نرمال هستند:H0
داده هانرمال نیستند:H1
۴-۱-۳-۷.تجزیه وتحلیل همبستگی
اگرچه معادله خط رگرسیون ، وابستگی بین متغیرمستقل و متغیر تابع را بیان می کند اما میزان این وابستگی را دقیق مشخص نمی کند. به منظورسنجش میزان وابستگی بین متغیرها روشهای آماری مناسبی وجود دارد که یکی از آنها محاسبه ضریب همبستگی است.
این ضریب که معمولابا حرف r نشان داده می شود ،معیاری مهم برای سنجش وابستگی بین متغیر مستقل متغیر تابع است. مقدارضریب r بین ۱- و۱+ نوسان می کند که اولی معرف همبستگی کامل منفی و دومی معرف همبستگی کامل مثبت می باشد. همبستگی مثبت در مواردی وجود دارد که با افزایش(کاهش)متغیر مستقل متغیر تابع افزایش(کاهش)یابد. همبستگی منفی عکس حالت بالا را نشان می دهد و با افزایش مقادیر متغیر مستقل مقادیر متغیر تابع کاهش می یابد. برای محاسبه مقدار r روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از این روشها به شرح فرمول زیراست:
R=
هرچه مقدار r به ۱+ و۱- نزدیکتر باشد،وابستگی بین متغیر مستقل و متغیر تابع بیشتر است.هر چه مقدارr به صفر نزدیکتر باشد بی اهمیتی وابستگی مشخص می گردد. در تفسیرمقدار r باید توجه و دقت کافی به این موضوع مبذول شود که این ضریب تنها میزان وابستگی خطی بین متغیر تابع و متغیر مستقل را اندازه گیری می کند.مثلا در موردی که وابستگی غیر خطی زیادی بین x وy موجود می باشد ،مقدار r محاسبه شده نسبتا کم و معرف وابستگی خطی ضعیفی خواهد بود.