´
´
´
۲۰۰۶
Pikkarainen et. al
بانکداری الکترونیک- فنلاند
´
´
´
´
´
فصل سوم
روش تحقیق
۳ فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه :
یکی از مهمترین بخش های یک پژوهش و تحقیق علمی، روش و شیوه اجرای آن است. عدم توجه به استفاده و کاربرد روش تحقیق صحیح و مرتبط، نتایج بررسیها و تحلیل متغیرها معتبر و قابل تعمیم نخواهد بود. از اینرو روش تحقیق از جمله معیارهای رایج جهت ارزیابی کیفیت کار در تحقیقات علمی، بشمار میآید.
در این فصل ابتدا سعی شده است روش اجرایی تحقیق معرفی شود. پس از آن به جامعه آماری، روش نمونهگیری و نحوه محاسبه حجم نمونه اشاره میشود. آنگاه ابزار جمع آوری دادهها شامل ابزارهای عمومی جمع آوری، متغیرهای اندازهگیری شده در تحقیق و مقیاس ارزیابی آنها توضیح داده میشود. در ادامه روش تجزیه و تحلیل دادهها و روشهای آماری برای آزمون فرضیهها تشریح شده است.
فرایندی که در این فصل بر اساس آن عمل شده است را می توان به صورت شکل۳-۱ نشان داد.
۳-۱ روش تحقیق
پژوهش حاضر، بدین دلیل که در پی شناسایی سنجه هایی از سیستم های اطلاعاتی می باشد که منجر به افزایش رضایت کاربر نهایی می گردد و دانش کاربردی را در مورد کیفیت رابطه و تاثیر پذیری میان این دو متغیر را توسعه می دهد، از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است. و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، تحقیقی توصیفی و از نوع همبستگی است. این تحقیق توصیفی است چراکه به توصیف وضعیت متغیرها و نیز روابط میان آنها می پردازد. از نوع همبستگی است، چراکه با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون روابط همزمانی میان متغیرها را آزمون و تبیین می نماید(بازرگان،۱۳۸۰: ۹۰).
۳-۲ جامعه آماری تحقیق
کلیه افراد و اشیایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند، تشکیل جامعه آماری را می دهند. اگر تعداد افراد جامعه آماری محدود باشد، به آن جامعه آماری محدود می گویند(صدقیانی و صالحی،۱۳۸۰: ۹). با توجه به هدف پژوهش که که شناسایی جنبه هایی از سیستم های اطلاعاتی سازمان بر رضایتمندی کاربر نهایی می باشد ، جامعه آماری این تحقیق را شامل تمامی کاربران نهایی سیستم های اطلاعاتی ۲ سازمان صنعتی مورد مطالعه می باشد . این دو سازمان شامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران و صنعت ساخت متعلقات و سامانه های هوایی می باشد تعداد افراد جامعه آماری در این مطالعه در مجموع شامل ۳۰۰ کاربر سیستم اطلاعاتی است که ۲۰۰ کاربر از سازمان صنایع هواپیمایی ایران و ۱۰۰ کاربر از سازمان متعلقات و سامانه های هوایی می باشد .
۳-۳ نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضاء که از جامعه آماری انتخاب شدهاند. در واقع گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. نمونه¬گیری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، بطوریکه مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگیها را به اعضاء جامعه آماری تعمیم دهیم(سِکاران، ۱۳۸۱: ۲۹۶)
در این تحقیق جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. از آنجاییکه در تحقیق حاضر جامعه آماری مشخص و مقیاس داده ها از نوع کمی- کیفی هستند، از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است (سکاران ،۷۱):
N: حجم جامعه آماری
n: حجم نمونه
Z : مقدار متغیر واحد استاندارد که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱.۹۶ می باشد
:d مقدار پذیرش خطای نمونه گیری که در این پژوهش معادل ۰.۰۵ در نظر گرفته شده است .
P : مقدار نسبت صفت موجود در جامعه می باشد . در صورت در اختیار نبودن می توان آن را ۰.۵ در نظر گرفت .
q:درصد افرادی که فاقد ان صفت در جامعه می باشند. (q=1-p )
با عنایت به اینکه بسیاری از تحقیقات در مدیریت از مقیاس کیفی برخوردارند، استنباط نسبت موفقیت در جامعه آماری (P) حائز اهمیت است. اگر پژوهشگر نتواند به برآورد بهتری برای P دست یابد، میتواند آن را مساوی ۵/۰ در نظر گرفته و n را محاسبه کند. در این تحقیق نیز از نسبت موفقیت در جامعه آماری ۵/۰=P در نظر گرفته شده است.
بنابراین حجم نمونه تحقیق برابر است با:
۱۶۸ »
(۵/۰)×(۵/۰) × (۹۶۲/۱) × (۳۰۰)
n=
(۵/۰)×(۵/۰)× (۹۶۲/۱) + (۵۲/۰)× (۱-۳۰۰)
همانگونه که در فرمول دیده می شود، حجم نمونه تقریباً برابر است با ۱۶۸ نفر است که به صورت تصادفی از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب می گردند.
۳-۴ روش گردآوری اطلاعات