هنوز پشت لبخند قدیمی شان منتظر نشسته اند واندیشه مردن عشقهارا بااشک میشویند،کسانی که مهرو قهرشان گرمای عشق دارد…
وتقدیم به:
تمامی کسانی که دوستشان دارم ومرا دوست می دارند.
تشکر
و کلمه الله هی العلیا و الله عزیزٌ حکیم
« توبه، آیه۴۰ »این فیض تو را چگونه من یاد کنم بی پند عمر خویش بر باد کنم
یک قطره ز بحر عشق مولانا را تـقـدیم بـه آسـتـان اسـتـاد کنـم
بار الهی اعتراف میکنم که نه زبان شکر تو را دارم و و نه توان تشکر از بندگان تو، و اما بر حسب وظیفه :
استاد فهیم و فرزانه جناب آقای دکتر یحیی صفری از اینکه با درایت و بصیرت کامل و جامع در مدار علم و معرفت و با پرتو دانش و معنویت جهت ایجاد تحول و کارآیی در به اتمام رسیدن پایان نامه اینجانب نقش ممتاز و برجسته ای ایفاد نمودید و با اقدامات خلاقانه و مدبرانه همسویی و همنوایی فرمودید ؛ این تقدیر نامه تقدیم حضور ثمربخش حضرت عالی می گردد.از خالق علیم و حکیم ، همواره صحت ، عظمت و پیشرفت شما را تمنّا دارم.
همچنین از استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر کرم افروز که از اقیانوس بیکران علمشان من را بهره مند ساختند و در راستای انجام این رساله بنده را حمایت فراوان نمودند تشکر و قدردانی نموده و از درگاه خداوند منان تعالی، سلامتی و طول عمر ایشان را آرزومندم. باشد که رهرو علمشان باشم.
نسرین یوسف پور
۲۰/۰۳/۱۳۹۰
چکیده
زمینه و هدف:جهان،درحال گذر از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی است. این عامل سبب شده شکل و سطح سواد و اطلاعات از حالت قبلی خود تغییر کند. در نتیجه همه افراد از همه نسلها نیاز به بازآموزی و سواد آموزی از نوع جدید در جامعه اطلاعاتی دارند. کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی، فرصتهای دانشجویان در امر یادگیری خود-راهبر را چند برابر میکند، چرا که آنان به استفاده از طیف متنوعی از منابع اطلاعاتی بهمنظور گسترش دانش خود میپردازند، پرسشهای آگاهانه میپرسند، و توان تفکر انتقادی خود را بهمنظور اقدام باز هم بیشتر به یادگیری خود- راهبر، تقویت میکنند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین دو واژه اساسی عصر حاضر یعنی سواد اطلاعاتی و خود-راهبری یادگیری انجام شد.
روش تحقیق: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد(سنجش سواد اطلاعاتی و سنجش میزان آمادگی خودراهبری یادگیری دانشجویان) است جامعه آماری این مطالعه کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه می باشد، که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده و همچنین با بهره گیری از جدول مرگان ۲۷۰ نفر از کل جامعه بعنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه های مذکور در بین انان توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی شامل (متغیرهای سن،جنسیت ومعدل)آمار استنباطی شامل ( آزمونهای t وابسته و ضریب همبستگی پیرسون r ) استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که همبستگی بین نمرات سواد اطلاعاتی و خود-راهبری یادگیری دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد(r=0/44 و p<0/05) ، بین سواد اطلاعاتی و معدل دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(p<0/05 و r=0/429)بین معدل دانشجویان و خود-راهبری یادگیری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(p<0/05 و r=0/388). امام بین سن و جنسیت با سواد اطلاعاتی و خود-راهبری یادگیری دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد(p<0/05 و r=0/003).
نتیجه گیری:در کل می توان نتیجه گیری نمود که بین سواد اطلاعاتی و خود-راهبری یادگیری دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد،باتوجه به اینکه بین سواد اطلاعاتی و خود-راهبری یادگیری هر دو یادگیری مادام العمر را برای یادگیرنده به ارمغان می آورند و سواد اطلاعاتی یاد گیرندگان را قادر میسازد که بر محتوای اطلاعات تسلط یابند و خود- هدایتگری خویش را تقویت کنند، و کنترل بیشتری بر یادگیری خویش به دست آورند،آموزش سواد اطلاعاتی و در نتیجه رشد و توسعه خود-راهبری پیشنهاد می گردد.
کلید متغیرها: سواد اطلاعاتی، خود-راهبری ، یادگیری دانشجویان
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
تقدیم…………………………………………………………………………………………………………………. ب
تشکر و قدر دانی……………………………………………………………………………………………………ج
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………..د
۱- فصل اول : کلیات
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….۱
بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………….۲
اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………۳
اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………….۴
سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………….۴
تعاریف نظری………………………………………………………………………………………………………۵
عملیاتی واژگان بکار رفته در تحقیق………………………………………………………………………۹
۲- فصل دوم: پیشینه تحقیق
۲-۱- مبانی نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………۱۱
۲-۱-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………۱۱
۲-۱-۲- تعریف سواد اطلاعاتی……………………………………………………………………………………….۱۲
۲-۱-۳- تاریخچه سواد اطلاعاتی……………………………………………………………………………………..۱۴
۲-۱-۴- پیشینه آموزش سواد اطلاعاتی در جهان……………………………………………………………….۱۵
امریکا و اروپا………………………………………………………………………………………………………………………….۱۵
انگلستان…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۷
دانمارک و هلند……………………………………………………………………………………………………………………….۱۷
آسیا و اقیانوسیه……………………………………………………………………………………………………………………….۱۸
سنگاپور و مالزی……………………………………………………………………………………………………………………..۱۸
چین و استرالیا…………………………………………………………………………………………………………………………۱۹
آفریقا……………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۰
یونسکو…………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۱
عنوان
صفحه
۲-۱-۵- سواد اطلاعاتی در ایران………………………………………………………………………………………۲۱
۲-۱-۶- سواد اطلاعاتی در آموزش عالی…………………………………………………………………………..۲۳
۲-۱-۷- جامعه اطلاعاتی و سواد اطلاعاتی ……………………………………………………………………….۲۵
۲-۹- مدلهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی………………………………………………………………..۳۴
مدل بروس……………………………………………………………………………………………………………………………..۳۴