۲- الگوی کلاین:این الگو که به نظر کلاین در تمام سطوح ملی و محلی و منطقه ای و مستلزم توجه به چهار مرحله است
مرحله اول:شناسایی کلیه هدف های ممکن
مرحله دوم:مرتب کردن هدف بر اساس اهمیت آنه.
مرحله سوم:مشخص کردن شکاف و فاصله بین عملکرد مورد انتظار (هدف ها) و عملکرد واقعی(در صحنه عمل)
مرحله چهارم شناسایی اولویتها برای اجرا.
۳- الگوی نیازسنجی اتحادیه نظام آموزشی(۱۹۷۰)
این الگو در اوایل دهه ۱۹۷۰ در تکزاس و برای نیازسنجی در سطح منطقه آموزشی تدوین شده است
مراحل الگو:
۱- مرحله برنامه ریزی که طی آن برنامه ای برای مطالعه نیازسنجی تدوین می شود.
۲- شناسایی نیازهای درک شده از طریق بررسی نظرات ودیدگاهها
۳ شناسایی نیازهای یادگیرندگان و ننیازهای مدیریتی – پشتیبانی در قالب اهداف
۴- شناسایی نیازهای مربوط به منابع
۴- الگوی استقرایی:
در این الگو ، عملکرد و رفتار فعلی افراد از طریق پرسش از فرد یا افراد مورد نظر و ونیز از طریق مشاهده رفتار و فعالییتهای آنان شناسایی می گردد و از طرف دیگر شناسایی رفتارهای مطلوب و مورد انتظار ازطریق پرسش از سر پرست یا کارشناسان آشنا با آن حرفه یا شغل صورت می گیرد و سپس با بهره گرفتن از تجزیه و جمع آوری اطلاعات و شناخت جنبه ها و اجرای مختلف یک شغل و تفاوتهای آن دو عملکرد کمبودهای آموزشی مشخص می شود.
۵- الگوی تحلیلی[۳۵]
نظریه پردازان این الگو از طریق تحلیل تهدید ها ، فرصتها ،ضعفها و قوتهای موجود در هر یک از حوزه های فعالیت کلید ی سازمان در یک زمینه استراتژیک است.تحلیل TOWSرا می توان برای تعیین نیازهای آموزشی سازمان یا واحدهای سازمانی بکار برد . طبق این الگو نخست عوامل بیرونی( تهدیدها و فرصتها) وسپس عوامل درونی(قوتها و ضعفها)مورد بررسی قرار می گیرد.
۶- الگوی تحلیل نیازهای آموزشی سازمانی استوت
سانی استوت(۱۹۹۳)یک مدل چهارچوبی برای تعیین نیازهای آموزشی سازمانی اراُیه کرده است. در این مدل آرمانهای سازمان[۳۶] ،سطح دانش و مهارت و نگرش موجود در سازمان و عملکرد فردی و سازمانی مورد تحقیق قرار می گیرد .هدف الگو تحلیل نیازهای آموزشی سازمان به منظور حصول اطمینان از اثربخشی آموزش جهت بهبود سازمان به عنوان یک کل است در الگو شکاف میان نتایج حاصل و اهداف آرمانی ،نیاز آموزشی تلقی می شود.
آماجهای سازمانی
عملکرد سازمانی
عملکرد
کارمند
نیازهای آموزشی سازمانی
دانش و مهارتها و نگرشها
شکل ۱
مراحل الگو :
تحقیق (نحوه میزان و الزامات)تحقق آرمانهای سازمانی
تحلیل سطح دانش و مهارتهای و نگرشها و توانایی های موجود در سازمان.
تحلیل عملکرد واقعی کارکنان.
تحلیل عملکرد سازمانی.
محدودیت عمده الگوی پیشنهادی پیشنهادی استوت در آن است که نحوه پردازش و ارتباطات و داده های حاصل از از مراحل ذکر شد و چگونگی اولویت بندی را مسکوت گذاشته است.(عباس زادگان،۱۳۸۱).
۹- الگوی تحلیل وظیفه
طرح اولیه این الگو در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط مک گهی و تایر برای سنجش نیازهای آموزشی کارکنان ارائه شده است که به مرور توسط دیگران از جمله گلدستاین و پرین و همکارانش ان تکامل یافته است .
هدف الگو،شناخت نیازها ی آموزش کارکنان مبتنی بر وظایفی که بر عهده دارند یک زمینه علمی و واقعی سازمانی هاست ،با این هدف که درونداد مناسب (معتبری )جهت طرح ریزیهای آموزشی فراهم آورد.
در یک ترتیب منطقی و در عین حال عمومی این فعالیت طی مراحل زیر انجام می شود:
(۱)شناسایی و تعیین کامل وظایف شغل یا حوزه مورد نظر
بدین منظور لازم است با توجه به شرح وظایف مکتوب و با بهره گرفتن از رویه هایی چون مشاهده ،مصاحبه مثبت فعالیتهای روزانه و……سعی شود شرح کامل ،گویا و دقیقی از کلیه وظایف حوزه موردنظر و حدود ،شرایط و استانداردهایی که در آن زمینه مطرح است تهیه شود.
(۲)ارائه یک تصویر کلی از وظایف و شناسایی تعیین جایگاه آنها در ارتباط با یکدیگر در یک مجمو عه کلی (بینش نسبت به وظایف)
(۳)تحلیل ویژگی های(تک تک )وظایف از لحاظ «درجه اهمیت ،تکرار،سختی انجام هر وظیفه که این فعالیت در تعیین درجه آولویت و ظایف و نیز تعیین .و تحلیل نیازها و برنامه ریزی آموزشی به ما کمک مهمی خواهد کرد .
(۴)تشریح هر وظیفه در چهار بعد چه/برای چرا چه کسی/چرا /چگونه دراین فعالیت معلوم می شود در هر وظیفه چه کار ها یی درارتباط باچه زمینه ها یا موضوعاتی ویا اشخاص به چه روش یا رویه ای انجام می شود
(۵)شناسایی و تعیین دانش ،مهارت و نگرش لازم جهت انجام احسن هر شغل.
تحلیل و تعیین ویژگیهای د.م.ن ها دراین مرحله کارورزان و سرپرستان خبره و ورزیده شغل یا حوزه مورد نظر درباره ویژگیهای زیر پیشنهاد می گردد
الف: ضرورت و اهمیت :دانش یا مهارت یا نگرش مورد نظر تا چه حد برای انجام احسن وظیفه مربوطه یا وظایف بطور کلی ضروری و مفید است.
ب:فراوانی تکرار :منظور از این مفهوم تکرار دفعاتی است که د.م.ن مورد نظر برای انجام وظایف شغلی لازم می شوند و در مورد استفاده یا رجوع قرار می گیرند
ج: سطح بازخوانی: عبارت است از میزان آگاهی و تسلط فرد بر اصول کلی و جزییات موضوع
د- سختی یادگیری: این مفهوم به میزان وقت و تلاشی که باید مصروف یا ایجاد د.م.ن.ها شود اشاره دارد ،سطوح هر ویژگی باید بطور کمی و قابل سنجش و به ترتیب صعودی تعیین و تعریف شود.
۱۰- الگوی تحلیل نیازهای آموزشی شغل و شاغل
الگوی مذکور به دنبال شناخت و تعیین نیازهای معیاری مشاغل است.طبق تعریف در نیازسنجی آنها اقدامات و فعالیتها با« آنچه که باید باشند» مرتبط است.بررسی معایب و مسایل موجود در درجه اول اهمیت قرار ندارد.از این رو این نوع نیازسنجی به تعیین «نیازهای معیاری»منتج خواهد شد.
هدف و قلمرو الگو
دانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع نیازسنجی آموزشی کارکنان کتابخانه ملی به منظور ارائه برنامه ...